Bedrijfsvoorheffing schoolverlater

William50
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsvoorheffing schoolverlater

#1 , 24 jul 2016 22:36

Ik zit met een vraagje en hoop dat iemand me kan helpen.
Ik las onlangs dat een schoolverlater die start met werken in oktober, november of december geen BV moest betalen voor die maanden omdat je dan bijna steeds onder de belastingvrije schijf blijft en het dus zinloos is deze belasting te heffen. Als je nu bijvoorbeeld start in september, ben je dan slechter af omdat je op al de komende vier maanden wel BV moet betalen of wordt dit dan het jaar daarop verrekend doordat je dan een pak BV terug krijgt zodat je, afgezien van het langer wachtten, toch niet in het nadeel bent door slechts een maand eerder te starten met werken? Het zou me raar lijken moest de overheid sneller starten willen benadelen maar in dit landje weet je nooit.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jul 2016 22:43

Bv MOET altijd afgehouden worden, geen enkele wettelijke regeling schaft dit af voor schoolverlaters bij mijn weten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 24 jul 2016 22:49

BELASTINGEN OF BEDRIJFSVOORHEFFINGEN
Het bedrag van de bedrijfsvoorheffing is afhankelijk van het aantal personen dat je fiscaal ten laste hebt en van de hoogte van je loon.
Ben je een schoolverlater die voldoet aan de voorwaarden om inschakelingsuitkeringen te krijgen van de RVA en begin je je tewerkstelling tijdens de maanden oktober, november of december? Dan moet je gedurende deze maanden geen bedrijfsvoorheffing betalen op de belastbare bezoldigingen.

De totale bruto bezoldiging mag evenwel niet groter zijn dan 2725 euro per maand.

Bron:
K.B. van 5 december 2011 tot wijziging van het KB/WIB 92, op het stuk van de bedrijfsvoorheffing, B.S. 9 december 2011, 1ste editie, p. 72250.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jul 2016 07:30

i stand corrected.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 26 jul 2016 09:20

Je weet toch dat bedrijfsvoorheffing enkel een voorschot is op de belastingen?
Als je belastingen moet betalen, is er al een groot deel betaald, waardoor hetgeen je moet betalen maar relatief laag zal zijn (terugkrijgen kan ook).

In dat opzicht is het interessanter op te beginnen in september: je draagt al af en je loon blijft hetzelfde.
Er is namelijk niets vervelenders dan 3 maanden een loon te verdienen, en plots krijg je dan nog maar de helft omdat er dan wel voorheffingen betaald worden.
En je zou het dan maar eens moeten voorhebben dat je toch niet in de vrijgestelde schijf blijft (bijvoorbeeld: die schoolverlater heeft weekendwerk gedaan, waarop er ook geen voorheffing worden gehoffen) en dus een stuk zult moeten achterdragen.

Ik zou dus hiervoor kiezen: een maand eerder beginnen.

P.S. Ik ben begonnen in juni met werken (de dag nadat ik m'n laatste examen afgelegd had), en heb de eerste maand ook geen BV moeten afdragen, maar dat kwam dan omdat dit geen volledige werkmaand was, vermoed ik.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jul 2016 09:40



De totale bruto bezoldiging mag evenwel niet groter zijn dan 2725 euro per maand.

Bron:
K.B. van 5 december 2011 tot wijziging van het KB/WIB 92, op het stuk van de bedrijfsvoorheffing, B.S. 9 december 2011, 1ste editie, p. 72250.
http://financien.belgium.be/sites/defau ... 202011.pdf

als je uw bron googeld krijg je nogal wat resultaten zoals in de link, geef eens de wettekst waarin staat dat schoolverlaters vrijgesteld zijn van bedrijfsvoorheffing voor die periode
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jul 2016 10:07

als je uw bron googeld krijg je nogal wat resultaten zoals in de link, geef eens de wettekst waarin staat dat schoolverlaters vrijgesteld zijn van bedrijfsvoorheffing voor die periode

2.22. Studenten
In afwijking van de vorige regels is geen bedrijfsvoorheffing verschuldigd op de bezoldigingen betaald of toegekend aan studenten wier tewerkstelling, in het kader van een schriftelijke arbeidsovereenkomst, per kalenderjaar geen 50 arbeidsdagen overschrijdt, op voorwaarde dat voor die bezoldigingen geen bijdragen ter uitvoering van de wetgeving betreffende de sociale zekerheid, met uitzondering van de solidariteitsbijdrage, verschuldigd zijn.
2.23. Jonge werknemers
In afwijking van de vorige regels is geen bedrijfsvoorheffing verschuldigd op de bezoldigingen betaald of toegekend tijdens de maanden oktober, november of december aan jonge werknemers die voldoen aan de in artikel 36, § 1, eerste lid, 1° tot 3°, van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering gestelde voorwaarden en wier tewerkstelling in het kader van een arbeidsovereenkomst aanvangt tijdens voornoemde maanden oktober, november of december, op voorwaarde dat het bedrag van die bezoldigingen 2.575 EUR bruto per maand niet overschrijdt.

wet van 5 DECEMBER 2011. - Koninklijk besluit tot wijziging van het KB/WIB 92, op het stuk van de bedrijfsvoorheffing (1)

Dit staat in het staatsblad van 9/12/2011 op blz 72250
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”