Terugbetaling foutieve berekening in loonfiche

erwindekeyzer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling foutieve berekening in loonfiche

#1 , 10 sep 2016 14:41

Ik werk als museumbewaarder in een gemeentelijk museum en woon in een appartement boven het museum als concierge. 31 maanden lang werd er "801 - 82 Voordeel natura concierge 105€" bij gerekend bij mijn gewoon loon gerekend waarna ZIV werd berekend. Ik krijg een 38 uren loon als museumbewaarder en betaal huishuur voor het appartement. Ik veronderstelde dat die 105€ inderdaad een voordeel was dat ik kreeg voor mijn taak als concierge als verantwoordelijk zijnde voor het openbaar domein en het museum na de werkuren. Echter kreeg ik het bericht van de gemeente uit dat er een fout door de weddencentrale gemaakt is en dat ik geen recht op die 105€ had, met terugwerkende kracht terug te betalen zijnde 3225€. Met de zeven maanden van dit jaar, 735€, reeds afgetrokken van mijn volgend maandloon! De resterende 2520€ mag ik met een terugbetalingsplan doen. Mijn vraag is:
- Mag zo een terugvordering zomaar, zelfs zonder mij eerst in te lichten, van mijn volgend maandloon afgetrokken worden?
- Kan dit zomaar teruggeëist worden met terugwerkende kracht? Het is duidelijk een fout van de weddencentrale die voor de gemeete werkt. Bestaat daar geen verzekering voor of zo? Heb ik maw ergens een verhaal om dit bedrag niet te betalen? Ik denk van niet want ze trekken het gewoon van mijn loon af...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 sep 2016 16:03

Wat je onrechtmatig hebt bekomen moet je terugbetalen. Stel een afbetalingsplan voor waarbij je bvb gedurende 2 of 3 jaar maandelijks mag terugbetalen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2016 00:30

Wat je onrechtmatig hebt bekomen moet je terugbetalen. Stel een afbetalingsplan voor waarbij je bvb gedurende 2 of 3 jaar maandelijks mag terugbetalen.
de vraag is of het wel onrechtmatig is

@wat is er overeengekomen voor de conciergetaken want dit zijn bijkomende prestaties?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

erwindekeyzer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2016 09:42

In feite staat er niks op papier qua conciergetaken. Ik heb een full-time contract voor museumbewaarder en ik woon boven het museum in een appartement waar ik een gewoon huurcontract ondertekend heb. Op beide contracten staat niet vermeld dat ik na mijn werkuren verantwoordelijk ben voor het openbaar domein (waarop het museum met woonst zich bevindt) en voor het alarm waarbij ik als eerste uiteraard wordt gebeld door een alarmcentrale als er inbraak is of vals alarm. Het wordt allemaal verwacht dat ik dit doe, hetgeen eigenlijk ook wel normaal is als je daar woont, maar staat nergens beschreven. Een conciergewoonst in natura, gratis, kan/mag blijkbaar niet meer. De gemeente is verplicht om huishuur te vragen, welke bij mij 410€ bedraagt. Ik denk er toch aan om mij eens aan te sluiten bij een vakbond. Drie jaren geleden hebben ze ook al eens 900€ afgetrokken van mijn loon omdat ze vergeten in het huurcontract te vermelden dat de EGW-kosten daar ook in waren. Dan heeft de controledienst beslist om bijkomend een baremabedrag aan te rekenen daarvoor, met terugwerkende kracht, en ze trekken dat gewoon af van uw volgend loon.

Terug naar “Loon”