Studentenjob - zondag dubbel betaald

sysax
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Studentenjob - zondag dubbel betaald

#1 , 01 aug 2016 22:05

Beste,

Ik werk als student (weekends in het jaar en vakanties weekdagen) op de luchthaven in een ploegensysteem met een interimcontract.
Hier ben ik sinds 2011 tewerkgesteld.

Wat ik altijd oneerlijk vond is dat werken op zondag voor vaste werknemers dubbel betaald waren en dit was niet het geval voor studenten.
Nadat iemand een klacht ingediend heeft, omdat hij meende te zeggen dat studenten dezelfde rechten hebben als vaste werkenemers werden zondagen dubbel betaald sinds 2015.

Nu vroeg ik me af, waren ze voor 2015 dan niet wettelijk in orde?
Indien dit geval is, zou er een mogelijkheid zijn om van 2011 tot 2015 met terugwerkende kracht het geld te eisen?
Dit omdat ik altijd alles zelf heb betaald tijdens mijn studiejaren en ik wel persoonlijk het eerlijk zou vinden als zij niet in regel waren.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 02 aug 2016 09:19

Men is zeker niet verplicht om jobstudenten dubbel te betalen voor zondagswerk. Enige dat men verplicht is, is om de dag ervoor, of de dag erna, een extra rustdag in te lassen.
In sommige sectoren is dit wel verplicht.

Dus zonder specifieke details van de tewerkstelling te hebben, kunnen we de situatie niet weten.
Voor hetzelfde geld hebben ze gewoon een "geste" gedaan naar de jobstudenten vanaf 2015.
In dat geval kun je dit zien als pakweg een loonsverhoging, deze kun je ook niet terugvorderen voor de maanden voor de verhoging, hé.

Dus: in welke sector (en welke PC) ben je tewerkgesteld?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 aug 2016 09:26

Men is zeker niet verplicht om jobstudenten dubbel te betalen voor zondagswerk. Enige dat men verplicht is, is om de dag ervoor, of de dag erna, een extra rustdag in te lassen.
In sommige sectoren is dit wel verplicht.

Dus zonder specifieke details van de tewerkstelling te hebben, kunnen we de situatie niet weten.
Voor hetzelfde geld hebben ze gewoon een "geste" gedaan naar de jobstudenten vanaf 2015.
In dat geval kun je dit zien als pakweg een loonsverhoging, deze kun je ook niet terugvorderen voor de maanden voor de verhoging, hé.

Dus: in welke sector (en welke PC) ben je tewerkgesteld?
als men echter de "vaste" werknemers dubbel betaalt, moet men dit ook doen voor de jobstudenten.

Als het contract van bepaalde duur was, heb je in principe maar 1 jaar de tijd om een vordering in te stellen, tenzij je naar de burgerlijke rechtbank zou trekken (dan heb je 10 jaar). Maar dat kan dan enkel over niet-betaling van loon (in strikte zin) en ik kan niet van buiten zeggen of een loontoeslag via CAO of gebruik geregeld ook daartoe behoort. Bovendien is het dan ook een héél stuk lastiger om dat te bekomen.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 02 aug 2016 09:31

als men echter de "vaste" werknemers dubbel betaalt, moet men dit ook doen voor de jobstudenten.
In veel bedrijven worden jobstudenten anders ingeschreven dan vaste werknemers, juist zodat men niet verplicht is om ze dezelfde voordelen te geven.
Voorbeeld (die ik me nog vaag herinner) is dat de vaste werknemers een contract hebben met het bedrijf zelf, en dat de studenten dit hebben bij een ander bedrijf (vaak interim), en enkel de plaats van tewerkstelling is dan dezelfde.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 aug 2016 09:36

het interimkantoor is ook verplicht om dezelfde lonen uit te betalen als een (beginnende) vaste werknemer.

sysax
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2016 16:36

Beste,

Dit vind ik op mijn wekelijkse arbeidsovereenkomst terug:
werknemersstatuut:Arbeider
functieclassificatie: BAR 03 wordt BAR04,sprong gaat in 1ste v d volgende maand
Paritair comité: 322 | paritair comité 140.04 Grondafhandeling op luchthavens
motief: Vervanging / Schorsing

Zijn jullie hier iets mee?

