ongeval met firmawagen

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

ongeval met firmawagen

#1 , 20 dec 2007 15:54

Bij ons op kantoor wordt er slechts voor 1 jaar een omnium genomen op firmawagens (die worden trouwens aangekocht en niet geleasd).
Wat als je nu die wagen in het 2de jaar perte total rijdt? Moet de werknemer dan de waarde van de wagen vergoeden? Kan ik van mijn werkgever verlangen dat hij die omnium langer laat doorlopen (eventueel door financiele tussenkomst van de werknemer)

Is er een verschil of dat ongeval zich voordoet tijdens mijn vrije tijd, tijdens de werkuren en op het woon-werktraject?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 dec 2007 11:26

Het statuut van de ‘firmawagen’ maakt in principe deel uit van de arbeidsovereenkomst (of aanvullende overeenkomst).Lees vooraf zorgvuldig de tekst van die overeenkomst.

“Art.18.Ingeval de werknemer bij de UITVOERING van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Loon”