Vorige werkgever doet aanpassing vakantiegeld vorig jaar?

yalika
Topic Starter
Berichten: 54

Vorige werkgever doet aanpassing vakantiegeld vorig jaar?

#1 , 26 aug 2016 11:43

Beste,

Ik ben per 1 augustus van werkgever veranderd. Vorige werkgever heeft me mijn vakantiegeld uitbetaald, en dat snap ik allemaal.

Maar nu krijg ik de detail. En ze corrigeren mijn reeds ontvangen vakantiegeld in 2015 en ook voor 2016. Het gaat in totaal toch om 1500 euro minder in mijn nadeel.
Ik snap niet goed waarom zij nog correcties doen aan mijn vakantiegeld van 2015 en 2016, aangezien dat toch is opgebouwd in 2015 en in 2014? En toen werkte ik heel de tijd bij mijn vorige werkgever.

Iemand die dit herkent? Mag dat zomaar?

Thanks,
yalika

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 26 aug 2016 15:52

In mei (of juli) van dit jaar betaalde je vorige werkgever je je enkel en dubbel vakantiegeld uit voor 2016 (opgebouwd in 2015) Door je vertrek moet hij alleen het enkel vakantiegeld uitbetalen voor de verlofdagen die je nog NIET opgenomen hebt. Klopt het verschil (ongeveer) met het aantal reeds opgenomen verlofdagen in 2016 ?

Op het attest voor je nieuwe werkgever staat het aantal door je vorige werkgever betaalde verlofdagen 2016 vermeld die je nog NIET opgenomen had. Die zal je nieuwe werkgever in mindering brengen op je loon naarmate je ze opneemt (want werd reeds betaald door je vorige werkgever).

Voorts kreeg je van je vorige werknemer ook het in 2016 al opgespaarde verlof voor 2017 uitbetaald (enkel en dubbel). In mei (of juni) 2017 zal dit in mindering gebracht worden op je enkel en dubbel vakantiegeld bij je nieuwe werkgever.

Het goede nieuws is dat deze uitbetaalde sommen niet aan de marginale aanslagvoet belast worden doch aan uw gemiddelde aanslagvoet.

yalika
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 28 aug 2016 22:18

Bedankt. Dat klopt allemaal.
Maar waarom krijg ik een vermindering van mijn vakantiegeld dat werd uitbetaald in 2015.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 29 aug 2016 11:01

Ben je in 2015 deeltijds beginnen werken (bv 4/5e) ?

yalika
Topic Starter
Berichten: 54

#5 , 29 aug 2016 21:12

Het is ondertussen opgelost door mijn werkgever.
Ze zeiden dat het kwam doordat ik mijn hoofdvakantie dit jaar nog niet heb opgenomen. Het was dus een neutrale operatie blijkbaar.

Terug naar “Loon”