kiezen voor opslag of bedrijfswagen .

prado
Topic Starter
Berichten: 155

kiezen voor opslag of bedrijfswagen .

#1 , 11 sep 2016 21:01

De baas wil een bedrijfswagen geven , maar er zou per maand en redelijke som moeten bijgepast worden .
Ze stellen voor van een Mercedes vito te nemen .( lichte vracht , is nodig voor mijn werk )

Of kiezen voor de opslag ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 12 sep 2016 06:27

Hangt er wat van af.
Wat bedoel je met bijpassen?

Normaal gezien gaat er VAA bij je loon bijgeteld worden, met andere woorden de belastingen gaan de bedrijfswagen zien als loon en je belasting gaat stijgen.
Dit is echter een zeer klein bedrag in verhouding tot wat het jezelf zou kosten om een wagen te houden. Op mijn bedrijf komt een Vito uit op een 120 Euro VAA, wat je effectief een dikke 50 Euro kost aan belastingen.
Dus indien je persoonlijk een wagen kan uitsparen door het hebben van die lichte vracht, dan is het best wel interessant. Voor hetgeen het je kost aan belastingen (50 euro) zou je amper een snorfiets kunnen kopen en onderhouden!

Indien je zelf sowieso geen wagen hebt of nodig hebt (dus wanneer het een overbodige luxe zou zijn), dan zou ik eerder gaan voor opslag. Je houd er misschien netto niet zoveel van over, maar het telt wel mee voor vakantiegeld, eindejaarspremie (indien van toepassing) enzovoort.
Ook bij berekening vervangingsinkomen (bijvoorbeeld ziekenkas bij langdurige ziekte/ongeval) ga je dan een hoger inkomen behouden, voor een zieke is hoger inkomen interessanter dan een wagen op de oprit!

Goed opletten hoe je met je werkgever overeenkomt, indien je zelf moet bijpassen (eigen bijdrage), of zelf brandstof moet bekostigen is het al snel niet zo interessant.

Wel noteren, de overheid is van plan serieus aan het systeem van de bedrijfswagens te sleutelen, dus de kans is groot dat het in de toekomst een pak minder interessant gaat worden! Men zou wel vooral de duurdere/hogere CO2 uitstoot wagens aanpakken, maar ik weet niet juist waar een Mercedes Vito in het plaatje gaat vallen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 sep 2016 08:55

Pensioen niet vergeten. Door het hogere loon zal je later ook een iets hoger pensioen hebben.

Reclame

prado
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 13 sep 2016 11:43

Het tanken zou er ook wel bij zijn .

Ik ben eigenlijk aan een nieuwe wagen toe ( prive) .
Maar ik zou zelf niet kiezen voor een lichte vracht .
Dus daar heb ik geen keuze in en kom zo wel met een co waarde die hoger licht .

Is er iemand die het juiste bedrag zou kunnen geven voor een Vito 2200- aankoopprijs 35.000 euro .

prado
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 13 sep 2016 11:46

Als je er prive ook mag mee rijden , moet je dan altijd zelf een bijdrage doen .
Of is daar ook verschil in ?

berenod
Berichten: 942

#6 , 13 sep 2016 17:28

Geen idee wat exact de VAA gaat zijn, lichte vrachtwagen is dacht ik een andere regeling dan personenwagens.

Of je al dan niet een bijdrage moet doen hangt af van uw werkgever. Bij ons moeten we niets bijdragen, alles is volledig gratis voor ons, buiten de extra belastingen.

Wat soms wel gebeurt bij ons is dat een personeelslid een extra optie wenst, waardoor het lease bedrag stijgt. Dit verschil moet hij dan zelf bijdragen, maar dat bedrag mag dan ook van het VAA afgetrokken worden.

En gewoon Vito 2200 zegt niet veel, kan een 136 PK zijn helemaal tot 190 PK. Zal een groot verschil in VAA zijn...

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 13 sep 2016 17:41

Pensioen niet vergeten. Door het hogere loon zal je later ook een iets hoger pensioen hebben.
ook bij pensioen gelden (net als bij ziekte uitkeringen) maxima.

Voor sommigen maakt het dus niets uit of men meer verdient of nog een jaar langer blijft werken: het plafond aan pensioenuitkering is sowieso behaald.
Idem voor ziekte uitkering.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#8 , 13 sep 2016 17:51

Opslag interessanter dan auto voor pensioen?

Ik denk dat je misschien enkele euro's meer zal kunnen krijgen, als het al zoveel is.
Moest je gans je loopbaan kunnen kiezen dan was het iets anders. indien het slechts enkele jaren is, vergeet het dan maar.

Een wagen mogen gebruiken is altijd interessanter dan opslag. Volgens mij.

prado
Topic Starter
Berichten: 155

#9 , 23 jan 2017 10:27

De volgende vraag op het voorgaande ......
We gaan voor de bedrijfswagen , met eigen opleg voor zwaardere motor , extra bank , sensoren , metaallak .
De baas stelt voor om maandelijks een stukje te betalen over de ganse periode .
Is het interessant om dat te doen of beter in één keer betalen ?
Kan ik na 5 jaar nog iets recupereren van die opleg ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 23 jan 2017 11:14

Kan ik na 5 jaar nog iets recupereren van die opleg ?
NEEN, ook niet als je het bedrijf vroeger zou verlaten en de wagen moeten teruggeven

Terug naar “Loon”