Bedrijfswagen tegen brutoloon en VAA

jill88
Topic Starter
Berichten: 21

Bedrijfswagen tegen brutoloon en VAA

#1 , 02 okt 2016 10:36

Goeiemorgen,

Ik krijg binnenkort de mogelijkheid om in ruil voor een deel brutoloon te beschikken over een bedrijfswagen.
Nu is het systeem mij niet helemaal duidelijk en wil ik goed snappen waarvoor ik teken. Ik snap reeds het gevolg voor de eindejaarpremie, mijn pensioen en mijn dubbel vakantiegeld.

Is er iemand die mij het systeem verder duidelijk kan uitleggen?
Hoe zit het met dat VAA? In onze policy staat: "De werknemer zal in de kosten van het voertuig voor zijn privé-gebruik tussenkomen. De berekening van zijn persoonlijke bijdrage gebeurt op onderstaande basis.". Waarna dus de berekening van het VAA volgt. Hoe kan iets dat een "Voordeel" is een kost zijn voor mij?
Verder: wat zijn de gevolgen voor mijn belastingen (maandelijks op mijn loonbrief, maar ook jaarlijks)? Volgens wat ik nu begrijp wordt mijn nettoloon minder door de verlaging van mijn brutoloon, komt er weer iets bij door het VAA, maar word ik daarop dan ook weer belast.

Concreet voorbeeld (laagste categorie):
€ 305 inhouding op bruto loon
€ 1.260 VAA

Alvast heel erg bedankt. Mocht ik nog meer info moeten geven, geen probleem.

Gr,

Jill

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 02 okt 2016 11:33

Het is blijkbaar wel wat dubbelzinnig uitgedrukt.
"De werknemer zal in de kosten van het voertuig voor zijn privé-gebruik tussenkomen", is niet de correcte omschrijving van VAA. Dat is de omschrijving van de 305 Euro brutoloon die je inlevert!

Wanneer jij een wagen krijgt van je werkgever, die je in je privé mag gebruiken op kosten van de werkgever (dus zonder er zelf voor te betalen), dan gaat de belastingen dit aanschouwen alsof de werkgever je een stukje van je loon in natura uitbetaald. Dit natura inkomen noemt men VAA (voordelen alle aard).

En loon moet belast worden in België, maakt niet uit in welke vorm je dat loon ontvangt.

Dus de belastingen hebben een systeem uitgedokterd, waar ze gebaseerd op de CO2 uitstoot en de cataloguswaarde van het voertuig een waarde gaan toekennen, en die waarde gaat men bij de belastingen aanzien als loon.
In uw voorbeeld dus 1260 Euro/jaar (105 Euro/maand). Dit is trouwens het minimum.

Op uw maandelijkse loonbrief gaat u nu zien dat men bij uw brutoloon eerst die 105 euro gaat bijtellen, dan de belastingen gaat berekenen, en daarna die 105 euro terug van het totaal gaat aftrekken (daar u die in de vorm van de wagen reeds heeft ontvangen).
Op die wijze wordt u correct belast op uw totaal loon, inclusief het gedeelte dat u in natura heeft ontvangen.
Wat kost dat VAA u? Hangt af van je gemiddelde aanslagvoet, maar kan dus maximum rond de 50% van dat bedrag zijn, een dikke 50 euro dus.
Dit bovenop het verlies dat je zal lijden aan de 305 Euro minder bruto loon.
Wat gaat je die wagen nu kosten? Moeilijk te zeggen daar dit van je aanslagvoet afhangt, maar al naargelang je fiscale situatie (totaal loon, gezin, hypotheek, ...) zal dit tussen ergens tussen de 150 en 210 Euro netto liggen (echt een grove schatting). Plus wat je verliest aan vakantiegeld, eindejaarspremie enzovoort.
Hou er ook rekening mee dat dit een grote impact heeft op eventuele vervangingsinkomens, zoals bijvoorbeeld bij langdurige ziekte!

Voor zover ik het kan lezen is het wel een creatieve manier van uw werkgever om het voor hem zo goedkoop mogelijk te laten uitkomen. Uw brutoloon 305 Euro laten zakken spaart hem dik 400 Euro uit (patronale bijdragen, kosten voor vakantiegeld en eindejaarspremie).
Wanneer hij je dan een wagen geeft kan hij die kost nog eens inbrengen voor zijn belastingen, met andere woorden hij gaat u op het einde van de rit voor een serieus lagere kostprijs te werk kunnen stellen!
Op het einde van de rit gaat u belastingen betalen voor een inkomen in natura, terwijl u zelf ervoor betaald (zonder dat men bij de belastingen dat kan zien daar men gewoon een ander loon geeft aan u).

