Onregelmatigheden bij loonbeslag door curator

kvpassel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onregelmatigheden bij loonbeslag door curator

#1 , 22 jun 2016 23:23

Korte situatieschets:

Eind 2014 werd mijn zaak (gcv) failliet verklaard.
Op dit moment had ik een kleine 60.000€ schulden openstaan bij de belastingen, btw & sociaal secretariaat.

Volgens de gewone procedure werd er een curator aangesteld en heeft deze beslist om over te gaan tot loonbeslag (aangezien ik op dat moment reeds terug aan het werk was).

In de nasleep en opvolging zijn er door mijn werkgever enkele stappen genomen die mij niet correct lijken en waar ik graag advies zou over willen inwinnen; echter krijg ik momenteel nergens een eenduidig antwoord.

1) Ik werd door mijn werkgever nooit op de hoogte gebracht van dit loonbeslag. Dit lijkt mij tegenstrijdig met de "Verklaring van derde-beslagene" waar ik, naar mijn informatie, via aangetekend schrijven zou van op de hoogte gebracht moeten zijn.

2) Nadat mij een "vervroegde verschoonbaarheid" werd toegekend stopte mijn werkgever met het loonbeslag. Enkele maanden nadien werd dit terug geactiveerd, wederom zonder mij hiervan op de hoogte te brengen (noch door de curator, noch door mijn werkgever).

3) Ik ontving van het sociaal secretariaat een schrijven waarin duidelijk vermeld staat dat zij niet meer rekenen op een terugbetaling van de schulden en zij mij informeren dat ik hierdoor mijn pensioenrechten voor deze periode verlies. Ik heb aangegeven hiermee akkoord te zijn.
Mijn curator blijft deze schuld meenemen in de totale som en weigert mij duidelijkheid te verschaffen over de impact van dit schrijven.
De impact hiervan is vrij groot aangezien de resterende schuld (totale schuld - reeds ingehouden bedrag) momenteel net iets meer is dan dit bedrag.

Vragen tot een indicatie van een termijn naar het afsluiten van het faillissement aan de curator stuiten steeds op het standaardantwoord "Van zodra er een voldoende hoog bedrag werd teruggevorderd", zonder bijkomende informatie of antwoorden op bijkomende vragen.

Nu zijn mijn vragen de volgende:
* Zijn er effectief fouten gebeurd?
* Wat zijn mijn rechten/plichten in deze situatie? En die van mijn werkgever?
* Kan er iemand mij duidelijkheid verschaffen tov punt 3?

Alvast bedankt voor jullie input hierover.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Loon”