index lonen

nadiake
Topic Starter
Berichten: 8

index lonen

#1 , 31 dec 2007 11:59

Hallo,
In december heeft mijn werkgever beslist om mij in plaats van een loonsverhoging toe te staan die wettelijk moest gegeven worden vlgs paritair comité 218 vanaf januari 2008 dit dus om te zetten in pensioenverzekering. Nu heb ik vernomen dat er eind januari een index is van de lonen. Heeft het één met de andere te maken ? Of heb ik toch ook een index eind januari ondanks die loonsverhoging omgezet in pensioenverzekering. Het laatste werd toegestaan in december terwijl er toen nog geen sprake was van een index.
Dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 jan 2008 13:11

De indexering gebeurt op het ‘loon’ dat op dat ogenblik verschuldigd is.

“Art.2.Deze wet verstaat onder "loon" :1° het loon in geld waarop de werknemer ingevolge zijn dienstbetrekking recht heeft ten laste van de werkgever;2° de fooien of het bedieningsgeld waarop de werknemer recht heeft ingevolge zijn dienstbetrekking of krachtens het gebruik;3° de in geld waardeerbare voordelen waarop de werknemer ingevolge zijn dienstbetrekking recht heeft ten laste van de werkgever.De Koning kan, op voorstel van de Nationale Arbeidsraad, het begrip "loon", zoals omschreven in het eerste lid, uitbreiden.”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers)

Een ‘pensioenverzekering‘ is een ‘in geld waardeerbaar voordeel waarop de werknemer ingevolge zijn dienstbetrekking recht heeft ten laste van de werkgever’ en dus ‘loon’.Of zulk ‘loon’ ook indexeerbaar is dient onderzocht in de C.A.O. die de indexering vastlegt.

Zie daartoe:
http://www.werk.belgie.be/resultsCAO.as ... pwoSA0wR1o

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Loon”