De normale procedure zou zijn:
Ten eerste, u hebt sowieso een wagen nodig voor het werk! Dat is uiteindelijk het concept van een "bedrijfs" wagen!
Dus:
-Brutoloon blijft hetzelfde
-Werkgever laat u de wagen (die hij sowieso moest voorzien zodat u uw werk kan uitvoeren) ook privé gebruiken.
-Daar uw werkgever niet voor de kost van het gedeelte "privé" wenst op te draaien rekent hij u een "eigen bijdrage" aan voor de wagen. Deze bijdrage zou in verhouding moeten zijn met je eigen gebruik. Ter info, de fiscus gebruikt voor zijn forfaitaire VAA berekening een privé gebruik van 150km/week (7500km/jaar).

Die eigen bijdrage mag u dan aftrekken van het VAA, men kan moeilijk belastingen gaan heffen op iets dat je zelf betaald.
Is je eigen bijdrage 80 Euro netto/maand en de VAA 105, dan zal je slechts belast worden op 25 Euro extra inkomen per maand.
Is je eigen bijdrage hoger dan dan de VAA, dan betaal je gewoon niets extra. Je gaat ook niet minder betalen, wanneer de berekening VAA-eigen bijdrage onder 0 is, gaat men gewoon 0 gebruiken.

Op die wijze wordt het feit dat jij een gedeelte van de wagen zelf betaald correct verrekend, men kan u uiteindelijk niet belasten op iets dat u zelf betaald!

Wanneer natuurlijk jij helemaal geen wagen nodig hebt voor het werk, dan heb je natuurlijk weinig in de pap te brokken over hoe alles berekend wordt!
Dan is die wagen enkel het gebruiken van een (voor het moment nog open) achterpoortje in de wetgeving om je loon op een fiscaal interessantere manier uit te betalen. Je werkgever is dan de grote winnaar!

Dan is het enige wat jij moet doen uitrekenen of die wagen je inkomensverlies voldoende compenseert.
En ik zou toch uitkijken, men gaat vermoedelijk ooit wel eens gaan sleutelen aan dat VAA systeem, vermoedelijk eerst bij degenen waar de "bedrijfswagen" eigenlijk 100% een privé wagen blijkt te zijn.
Dus je moet zeker zijn dat indien het fiscaal niet interessant meer is (bijvoorbeeld veel hogere "realistische" VAA), dat je dan je wagen kan inleveren en terug naar je oude brutoloon kan gaan!

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 02 okt 2016 18:51

Toch wel een opmerking : als vraagsteller een stuk betaalt via bruto loon is dat een eigen bijdrage die afgetrokken kan worden van VAA.
gezien voordeel hier 150 € per maand en eigen bijdrage > 300 is dat dus weggewerkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 02 okt 2016 20:11

Toch wel een opmerking : als vraagsteller een stuk betaalt via bruto loon is dat een eigen bijdrage die afgetrokken kan worden van VAA.
gezien voordeel hier 150 € per maand en eigen bijdrage > 300 is dat dus weggewerkt.
Niet echt, de vraagsteller heeft het over inleveren van bruto loon. Wat jij aangeeft is een eigen netto bijdrage, iets helemaal anders, en inderdaad de correcte manier van werken! Een bruto eigen bijdrage bestaat volgens mij niet!

De manier waarop de vraagsteller het aanbrengt (effect op vakantiegeld/eindejaarspremie/pensioen) is dat men gewoon het brutoloon van bijvoorbeeld 2800 naar 2495 Euro brengt (er is dus nergens geen sprake meer van het originele 2800 Euro brutoloon), en dan verder gewoon rekent alsof er een voertuig is met een VAA van 105 Euro.

Indien men inderdaad het brutoloon op (als voorbeeld) 2800 houd, en op het einde van de loonberekening een netto eigen bijdrage van 305 Euro aftrekt, dan verloopt alles correct, en zal de vraagsteller enkel het nettoverlies van die 305 Euro bijdrage lijden. Dan valt de VAA volledig weg door die eigen bijdrage.

Maar dan klopt zijn stelling niet dat er een effect op zou zijn op het vakantiegeld en dergelijke, op deze wijze blijft het brutoloon behouden, en dus ook het vakantiegeld, eindejaarspremie en pensioenberekening, daar die allemaal rekening houden met het brutoloon en niet met eventuele netto bijdragen. Netto bijdragen zijn iets wat je gewoon van je eigen geld betaalt, alleen dat de werkgever het rechtstreeks van je loon inhoud, en dat je dit van de VAA mag aftrekken.

Het grote verschil is voor de werkgever, die spaart veel meer uit door 305 Euro van het brutoloon af te trekken dan dat hij zou uitsparen wanneer de werknemer hem die 305 Euro netto zou geven.

Het probleem van de werknemer is dat met een nettobijdrage, je exact op de cent weet hoeveel die wagen je gaat kosten, met een inhouding op je brutoloon is dit veel moeilijker in te schatten door al de neveneffecten van een lager brutoloon te hebben.
Initieel zal het lijken dat het een stuk voordeliger is (daar zal de werkgever wel op inspelen) maar op de lange termijn kan het je wel zuur opbreken!

Terug naar “Loon”