Alvast bedankt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 03 aug 2016 08:11

Art. 2

Vanaf 1 juni 2013 wordt per effectief gepresteerd uur op een zondag een extra wettelijke toeslag betaald van 60 % van het basisuurloon, bovenop het basisuurloon.
Art. 3

Elke onderneming mag in overeenstemming met artikel 1, § 1 en artikel 1, § 3 van deze CAO, in overleg met de syndicale afvaardiging, een beslissing nemen welk systeem van toepassing is in de onderneming. Een eventueel reeds bestaand systeem, voor zover dit in overeenkomst is met artikel 3 van deze CAO, blijft behouden.
Ofwel bepaalt het aanvangsuur van de prestatie of het gaat over een prestatie op zondag waarvoor een toeslag van 60 % wordt betaald.
Ofwel zijn het de feitelijk gepresteerde uren tussen 0u en 24u op een zondag waarvoor een toeslag van 60 % wordt betaald.
Hoofdstuk III. Toeslag voor werk op feestdagen

Art. 4

Vanaf 1 juni 2013 wordt per effectief gepresteerd uur op een feestdag een extra wettelijke toeslag betaald van 60 % van het basisuurloon, bovenop het basisuurloon.
Art. 5

Elke onderneming mag in overeenstemming met artikel 1, § 1 en artikel 1, § 3 van deze CAO, in overleg met de syndicale afvaardiging, een beslissing nemen welk systeem van toepassing is in de onderneming. Een eventueel reeds bestaand systeem, voor zover dit in overeenstemming is met artikel 5 van deze CAO, blijft behouden.
Ofwel bepaalt het aanvangsuur van de prestatie of het gaat over een prestatie op feestdag waarvoor een toeslag van 60 % wordt betaald.
Ofwel zijn het de feitelijk gepresteerde uren tussen 0u en 24u op een zon- of een feestdag waarvoor een toeslag van 60 % wordt betaald.
Hoofdstuk IV. Gelijkschakeling binnen de sector

Art. 6

Op 1 januari 2014 wordt de toeslag van 60 %, zoals vermeld in artikelen 2 tot en met 5 van deze overeenkomst, verhoogd naar 70 %.
Art. 7

Op 1 januari 2015 wordt de toeslag van 70 %, zoals vermeld in artikel 6 van deze overeenkomst, verhoogd naar 85 %.
Art. 8

Op 1 januari 2016 wordt de toeslag van 85 %, zoals vermeld in artikel 7 van deze overeenkomst, verhoogd naar 100 %.

-----------------

je probleem is echter dat je termijn om dat loon op te eisen mogelijks al verstreken is, tenzij je via de burgerlijke rechtbank gaat. En dat maakt het toch wel een stuk ingewikkelder...

sysax
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 aug 2016 20:31

Wat zou je dan doen?

Ik was aan het denken om dit te melden bij het interimkantoor om te zien wat ze ervan zeggen te zeggen hebben...
Waarschijnlijk gaan ze niet in op mijn melding dat ik onterecht niet dubbel betaald werd?

Alvast enorm bedankt

sysax
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 aug 2016 15:27

Ik wou even erbij zeggen over welk bedrag het eigenlijk precies gaat...
Ik weet niet of dit al dan niet invloed heeft op een mogelijke rechtzaak.

Het gaat over 4 jaar waar ik +- 40 zondagen heb gewerkt, waarvoor ik €75 per zondag zou krijgen.
Een ruwe schatting geeft aan dat het om €12.000 euro gaat.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 aug 2016 17:11

Een ruwe schatting geeft aan dat het om €12.000 euro gaat.
hou je er dan ook rekening mee dat het een cao van 1juni 2013 is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 05 aug 2016 07:30

Ik wou even erbij zeggen over welk bedrag het eigenlijk precies gaat...
Ik weet niet of dit al dan niet invloed heeft op een mogelijke rechtzaak.
nee
Het gaat over 4 jaar waar ik +- 40 zondagen heb gewerkt, waarvoor ik €75 per zondag zou krijgen.
Een ruwe schatting geeft aan dat het om €12.000 euro gaat.
zie "de reden" + zie het feit dat je max 1 jaar terugwerkende kracht kan, gezien je wss nooit een contract van lange periode had.

http://elfri.be/verjaring-vordering-achterstallig-loon

Terug naar “Loon”