Sociaal bureau

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Sociaal bureau

#1 , 13 okt 2016 22:20

Beste forumleden

Ik ben voor de maand september vergeten om loonopgaves van mijn personeelleden op te sturen naar Sociaal bureau. Nu krijg ik een rappel waarop er staat dat er een boete opstaat van ongeveer 800euro(zonder overschrijvingsformulier). Ik zal morgen direct de loonopgaves doorsturen moet ik dan nog altijd de 800 euro betalen door een puur vergeteleid? Iemand ervaring hiermee?

Mvg
Has722

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2016 07:13

Dit kan een boete van de rsz zijn +/- 10% !
en die zal je moeten betalen.

Vergeet nooit rsz en bedrijfsvoorheffing te betalen daar staan grote boetes op !

Ten andere hoe kan men dit vergeten ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2016 10:27

Dit kan een boete van de rsz zijn +/- 10% !
en die zal je moeten betalen.
zou straf zijn dat de rsz er zo vlug bij is


@ aan wie zou je die boete moeten betalen en is hiervoor een contractuele bepaling?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2016 11:13

Dit kan een boete van de rsz zijn +/- 10% !
en die zal je moeten betalen.
zou straf zijn dat de rsz er zo vlug bij is


@ aan wie zou je die boete moeten betalen en is hiervoor een contractuele bepaling?
Dit is zeker niet straf dit gaat zo snel, en de boetes voor het te laat betalen van RSZ is 10% van het te betalen bedrag.

Men moet den laatste den 5de dag van de tweede maand van het kwartaal de voorschot of de rsz betalen of er is al sowieso 10% er bij !!


Termijnen en bedragen

Voor elk kwartaal moet de werkgever zich de vraag stellen of hij voorschotten moet betalen; zo ja, wat is het bedrag ervan en op welke data moet hij ze betalen?

Eerste mogelijkheid: het totaal bedrag aan bijdragen voor het K - 2 beloopt niet meer dan 4.000,00 EUR:
De werkgever is voor dat kwartaal niet gehouden tot het betalen van voorschotten. De bijdragen mogen door middel van een enkele storting bij de RSZ toekomen zoals uiteengezet in punt A.
Tweede mogelijkheid: het totaal bedrag aan bijdragen voor het K -2 beloopt wel meer dan 4.000,00 EUR:
De werkgever moet uiterlijk de 5de dag van de 2de en 3de maand van het lopende kwartaal aan de RSZ een voorschot betalen dat gelijk is aan 30 % van de bijdragen van het met het kwartaal waarop de voorschotten betrekking hebben, overeenkomstige kwartaal van het voorafgaande jaar; en uiterlijk de 5de dag van de maand die volgt op het lopend kwartaal, een voorschot van 25 % van de bijdragen van het overeenkomstige kwartaal van het voorafgaande jaar.

Op deze regel is een belangrijke uitzondering. De voorschotten die betrekking hebben op het 4de kwartaal en die bij de RSZ uiterlijk op 5 november, 5 december en 5 januari moeten toekomen, bedragen respectievelijk 30, 35 en 15% van de bijdragen van het overeenkomstige kwartaal van het voorafgaande jaar.

In het geval de werkgever geen bijdragen verschuldigd was voor het overeenkomstige kwartaal van het voorafgaande jaar, is dit voorschot forfaitair vastgesteld op 450,00 EUR per maand en per tewerkgestelde werknemer in de voorafgaande maand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”