Eenzijdige loonswijziging mogelijk?

Gaia.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Eenzijdige loonswijziging mogelijk?

#1 , 21 sep 2016 15:02

Mijn man is 5 jaar geleden gestart in een traject als 'management trainee'. Sinds vorig jaar is hij manager maar omwille van verschillende redenen zou hij nu graag een stapje terug zetten en ondertussen op zoek gaan naar een nieuwe job.
Nu, begin vorig jaar, toen hij nog de functie had van 'junior manager' (net onder zijn huidige functie dus), heeft hij nog een loonsverhoging gekregen. Sinds hij manager is, krijgt hij bovenop dat loon nog een variabel loon.
Binnen 2 weken wordt hij terug junior manager (maar niet meer in het traject van management trainee). Behoudt hij dan sowieso zijn huidige loon (met uitzondering van het variabel loon uiteraard), ook al voert hij diezelfde functie uit maar niet meer in dat traject?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 sep 2016 16:35

Zal afhangen van wat er in die management trainee overeenkomst staat.

Gaia.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2016 18:52

In de overeenkomst vind ik het volgende terug: "(...)Bij een gemotiveerde negatieve beoordeling* zal de werknemer tewerkgesteld worden in de functie die hij bekleedde voor de uitvoering van dit contract. De werknemer zal in deze functie worden tewerkgesteld aan de toen op de werknemer van toepassing zijnde loon- en arbeidsvoorwaarden, weliswaar aangepast aan de mogelijks intussen gewijzigde wettelijke, collectieve of ondernemingsregels."

*Mijn man heeft een positieve beoordeling gekregen maar kiest er zelf voor om te stoppen met deze functie. Er wordt in de overeenkomst verder niet gesproken over het 'opleidingstraject' dat bij de functie hoort. Mogen we er dan van uitgaan dat hij zijn loon van junior manager toch kan behouden?
Het loon dat een junior manager die niet in het opleidingstraject zit, is aanzienlijk lager dan hetgeen mijn man had/heeft, vandaar...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 sep 2016 19:27

Hij kan er niet zelf voor kiezen om te stoppen met een functie, dat is altijd in onderling overleg. Het lijkt me logisch dat het oude loon, zonder het opleidingstraject, dan van toepassing is.

Terug naar “Loon”