Wordt mijn loon verder betaald tijdens ziekte (vervangingscontract)

sofiejanso
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wordt mijn loon verder betaald tijdens ziekte (vervangingscontract)

#1 , 29 sep 2016 18:54

Beste,

Ik heb een job aangenomen, tijdelijk vervangingscontract voor 4maand. Na de eerste week van mijn contract merkte ik dat deze job fysiek niet houdbaar was voor mij. Ik vroeg toen aan mijn werkgever wat mijn opties waren om het contract te verbreken. De 1nige optie was zelf mijn ontslag geven en een week opzeg doen. Aangezien ik deze job omwille van medische klachten niet verder kon uitvoeren gaf ik aan dat die opzegperiode voor mij dus ook niet haalbaar zou zijn. Mijn werkgever zei mij toen dat ik dan maar in ziekte moest gaan en ik zo mijn opzegperiode in ziekte kon uitdoen.
Dit heb ik gedaan. Nu krijg ik mijn loonfiche en zie ik dat ik niet betaald ben voor de dagen die ik ziek was.

Dus mijn vraag: Wordt je doorbetaald in ziekte als je een tijdelijk contract van bepaalde duur hebt? Volgens mijn vakbond wel maar aan mijn loonfiche te zien niet.. Wat kan ik hier aan doen?

Mvg,
Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 sep 2016 21:14

geef eens de exacte data van begin ziekte en begin arbeidsovereenkomst en datum ontslag?

sofiejanso
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2016 22:16

Begin arbeidsovereenkomst 1september. Ziekte 14 september. Einde contract 2 oktober.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 30 sep 2016 08:32

Ik dacht dat als je een contract van minstens 3 maanden had, je inderdaad recht hebt op een gewaarborgd inkomen voor de eerste 30 dagen (bediende).

Maar wat ik bijvoorbeeld wel weet, is dat ze dit op mijn vorige job (was wel onbepaalde duur) ook geprobeerd hebben.
Daar hadden ze toen nooit begrepen dat de proefperiode afgeschaft was. Misschien is dat hier ook het probleem?
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 30 sep 2016 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 sep 2016 08:46

geen recht op gewaarborgd loon, werkgever moet niet betalen wegens minder dan 1 maand in dienst.

Je kan wél terecht bij de mutualiteit die je zal uitbetalen. Gezien je laat je aangifte zal doen, verlies je wel 10% uitkeringen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 30 sep 2016 09:03

geen recht op gewaarborgd loon, werkgever moet niet betalen wegens minder dan 1 maand in dienst.

Je kan wél terecht bij de mutualiteit die je zal uitbetalen. Gezien je laat je aangifte zal doen, verlies je wel 10% uitkeringen.
Enkel voor arbeiders, toch?
Bedienden hebben hier wel recht op sinds de wijziging in 2014.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 sep 2016 10:56

ik ging er idd vanuit dat die persoon arbeider was, weet nu niet meer waarom.

Terug naar “Loon”