Terugbetalen van bonus (studentenjob)

aw11
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Terugbetalen van bonus (studentenjob)

#1 , 14 aug 2016 00:20

Hoi allemaal

Even mijn situatie schetsen:

Ik werk voor een promobedrijf (waar ik de naam niet van ga noemen) als jobstudent. We worden uitbetaald dmv dagcontracten door Tentoo. Nu heeft iedereen een vast uurloon maar er kunnen daar ook bonussen bovenop komen. Er is een "driverbonus" die gegeven wordt aan de chauffeur van de auto (omdat we vaak op locatie moeten werken en over bedrijfswagens beschikken). Daarbij wordt er gevraagd om een driversheet in te vullen. Daarop staan vragen ivm de staat van het voertuig en de km stand. Op dit document staat geen reglementering of regels, gewoon de vragen. De bonus bedraagt 10 euro per keer dat je rijdt en wordt aan het loon gevoegd.

Nu is er een grote discussie geweest tussen de chauffeurs en het bedrijf omdat er veel besdrijfswagens waren met schade die door niemand geregistreerd geweest is (geen papieren ingevuld en/of niet gemeld). Daarbij is in Juni 2016 een mail naar de drivers gestuurd dat de bonus zal ingehouden worden voor alle ritten in 2016 waarbij de papieren niet volledig waren.

Bij het bekijken van mijn loonbrief deze maand, augustus, staat er opeens "-60 traffic fine" (betrekking op 6 keer waarop ik het papier niet of verkeerd heb ingevuld). Dus er is 60 euro van mijn maandloon van deze maand afgetrokken. Nu zijn de datums waar ik een boete voor moet betalen van voor 5 juni, dus voor de regel van het inhouden kwam. Deze datums zijn verspreid over januari, februari, mei, april. Dus nu zou ik moeten opdraaien voor uitbetaald loon van toen.

Mijn vraag is nu:
Is dit uberhaupt legaal? De papieren van vroeger daar stond geen regel op, die van nu (na de invoering van de regel in Juni) hebben dat wel. De bonussen van toen zijn al lang uitbetaald en nu moet ik ze een paar maanden later gewoon terug betalen?! In mijn opzicht niet echt eerlijk.


Ook ben ik nieuw op dit forum, mijn excuses als ik sommige dingen nog fout uitleg of verkeerd gebruik. Kritiek is welkom. Uit fouten leert men :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 aug 2016 13:06

Er kan enkel afgehouden worden van het loon wat in de arbeidsovereenkomst staat (uitgebreid met het arbeidsreglement). U zal moeten kijken wat er in de arbeidsovereenkomst met Tentoo overeengekomen is. Latere aanpassingen kunnen natuurlijk niet van toepassing zijn op het verleden.

aw11
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2016 13:12

Net even gezocht naar de voorwaarden, staat dus niks in van de bonussen over de wagens of terugtrekking van loon. Via mijn loonfiche doen ze het zo: (Standaard loon + bonussen) - 60 euro voorafbetaald voorschot. Moet er dan ook geen bewijs zijn van betaling? Ik vind het allemaal wel wat schandalig.

Daarbij is het ook zo dat 3 van de 6 geregistreerde gevallen met een door hun gehuurde wagen op pad was. Deze wordt 's avonds terug aan de huurmaatschapij gegeven en hebben dus geen betrekking op eventuele schade aan de bedrijfswagens.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 aug 2016 14:19

Elk voorschot die afgetrokken wordt, moet effectief betaald zijn.

Terug naar “Loon”