Contract niet nodig volgens werkgever

PQS
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Contract niet nodig volgens werkgever

#1 , 27 aug 2016 02:14

Ik heb een contract van 25u/week, onbepaalde duur bij mijn werkgever (vraag al meer dan 8 jaar meer uren, maar is buiten de kwestie).

Van juni tot en met september werk ik altijd fulltime (36u in onze sector).
Vroeger werd dit geregeld met een contractbijlage: van 1/6 t.e.m 30/9 zal voornoemde werknemer 11u/week extra presteren, etc. etc.
Later begon men deze bijlagen op te splitsen per week (als je dan ziek viel moest men de week nadien de extra uren niet betalen).
Tegenwoordig krijg ik de contractjes meestal zelfs niet meer te zien (sinds 1 juni heb ik er tot nu toe twee gekregen om te tekenen). Ik doe wel gans de periode 36u.
Als ik hierachter vraag, zegt men dat het niet nodig is, omdat de uren op het uurrooster staan, en dat is bindend (volgens hen). De uurroosters zijn in elektronische vorm beschikbaar via een webpagina.

Ik heb al wel enkele keren aangehaald dat ik, indien ik van slechte wil zou zijn, zolang ik niks getekend heb, van gedachte kan veranderen, en bijvoorbeeld eens de 25u voor die week gepresteerd zijn, meedelen dat ik niet meer kom die week (ben niet zeker of het ook effectief zo simpel is). Uiteraard doe ik dat niet, want dan kan ik mijn vraag om meer contractuele uren zéker vergeten.

Nu heb ik vorige maand een arbeidsongeval (acute hernia met beknelde zenuwwortel), een uurtje voor het einde van de werkweek.
De dokter van wacht heeft mij een week werkverlet voorgeschreven. Vrijdag heb ik nog steeds heel veel pijn en kan ik amper bewegen. Ik merk echter dat op de uurrooster mijn uren zijn teruggebracht tot de contractuele 25u voor die week en de volgende.
Omdat de collega die mijn job kon overnemen ook ziek was gevallen en ik echt had gerekend op de verloning van 36u, besloot ik om toch 's maandags terug te gaan werken. Braaf als ik ben, bel ik die vrijdag dus mijn afdelingsmanager om te vragen of hij zich ervan bewust is dat het uurrooster gewijzigd is, en dat ik dus maandag maar 5u ipv 7u kom werken. Hij wist van niks en vroeg mij of ik toch een ganse dag wou komen. Geen probleem.

Maandag heb ik onder de pijnstillers geprobeerd om te werken. Dat lukte niet echt: naast de pijn was ik ook nog eens gedrogeerd door de pillen. Anderhalf uur voor het einde van de dag ben ik vroeger doorgegaan omdat ik de pijn niet meer kon houden. Uiteindelijk heb ik nog 2 weken extra rust voorgeschreven gekregen. Uiteraard werden ook die weken teruggebracht naar 25u.

Sterker nog: die maandag, waarop ik volgens het oorspronkelijke uurrooster (dat ik gevolgd heb na het telefonisch overleg met mijn chef) van 12u tot 20u was ingepland, hebben ze me slechts 5u betaald (3,5u + 1,5u recup vroeger naar huis). Mijn chef had niet aan HR doorgegeven dat ik het oorspronkelijk uurrooster zou volgen en hij is ondertussen ook langdurig ziek.

Wanneer ik erop wijs dat ik gepunt heb om 11u30 die maandag, wat vrij onrealistisch is als ik om 14u30 zou beginnen werken zijn, zegt men dat puntingen niet tellen, alleen het uurrooster (als ik één minuut te laat inklok, tellen de puntingen wel hoor!).

Na dit ongetwijfeld veel te lange verhaal heb ik een aantal vragen:
  1. Klopt het dat een contractbijlage overbodig is als het uurrooster is aangepast? En zo nee, wat kan ik dan tegen die praktijk inbrengen?
  2. Als het gepubliceerde uurrooster bindend is, waarom is het dan niet meer bindend als ik onverhoopt ziek val? Het lijkt erop dat het uurrooster alleen bindend is als het de WG uitkomt.
  3. Hoe kan ik eisen dat de uren voor die maandag correct worden betaald (zonder dat ze die uren dan verderop in die week van een dag afpitsen?
Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 27 aug 2016 07:22

Klein vermoeden dat u onder cao 312 warenhuizen valt ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2016 09:29

Ik heb een contract van 25u/week, onbepaalde duur bij mijn werkgever (vraag al meer dan 8 jaar meer uren, maar is buiten de kwestie).

