Bedrijfswagen

guidojan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen

#1 , 03 okt 2016 15:40

Binnen ons bedrijf is een "car policy" opgesteld en volgens deze zou ik, als kaderlid, recht hebben op een bedrijfswagen. Tot op heden heb ik op mijn aanvraag steeds een negatief antwoord ontvangen.
Kan een werkgever mij het recht tot een bedrijfswagen ontzeggen alhoewel dit recht in de "car policy" van ons bedrijf onderschreven is?
Heb ik eventueel recht op een vergoeding voor de periode dat ik deze bedrijfswagen niet heb ontvangen en welke?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 okt 2016 16:28

Wat staat er in UW contract?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 03 okt 2016 22:04

De rechthebbende op een bedrijfswagen (en bv grootte van budget, keuzecriteria, ...) is veel fijner gedefinieerd als "kaderlid". Er worden bv functiegroepen, functiecodes, baremaklassen etc gehanteerd. Mogelijks is er enkel een carpolicy die de gebruiksmodaliteiten vastlegt (wie betaalt wat bij ongeval in fout, etc) en wordt het woord "kaderlid" gebruikt voor "wie contractueel recht heeft op een wagen".

Bij aanwerving moet het in "Uw" contract staan. Bij promotie eigenlijk ook doch op basis van een carpolicy sta je sterk om van "geen" naar "een" wagen te onderhandelen.

Je werkgever kan je wel niet dwingen om professioneel (tegen vergoeding) uw eigen auto te gebruiken.

Reclame

guidojan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2016 10:40

Ik zit momenteel in de "salary range 20". In mijn arbeidscontract is niets vermeld van een bedrijfswagen. In de "car policy" is volgende inhoud hernomen:
1. Algemeenheden
De betrokken personen zijn:
Groep 1: sales buitendienst
Groep 2 : kaderleden vanaf salary range 19
Groep 4: personen die meer dan 17.000 km/jaar afleggen voor de firma of onregelmatige werkuren
hebben in de buitendienst.
Bij de ontvangst van het voertuig, tekent de medewerker een contract terbeschikkingstelling van een
leasing wagen.
De duur van het contract hangt af van de leasingfirma, het aantal km en de residuele waarde.
De duur ligt tussen 30 en 60 maanden.
De medewerker is verplicht om de professionele kilometers af te leggen met de leasingwagen.
Bij promotie naar een salary range met wagen zal het verkrijgen van de wagen verrekend worden in de
calculatie van het nieuwe loonpakket.
Indien door functieverandering en/of op basis van de huidige reglementering, een medewerker geen recht
meer heeft op een bedrijfswagen, zal hij zijn wagen moeten terugbezorgen. Deze beslissing wordt
genomen door de hiërarchische chef en door HR. In geval een werknemer recht heeft op een wagen uit
een andere categorie van budget, zal de werknemer moeten wachten totdat zijn huidige leasingcontract
eindigt alvorens hiervan te kunnen genieten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 okt 2016 11:12

Het is niet omdat er een carpolicy is die voorwaarden oplegt voor mensen met een bedrijfswagen die het loonniveau van jou hebben, dat jij onder die carpolicy valt en recht zou hebben op zo'n bedrijfswagen.

Tenzij ergens bepaald wordt in een cao dat je er wel onder valt.

Terug naar “Loon”