Vakantie na ontslag

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

Vakantie na ontslag

#1 , 02 nov 2016 12:13

Hallo,
ik heb eind juli mijn ontslag ingediend bij huidige werkgever (bediende - pc 218) en ben veranderd van job na mijn opzegtermijn.
Ik heb mijn vakantie-attest gekregen, waarop stond dat ik nog recht had op 87,69 uren verlof.

Ik werk nu in een 40u week (vorige job ook), zit bij die 87,69u reeds mijn betaalde inhaalrust van tijdens de periode bij mijn nieuwe werkgever? (Dus van september tem december = 4 dagen).
Kerstdag valt dit jaar op een zondag, normaal mag je die dag ook terug recupereren, moet ik deze er ook nog bijrekenen, of zit deze ook al vervat in de doorgegeven uren?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 nov 2016 12:52

inzake inhaalrust voor een gewerkte feestdag of vervangingsdag (kerstdag)
4/1/1974 art 11 ...........De inhaalrust dient op de arbeidsduur aangerekend te worden en mag niet met deze, toegekend op grond van hoofdstuk III van de arbeidswet van 16 maart 1971, samenvallen.
Deze rust wordt toegekend binnen de zes weken welke op de feestdag volgen..........
Art. 14. § 1. De werknemer heeft recht op loon voor elke feestdag of vervangingsdag, tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld, evenals voor elke inhaalrustdag.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 02 nov 2016 13:23

Bedankt al voor de duidelijke reactie omtrent de feestdag!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 nov 2016 15:13

de 87 uur is het wetttelijk verlof. Welk werk doe je (en toevallig in een bouwbedrijf?)

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 02 nov 2016 15:24

Dus de rest moet ik er nog bijtellen?
Nee geen bouwbedrijf, het gaat om een architectenbureau. Maakt dat iets uit?
Bedankt vr de reactie

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 nov 2016 21:04

Ex-werkgever zal alle verlof uitbetaald moeten hebben waarop je vroeger recht op had. Doordat je niet met een bouwbedrijf zit, heb je niet automatisch recht op (betaald) verlof rond kerst.

Je zal dus enkel nog recht hebben op je resterend wettelijk verlof + eventueel het verlof dat het architectenbureau al dan niet collectief heeft.

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

#7 , 03 nov 2016 08:08

Beste JPV, ja ik weet inderdaad als ik rond kerst wil verlof nemen ik dat zelf moet nemen.
Ik vroeg me enkel af of in die 87u ook reeds mijn inhaalrustdagen zitten van mijn 40u week. Dus voor september tem december zijn dat 4 dagen, maar ik veronderstel van niet. En mijn vervangingsdag van kerstdag zal daar idd ook niet bijzitten, kan ik pas nemen erna (veronderstel ik :))

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 nov 2016 08:35

pas op ivm kerstdag: het kan zijn dat het bedrijf die collectief heeft verplaatst naar bvb 22 juli. Mocht dat zo zijn, dan hebben ze officieel kerstdag "gevierd" in hartje zomer en "vieren" ze die niet meer straks. Jij bent die dan ook kwijt. (weinig waarschijnlijk, maar het kan).

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

#9 , 03 nov 2016 09:55

Hier worden geen brugdagen vastgezet, er is hier niks van vast verlof, dus dat zal niet het geval zijn.
Alvast bedankt voor de info! Ik kan hier mee verder.

Terug naar “Loon”