Nieuw contract, onzeker of ik het wel zou doen

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

Nieuw contract, onzeker of ik het wel zou doen

#1 , 09 sep 2016 13:28

Ok korte samenvatting: ik werk nu bij X, maar werkte vroeger bij Y. X heeft Y overgenomen, maar ik sta nog steeds onder contract bij Y. Nu willen ze mij onder een X contract zetten.

Ik verdien momenteel 1687€ bruto, minus de belastingen en daarbij een forfaitaire onkostenvergoeding van 100€ en transportvergoeding bijgeteld, hou ik ongeveer 1550 over.

Ze willen mijn brutoloon optrekken naar 2100€en de forfaitaire onkostenvergoeding laten vallen. Volgens hen zou ik ongeveer 1600€ overhouden.

Wanneer ik echter de berekening maak op jobat of iets dergelijks, blijft er echter 1530 ofzo over... Daarbij mijn transportvergoeding opgeteld zal ik niet veel meer hebben dan ik nu verdien. Een bijkomend nadeel is dat ik elke dag een half uur onbetaalde pauze er bij moet nemen.

Mijn vraag is hoe dit kan? In wezen krijg ik een opslag van ongeveer 450 euro, maar mijn nettoloon stijgt nauwelijks. OK, die forfait van 100 krijg ik niet meer, maar dan nog. Ze zeggen wel dat het interessant is, maar ja, je werkgever gaat natuurlijk eerst zorgen dat zijn eigen zakken gevuld blijven hé :) Dus ik vertrouw het niet helemaal. Ik kom in een hogere belastingsschijf, dus betaal meer belastingen en mijn tarief in de kindercreche zal ook stijgen. Wanneer ik bereken hoeveel mijn eindejaarspremie en vakantiegeld zullen zijn, kom ik bij een stijging van ongeveer 400€ (200 elk). Weegt dit op tegen de extra belastingen ie ik zal betalen?

De reden die ik krijg is dat ze sociale controle hebben gekregen en dat zo'n forfait van 100€niet mag. Daarnaast willen ze Y ook volledig assimileren in X en kan dat niet zolang er nog werknemers onder contract staan bij Y.

Hieronder een voorbeeld van mijn loonbrief
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 09 sep 2016 13:57

Misschien zijn dit zaken waaraan je liever niet denkt maar hou er ook rekening mee dat eventuele sociale uitkeringen (ziekte, arbeidsongeval, werkloosheid, pensioen) op het hogere brutobedrag worden berekend.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 16 sep 2016 16:34

Wees maar gerust dat ze dit voorstel "dik tegen hun goesting" doen want dat is als loonkost voor hen veel duurder dan de onkostenvergoeding en de transportvergoeding. (bovenop uw brutoloon hebben ze ook nog eens rond de 30% wergeversbijdragen - hier zijn uitzonderingen op doch dat is hier niet relevant)

De fiscus bekijkt al jaren die forfaitaire vergoedingen met argusogen en als er geen of te weinig "aantoonbare" uitgaven zijn door de werknemer (bv Eigen GSM gebruiken, parkeerticketjes zelf betalen, ....) maant de fiscus aan om ze te schrappen.

't Komt er op neer dat - als je bij die firma wil blijven werken - je eigenlijk geen keuze hebt dan mee te gaan in't verhaal.

Reclame

Terug naar “Loon”