Stopzetting ziekteuitkering

Jeroendvers
Topic Starter
Berichten: 2

Stopzetting ziekteuitkering

#1 , 04 aug 2016 20:15

Beste,

Sinds 1 september 2015 sta ik op de mutualiteit. Dus op 1 september 2016 zou ik op invaliditeit komen te steen.
Nu plots zonder aankondigen op vorige afspraken (waar ik altijd aanwezig was) zegt de adviserend geneesheer op 2 augustus dat hij vind dat ik geen uitkering meer mag ontvang na 9 augustus. Is dat niet heel kort om dan nog alles in orde te brengen? Mag dat zo maar?

Mijn tweede bijkomende vraag: Mijn psychiater heeft een brief gestuurd naar de adviserend geneesheer. Zei weet en vind namelijk dat ik nog steeds niet bekwaam ben om te werken. Moet de adviserend geneesheer hier rekening mee houden? Kan hij zijn mening herzien of moet ik sowieso naar de arbeidsrechtbank? Ik ben alleenstaand leef nu al rond de armoedegrens en zonder uitkering kan ik zeker niet rondkomen.

Daaruit volgt: wat moet ik verder doen? Mag hij kiezen wanneer hij die brief leest van mijn psychiater (die verstuurd is op 3 augustus? Wat moet ik doen als zijn beslissing blijft of wat als ik pas eind augustus een herziening ontvang? Dan heb ik geen geld om te leven...

Graag antwoord,

Alvast vriendelijk bedankt

Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 aug 2016 08:26

Nu plots zonder aankondigen op vorige afspraken (waar ik altijd aanwezig was) zegt de adviserend geneesheer op 2 augustus dat hij vind dat ik geen uitkering meer mag ontvang na 9 augustus. Is dat niet heel kort om dan nog alles in orde te brengen? Mag dat zo maar?
wettelijk is dit perfect in orde. U dient nu ofwel terug te gaan werken, ofwel een uitkering aan te vragen via de werkloosheid (indien u geen werk had) of hulp van het OCMW (indien geen recht op een uitkering)
Mijn tweede bijkomende vraag: Mijn psychiater heeft een brief gestuurd naar de adviserend geneesheer. Zei weet en vind namelijk dat ik nog steeds niet bekwaam ben om te werken. Moet de adviserend geneesheer hier rekening mee houden? Kan hij zijn mening herzien of moet ik sowieso naar de arbeidsrechtbank? Ik ben alleenstaand leef nu al rond de armoedegrens en zonder uitkering kan ik zeker niet rondkomen.
De adviserend geneesheer hoeft hier geen rekening mee te houden. Hij kan zijn oordeel zélf maken. U kan tegen deze beslissing in beroep bij de arbeidsrechtbank. Indien u een vakbond hebt kan u daar terecht om u te laten vertegenwoordigen. In principe kan u het zelf ook als u wat "belezen" bent in juridische termen.
Daaruit volgt: wat moet ik verder doen? Mag hij kiezen wanneer hij die brief leest van mijn psychiater (die verstuurd is op 3 augustus? Wat moet ik doen als zijn beslissing blijft of wat als ik pas eind augustus een herziening ontvang? Dan heb ik geen geld om te leven...
De beslissing is genomen op 2 augustus, een brief van 3 augustus zegt enkel of u eventueel ziek bent op 3 augustus, niet of u ziek was op 2 augustus (juridisch gezien dan toch).
u moet er vanuitgaan dat u niks meer zal krijgen. Het kan in theorie zijn dat de adviserend geneesheer zijn beslissing herziet, maar in de praktijk gebeurt dit niet tenzij het OVERduidelijk is dat u wél nog ziek bent. Als het gewoon een verschillende mening is, zal de adviserend geneesheer dit normaal nooit herzien.

Maak dus NU al de nodige stappen om uitkeringen aan te vragen of hulp te vragen.

Reclame

Terug naar “Loon”