Van juni tot en met september werk ik altijd fulltime (36u in onze sector).
Vroeger werd dit geregeld met een contractbijlage: van 1/6 t.e.m 30/9 zal voornoemde werknemer 11u/week extra presteren, etc. etc.
Later begon men deze bijlagen op te splitsen per week (als je dan ziek viel moest men de week nadien de extra uren niet betalen).
Tegenwoordig krijg ik de contractjes meestal zelfs niet meer te zien (sinds 1 juni heb ik er tot nu toe twee gekregen om te tekenen). Ik doe wel gans de periode 36u.
in welk paritaire comité werk je?


men kan u tijdelijk meer uren laten werken met een contractbijlage maar die dient u beiden te ondertekenen, indien men u zonder contractbijlage gemiddeld meer dan 3u per week extra laat werken kunnen het overuren zijn. maar toch maar eerst zeggen onder welk pc je werkt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

PQS
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2016 14:45

Het gaat om PC 311: grote kleinhhandelszaken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 aug 2016 19:19

indien u op regelmatige basis méér uren presteert, moet u ofwel véél overurentoeslag uitbetaald worden (en het lijkt me zelfs over de grenzen te gaan), ofwel moet u een extra contract krijgen.

Werkgever is dus illegaal bezig. Inspectie hierop kan wonderen verrichten.

Uurrooster is bindend, maar effectieve prestaties nog véél bindender. En zelfs een nietgeschreven contract is nog bindender van een uitgehangen uurrooster :).

PQS
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2016 20:39

Wat de uurroosters betreft is het probleem dat ze volgens het arbeidsreglement minstens 5 weken op voorhand bindend zijn (om de 4 weken worden 4 extra weken gepubliceerd, bv in week 36 de uurroosters voor 40,41,42 en 43). Maar de werkgever beheert natuurlijk de server en kan die eenzijdig wijzigen. Tenzij ik elke dag een print maak van de ganse periode kan ik niks bewijzen.

Ik heb ooit aan de vakbond gevraagd of ze mij geen 36u onbepaalde duur moeten geven. Op dat moment werkte ik al meer dan 8 maanden aaneengesloten via bijlagen 36u. Volgens de vakbond is er geen enkele CAO die dat verplicht.

Wat ze sinds vorig jaar ook doen is het volgende: enkele keren per jaar moet ik naar het hoofdkantoor voor een vergadering. Men weet dat die vergadering van 9 tot 18u duurt. Desondanks word ik maar 5u ingepland op het uurrooster, met commentaar "Vergadering Brussel." Juni was de laatste vergadering. Ik moet vertrekken vanuit mijn vestiging en na de vergadering terugkomen om te punten. Vergadering liep uit, en ik heb dus in- en uitgeklokt in Antwerpen om 8u15 en 19u50. Die week dus 42u gepresteerd geloof ik. Omdat ik geen overwerktoeslag had gekregen (moet volgens mij toch vanaf >36u?) kreeg ik als antwoord: "Ah, maar dat doen wij niet. We betalen die 5u die ingepland waren en de rest mag je inhalen als 'travel time'." Kan dat zomaar? Overuren zijn 300% en nu krijg ik niet eens 100% betaald: 5u betaald en 5u30 recup...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 27 aug 2016 20:50

dat laatste zal afhangen van waar uw werkplaats is.

U kan 1 keer per 5 weken foto's trekken van de werkplannen.

Als u contracten krijgt van bepaalde duur van 36 uur (zolang niet meer dan 4 keer opeenvolgend, max 2 jaar na elkaar), hoeven ze idd geen contract onbepaalde duur geven. Geven ze echter géén contract, maar laten ze je maandenlang zo werken, moet dit wel.

PQS
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 aug 2016 21:17

Ik werk in Antwerpen. De vergaderingen zijn in dit geval in Brussel.
Ik krijg addenda van 11u bovenop de onbepaalde duur 25u. Omdat ze tegenwoordig per week zijn, veel meer dan 4 opeenvolgend (juni t.e.m. september is al een 17-tal weken schat ik). Ze geven dan wel geen contract om te tekenen, op de loonbrief staat voor die uren wel "addendum."

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 27 aug 2016 21:41

zonder getekend contract kunnen ze beweren wat ze willen ivm addendum. Dat is er dan niet.

PQS
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 aug 2016 21:58

... Dus ik kan een aanpassing van mijn contract naar voltijds eisen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 27 aug 2016 22:03

minstens voor de periode die vroeger ook gebruikelijk was.

Terug naar “Loon”