Weigeren om belastingen te betalen aan de Belgische staat

Gebruiker25
Topic Starter

Weigeren om belastingen te betalen aan de Belgische staat

#1 , 06 sep 2016 14:05

Zoals ik had vermeld in mijn vorig topic (http://www.juridischforum.be/forum/view ... 80#p443280) ben ik niet van plan om belastingen te gaan betalen voor de Belgische staat terwijl ik in het leger zit in Turkije.

Ik ben momenteel in België bij mijn familie op vakantie en toen ik vorig jaar naar Turkije vertrok had ik mij volledig uitgeschreven van België(dus dat betekent dat ik geen inwoner meer ben van België maar als ik hier zou terug komen dat ik dan als toerist hier zou zijn, ook heb ik mijn Belgische nationaliteit afgegeven).

Nu begrijp ik nog steeds niet waarom ik belastingen aan de Belgische staat moet betalen terwijl de Belgische staat voor mij alles had opgelost voordat ik ging vertrekken, zoals ik eerder al zei: Ik ben nu geen inwoner meer van België, ik heb niks meer te maken met België, ik ben hier momenteel als toerist en ik vertrek volgende week terug naar Turkije voor mijn dienst.

Ik heb ook een telefoontje gekregen van de Turkse regering en van de vakbonden in Turkije en zij zeggen dat ik geen belastingen moet betalen aan België ongeacht de brieven waarin de Belgische staat mij dwingt om belastingen te betalen.

Waar kan ik een klacht indienen? Voordat ik naar Turkije vertrok zeiden mijn vroegere vakbonden uit België dat ze alles zouden regelen om misverstanden te voorkomen maar helaas is daar niks van gekomen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 06 sep 2016 14:16

Klacht indienen komt daar niet bij kijken, u moet volgens de correcte procedures bezwaar indienen tegen de aanslag. Vakbonden zijn vaak geen fiscale experten, dus ik zou toch bij de juiste personen ten rade gaan. Op welke grond wil men u in België belasten?

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 06 sep 2016 14:20

U bent nog Belg (nationaliteit) en hebt hier vermoedelijk gewoond - gewerkt enz op het ogenblik dat u ingeschreven bent /was.
Uw vakbond kan u al niet uitschrijven of in uw plaats afstand doen van nationaliteit. Zolang u belangen in België hebt en zeker voor de periode dat u inkomen verworven hebt als ingeschrevene zal u onder de Belgische wetgeving vallen.
Voor de rest zie #2

Reclame

Gebruiker25
Topic Starter

#4 , 06 sep 2016 14:21

Klacht indienen komt daar niet bij kijken, u moet volgens de correcte procedures bezwaar indienen tegen de aanslag. Vakbonden zijn vaak geen fiscale experten, dus ik zou toch bij de juiste personen ten rade gaan. Op welke grond wil men u in België belasten?
Limburg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 sep 2016 14:23

hebt u in Turkije een vaste verblijfplaats? Over welk aanslagjaar gaat het en over welke inkomens? Van wanneer tot wanneer was u in België ingeschreven en over welke periode gaan de inkomens?

Met "op welke grond" bedoelt LeenW "op basis van welke vastsellingen". het woord "grond" heeft meerdere betekenissen.

Gebruiker25
Topic Starter

#6 , 06 sep 2016 14:36

hebt u in Turkije een vaste verblijfplaats? Over welk aanslagjaar gaat het en over welke inkomens? Van wanneer tot wanneer was u in België ingeschreven en over welke periode gaan de inkomens?

Met "op welke grond" bedoelt LeenW "op basis van welke vastsellingen". het woord "grond" heeft meerdere betekenissen.
hebt u in Turkije een vaste verblijfplaats?: JA
Over welk aanslagjaar gaat het en over welke inkomens? 2015-2016
Van wanneer tot wanneer was u in België ingeschreven en over welke periode gaan de inkomens?: Van 1994 tot 2014 en de periode van de inkomens zijn van 2015-2016

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 sep 2016 15:08

om nog even duidelijk te vragen:
- bent u in 2015 OF 2016 in België gedomicilieerd geweest?
- hebt u in 2014, 2015 en 2016 ENKEL inkomsten uit activiteiten uit Turkije gehaald (dus geen inkomsten van vakantiegeld uit België, inkomsten van werkloosheidsuitkeringen of activiteiten als zelfstandige)?


Uit uw vorig antwoord zou je immers wél belastingsplichting zijn voor aanslagjaar 2015 (inkomsten 2014).

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 06 sep 2016 15:25

Heel (en té) simpel gezegd: in 2016 krijgt u de afrekening van aanslagjaar 2015, over inkomstenjaar 2014. Kijk dus goed de jaren na, want het maakt echt een verschil. Zoals JPV zegt, op het eerste zicht lijkt de aanslag correct.

Gebruiker25
Topic Starter

#9 , 06 sep 2016 16:03

Ik ben in 2014 naar Turkije vertrokken en had toen mijn Belgische nationaliteit afgegeven, dus telkens als ik na 2014 naar België kwam, kwam ik als toerist en niet als inwoner.

Ik heb nog nooit eerder in België gewerkt, ik heb wel een defensie opleiding hier gevolgd die op eind juni 2013 was geëindigd.
Ik heb dus ook geen dopgeld gekregen of iets anders.

LeenW
Berichten: 12840

#10 , 06 sep 2016 16:08

U moet niet de Belgische nationaliteit hebben om Belgische belastingen te betalen. Als u op 01/01/2014 nog hier woonde, kunnen hier belastingen gevorderd worden in aanslagjaar 2015.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 sep 2016 16:35

Heel (en té) simpel gezegd: in 2016 krijgt u de afrekening van aanslagjaar 2015, over inkomstenjaar 2014.
Wanneer iemand zijn afrekening krijgt, valt niet te zeggen. Ik heb vorige week (dus in 2016) mijn afrekening gekregen van aanslagjaar 2016 / inkomsten 2015. Sommigen zullen diezelfde afrekening pas in 2017 krijgen.

Belangrijkste is dus dat de TS inderdaad exact weet over welke inkomsten de afrekening gaat. Als het over inkomsten uit 2014 gaat, zou het aanslagbiljet perfect in orde kunnen zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007
Berichten: 1683

#12 , 06 sep 2016 16:54

waar was u officieel woonachtig op 1.1.2014? op 1.1.2015? en op 1.1.2016???
heeft u reeds een aanslagbiljet ontvangen? Indien ja, op welk aanslagjaar slaat dit?

Gebruiker25
Topic Starter

#13 , 06 sep 2016 18:05

waar was u officieel woonachtig op 1.1.2014? op 1.1.2015? en op 1.1.2016???
heeft u reeds een aanslagbiljet ontvangen? Indien ja, op welk aanslagjaar slaat dit?
Al die jaren was ik in Turkije. Mijn defensie opleiding in Belgie was op 30 juni 2013 afgelopen en een maand later was ik in Turkije voor een leger opleiding.

Ik heb een aanslagbiljet van 2015-2016 ontvangen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 06 sep 2016 18:15

In dat aanslagbiljet moeten dan toch inkomsten staan?
Welke inkomsten worden er nu juist belast?
Gaat het wel over inkomstenbelasting?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 07 sep 2016 01:36

Misschien een stomme vraag, maar bent u zichzelf destijds "officieel" gaan uitschrijven uit het bevolkingsregister?

Terug naar “Loon”