Terugbetaling foutieve berekening in loonfiche

erwindekeyzer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling foutieve berekening in loonfiche

#1 , 10 sep 2016 14:41

Ik werk als museumbewaarder in een gemeentelijk museum en woon in een appartement boven het museum als concierge. 31 maanden lang werd er "801 - 82 Voordeel natura concierge 105€" bij gerekend bij mijn gewoon loon gerekend waarna ZIV werd berekend. Ik krijg een 38 uren loon als museumbewaarder en betaal huishuur voor het appartement. Ik veronderstelde dat die 105€ inderdaad een voordeel was dat ik kreeg voor mijn taak als concierge als verantwoordelijk zijnde voor het openbaar domein en het museum na de werkuren. Echter kreeg ik het bericht van de gemeente uit dat er een fout door de weddencentrale gemaakt is en dat ik geen recht op die 105€ had, met terugwerkende kracht terug te betalen zijnde 3225€. Met de zeven maanden van dit jaar, 735€, reeds afgetrokken van mijn volgend maandloon! De resterende 2520€ mag ik met een terugbetalingsplan doen. Mijn vraag is:
- Mag zo een terugvordering zomaar, zelfs zonder mij eerst in te lichten, van mijn volgend maandloon afgetrokken worden?
- Kan dit zomaar teruggeëist worden met terugwerkende kracht? Het is duidelijk een fout van de weddencentrale die voor de gemeete werkt. Bestaat daar geen verzekering voor of zo? Heb ik maw ergens een verhaal om dit bedrag niet te betalen? Ik denk van niet want ze trekken het gewoon van mijn loon af...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 sep 2016 16:03