Loon ingehouden na foutieve toekenning van verlof

kristofl
Topic Starter
Berichten: 5

Loon ingehouden na foutieve toekenning van verlof

#1 , 10 nov 2016 15:55

Mijn vriendin heeft via haar manager 10 dagen verlof teveel toegekend gekregen. Zij was niet op de hoogte van het feit dat ze teveel verlof had gekregen. Nu heeft HR beslist om 500 euro in te houden op haar loon om dit te compenseren. Is dit wettelijk? De fout werd immers niet door haar maar door haar manager begaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2016 16:13

Mijn vriendin heeft via haar manager 10 dagen verlof teveel toegekend gekregen. Zij was niet op de hoogte van het feit dat ze teveel verlof had gekregen. Nu heeft HR beslist om 500 euro in te houden op haar loon om dit te compenseren. Is dit wettelijk?
Geen idee of dit kan / mag. In principe is het loon beschermd, maar hier gaat het over een correctie van het loon, dus ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen. Bij ons is het ook zo dat correcties op het loon van de vorige maand (laatste dag van de maand nog sociaal verlof genomen of iets in die zin) ook verrekend worden in de volgende loonbrief en daar dus afgehouden worden.
De fout werd immers niet door haar maar door haar manager begaan.
Hier ga ik niet mee akkoord. Een werknemer weet in principe hoeveel verlof hij of zij heeft dat jaar, en zou zelf toch ook wat moeten bijhouden hoeveel hij of zij al opgenomen heeft. De schuld volledig bij de manager leggen, is wat kort door de bocht. Je zou ook kunnen stellen dat ze geen verlof had mogen aanvragen omdat ze had moeten weten dat haar verlof op was.

In ieder geval: ze heeft 10 dagen niet gewerkt, die geen verlof waren, maar die wel uitbetaald geweest zijn. Het lijkt me logisch dat de werkgever deze "onverschuldigde betaling" terug wenst. Of dit via het loon mag verrekend worden, weet ik niet exact...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 nov 2016 16:38

hoe heeft ze die 10 dagen toegekend gekregen? Op basis van wat zou je dat bewijzen?

Reclame

kristofl
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 10 nov 2016 16:59

Ze heeft deze dagen mondeling toegekend gekregen via haar manager. Deze heeft haar verkeerdelijk meegedeeld dat ze nog voldoende verlofsaldo had. Het systeem op op zijn minst onduidelijk te noemen. Ze zou deze dagen uiteraard niet hebben opgenomen had ze geweten dat haar verlofsaldo te laag was.
Dit bewijzen wordt waarschijnlijk moeilijk tenzij haar manager dit kan en wil bevestigen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 nov 2016 17:01

als ze verlof vraagt, wil dat niet zeggen dat ze betaald verlof vraagt. Dus zelfs als je dat kan bewijzen, is het hoogstens een bewijs dat haar afwezigheid gewettigd was.

Loon voor die dagen zal dus effectief terugbetaald moeten worden. Je bent zélf verantwoordelijk om te checken hoeveel verlof je nog hebt. Op zich is dat meestal geen moeilijke berekening (tenzij je verschillende contracten had)

kristofl
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 10 nov 2016 17:21

In Nederland lijkt dit echter niet het geval te zijn volgens wat ik vind:

http://www.digibron.nl/search/detail/88 ... ugvorderen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2016 08:36

In Nederland lijkt dit echter niet het geval te zijn volgens wat ik vind:

http://www.digibron.nl/search/detail/88 ... ugvorderen
Daar spreekt men over het terugbetalen van teveel opgenomen verlofdagen bij ontslag. Toch een andere situatie, denk ik. Bovendien is dit Nederlandse wetgeving, dus sowieso niet representatief voor België.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”