Voordeel alle aard bedrijfswagen/kilometervergoeding vakantiegeld en eindejaarspremie

Flowersystem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Voordeel alle aard bedrijfswagen/kilometervergoeding vakantiegeld en eindejaarspremie

#1 , 18 okt 2016 21:20

Hallo allemaal,

voor mijn opleiding moet ik voor verschillende bedienden de nettolonen, eindejaarspremies en vakantiegelden berekenen.

Voor de bedienden is er een voordeel alle aard of kilometervergoeding op de maandelijkse berekeningen van de nettolonen te zien.
Dit hoort bij de berekening van het gewone nettoloon dus tot het belastbaar loon.

Om het vakantiegeld en de eindejaarspremie te berekenen, moet je uitgaan van het belastbaar jaarloon (= gewoon belastbaar maandloon x 12).
Nu vroeg ik me af of dat voordeel alle aard of die kilometervergoeding ook in deze gevallen (dus voor de berekening van het vakantiegeld en de eindejaarspremie) onder dit gewoon belastbaar maandloon gerekend moet worden of niet?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Flower_System

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 okt 2016 09:11

Dit is geen huiswerkforum. Wij moesten destijds ons huiswerk zelf maken.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2016 14:02

Dit is geen huiswerkforum. Wij moesten destijds ons huiswerk zelf maken.
heel flauw
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 okt 2016 14:11



voor mijn opleiding moet ik voor verschillende bedienden de nettolonen, eindejaarspremies en vakantiegelden berekenen.

Voor de bedienden is er een voordeel alle aard of kilometervergoeding op de maandelijkse berekeningen van de nettolonen te zien.
Dit hoort bij de berekening van het gewone nettoloon dus tot het belastbaar loon.

Om het vakantiegeld en de eindejaarspremie te berekenen, moet je uitgaan van het belastbaar jaarloon (= gewoon belastbaar maandloon x 12).
Nu vroeg ik me af of dat voordeel alle aard of die kilometervergoeding ook in deze gevallen (dus voor de berekening van het vakantiegeld en de eindejaarspremie) onder dit gewoon belastbaar maandloon gerekend moet worden of niet?
heel veel info inzake arbeidsrecht en goed uitgelegd vindt je hier http://www.werk.belgie.be/VanAtotZ.aspx

kilometervergoeding kan belastbaar of niet of gedeeltelijk belastbaar zijn
hoeveel per km?
is het woon werkverkeer?
voor km met eigen voertuig ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst is er een forfaitaire vrijstelling


normaal daar waar rsz op betaald wordt komt in aanmerking voor de berekening van verlofgeld
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Flowersystem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2016 07:39

Dit is geen huiswerkforum. Wij moesten destijds ons huiswerk zelf maken.
Beste Mava,

het is niet dat ik een puber ben die zich zo snel mogelijk uit de voeten wil maken als het over huiswerk gaat.
Ik ben een vrouw van 30 die in afstandsonderwijs aan de hogeschool een bachelor probeert te halen.
Ik heb al veel moeite gedaan zelf het antwoord op mijn vraag te proberen vinden, anders zou ik ze niet stellen.
Ik moest namelijk destijds mijn huiswerk ook zelf maken.

Vriendelijke groet

Flowersystem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2016 07:48



voor mijn opleiding moet ik voor verschillende bedienden de nettolonen, eindejaarspremies en vakantiegelden berekenen.

Voor de bedienden is er een voordeel alle aard of kilometervergoeding op de maandelijkse berekeningen van de nettolonen te zien.
Dit hoort bij de berekening van het gewone nettoloon dus tot het belastbaar loon.

Om het vakantiegeld en de eindejaarspremie te berekenen, moet je uitgaan van het belastbaar jaarloon (= gewoon belastbaar maandloon x 12).
Nu vroeg ik me af of dat voordeel alle aard of die kilometervergoeding ook in deze gevallen (dus voor de berekening van het vakantiegeld en de eindejaarspremie) onder dit gewoon belastbaar maandloon gerekend moet worden of niet?
heel veel info inzake arbeidsrecht en goed uitgelegd vindt je hier http://www.werk.belgie.be/VanAtotZ.aspx

kilometervergoeding kan belastbaar of niet of gedeeltelijk belastbaar zijn
hoeveel per km?
is het woon werkverkeer?
voor km met eigen voertuig ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst is er een forfaitaire vrijstelling


normaal daar waar rsz op betaald wordt komt in aanmerking voor de berekening van verlofgeld
Beste De Reden,

alvast heel erg bedankt voor uw hulp.

ik denk dat ik mijn vraag niet zo duidelijk gesteld heb.
Ik zal het uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Stel dat je maandelijkse bruto naar netto loonberekening er zo uitziet:

Bruto 2500
RSZ 13,07% op 2500 326,75
Werkbonus - 0
- Netto RSZ - 326,75
Voorlopig belastbaar 2173,25
+ VAA + 134,93
Belastbaar 2308,18
- Netto BV - 530,51
- VAA - 134,93
Voorlopig nettoloon 1642,74
- Bijzondere bijdr. soc. Zekerh. - 22,01
Uitkeerbaar loon 1620,73


Om het toe te passen % bedrijfsvoorheffing te weten voor het berekenen van je eindejaarspremie en vakantiegeld, moet je je belastbaar jaarloon als basis nemen.
Ik twijfel of ik in dit voorbeeld dan 2173.25 x 12maanden (dus het belastbaar zonder VAA) als belastbaar jaarloon moet nemen of 2308.18 x 12 maanden (het belastbaar met VAA)?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten

Skoldt
Berichten: 159

#7 , 20 okt 2016 07:57

Belastbaar jaarloon is mijn inziens maandloon x 13,92 (=maandloon x 12 + EP + vakantiegeld) en daar haal je dan je 13,07% rsz vanaf.

Flowersystem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 okt 2016 21:28

Belastbaar jaarloon is mijn inziens maandloon x 13,92 (=maandloon x 12 + EP + vakantiegeld) en daar haal je dan je 13,07% rsz vanaf.
Dag Skoldt,

bedankt voor je reactie.

Ik vraag me juist af of je met het maandloon in je berekening het loon met of zonder voordeel alle aard voor de wagen bedoelt.

Met vriendelijke groeten

Sven_
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 nov 2016 20:49

punt 2.9 bevat de manier van berekenen.

http://financien.belgium.be/sites/defau ... 160101.pdf

Terug naar “Loon”