Vakantiegeld op commissieloon

Koningspage
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld op commissieloon

#1 , 24 okt 2016 21:24

Na een sociale inspectie is gebleken dat de firma waarvoor ik al meer dan 23 jaar als vertegenwoordiger werk nog nooit vakantiegeld uitbetaald heeft op het variabele loon. Nu zou er een terugbetaling gedaan worden over de laatste 3 jaren, dit zou eerstdaags geregeld worden! En wat gebeurt er dan met de andere 20 jaren? Heb ik recht om dit ook terug te vorderen? Wie moet ik hiervoor aanspreken? Ik ben niet bij de vakbond. Maak ik een goede kans om dit terug te krijgen?
Alle tips zijn welkom.

Met dank, K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 okt 2016 13:27

Artikel 46bis en 46ter van het koninklijk besluit van 28 juni 1971
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

vordering verjaart na 3 jaar.

Koningspage
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2016 17:52

Bedankt voor uw snelle een duidelijke reactie. Frauduleuse praktijk van de directie, toch?
Uit goede bron heb ik inmiddels vernomen dat het sociaal secretariaat reeds meerdere malen de opmerking gegeven heeft dat dit niet koosjer was, waarna er duidelijk opdracht van de directie kwam om geen vakantiegeld over het commissieloon te berekenen , daar dit zogezegd inbegrepen in de commissie was. kunnen we dit alsnog wettelijk aanklagen en voor de arbeidsrechtbank brengen? Ik ben uiteraard niet de enige in dit geval, het gaat om verschillende medewerkers(15 a 20). Wat te doen in dit geval?

Reclame

Sven_
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 nov 2016 20:30

M.i. is hier de rechtsfiguur van het voortdurende misdrijf aan de orde. Aangezien de "fout" zich ieder jaar herhaalde werd de verjaring ieder jaar onderbroken waardoor je een vordering kan instellen vanaf het begin van de tewerkstelling (vermeerdert met de intresten). De kans dat je dit voor de rechtbank haalt lijkt me heel reëel. De vraag is natuurlijk of je je eigen werkgever gaat dagvaarden... misschien via een goed gesprek iets in der minne proberen te regelen.

Art 46bis en 46 ter KB 28/06/1971 hebben betrekking op geschillen tussen werknemers en de vakantiefondsen. Dat is hier niet aan de orde.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 nov 2016 22:18

Art. 46ter is wel van toepassing (gaat over werkgever), al kan je gelijk hebben dat er hier een moreel element is.

Terug naar “Loon”