Vakantie geld afgetrokken van loon?

Goele123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Vakantie geld afgetrokken van loon?

#1 , 03 jun 2016 12:05

Hallo,

Ik heb in 2015 full time gewerkt via interim. Tot eind november via "Interim A" en dan van werk veranderd en via "Interim B" begonnen. In maart 2016 heb ik een vast contract gekregen na geslaagde interimperiode bij "Interim B".
Ik weet dat voor bedienden het vakantiegeld samen met het loon wordt uitbetaald. Dus het loon dat ik in 2015 heb ontvangen was incl. Vakantiegeld voor 2016. (correct?)
Voor de maand mei 2016 heb ik echter maar 1/3e van mijn loon gekregen. Dit zou zijn omdat het vakantiegeld hier is afgetrokken?!
Ik snap dat ik geen extra vakantie geld krijg dit jaar, maar in snap niet dat er wordt afgetrokken? Ik heb toch een volledige maand gewerkt waarvoor ik loon moet krijgen?
Mijn loonbrief heb ik nog niet ontvangen en dit zal pas mid volgende week zijn, maar ik wil graag nu al weten of deze uitleg die ik krijg wel effectief kan. Ik heb natuurlijk ook betalingen te doen en 2/3e minder loon maakt dit nu moeilijk.

Kan iemand hier duidelijkheid in schaffen?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 03 jun 2016 13:03

Dit klopt volledig.
Het vakantiegeld dat je VORIG jaar gekregen hebt (iedere week op jouw loonfiche van het uitzendburo) is de verloning voor de dagen verlof die je DIT jaar neemt. Wanneer je bij je nieuwe werkgever dit jaar verlof neemt, wordt je doorbetaald, maar dit geld heb je al gekregen. Vandaar dat er in mei of juni (bij de uitbetaling van het vakantiegeld) een verrekening gemaakt van het vakantiegeld dat je vorig jaar ontvangen hebt voor de vakantiedagen van dit jaar.
Volgend jaar staat jou hetzelfde te wachten voor de 3 maand die je nog als uitzendkracht gewerkt hebt, immers, het vakantiegeld dat je dit jaar als uitzendkracht ontvangen hebt, is voor de vakantiedagen die je volgend jaar zal opnemen.

P.

Goele123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2016 15:52

Ik snap dat ik geen EXTRA vakantie geld krijg, maar dat dit wordt afgetrokken snap ik niet helemaal.

Als vaste werknemer krijg je toch EXTRA vakantie geld? Welk is dit dan?

Ze zouden iedereen (vooral als je via interim werkt) dit toch steeds duidelijk mogen doorgeven!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jun 2016 16:05

Ik zou toch afwachten van wat er juist op je loonbrief staat, want gissen is altijd zeer moeilijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

puttemanp
Berichten: 615

#5 , 03 jun 2016 18:48

Ik snap dat ik geen EXTRA vakantie geld krijg, maar dat dit wordt afgetrokken snap ik niet helemaal.

Als vaste werknemer krijg je toch EXTRA vakantie geld? Welk is dit dan?

Ze zouden iedereen (vooral als je via interim werkt) dit toch steeds duidelijk mogen doorgeven!
Als vaste werknemer krijg je GEEN extra vakantiegeld. Je krijgt als uitzendkracht precies evenveel vakantiegeld als als vaste werknemer, met dit verschil dat dit wekelijks wordt uitbetaald samen met je loon.
Jouw prestaties in 2015 dienen voor de vakantierechten in 2016. Prestaties in 2016 voor vakantierechten 2017 enz...
Je hebt van het uitzendkantoor iedere week 'vervroegd vakantiegeld' en 'vervroegd dubbel vakantiegeld' gekregen (kijk er je loonbriefjes maar op na). Dit vervroegd vakantiegeld dient om jouw vakantiedagen die je opneemt in het volgende jaar te betalen. Vermits jouw huidige werkgever jou blijft doorbetalen wanneer je vakantie neemt, zou je mocht er geen verrekening gebeuren dubbel betaald worden voor die dagen. Om dit recht te zetten wordt op het moment dat het vakantiegeld berekend wordt, rekening gehouden met het vervroegde vakantiegeld (dus loon voor jouw dagen verlof) dat je gekregen hebt bij je vorige werkgever (het uitzendbureau). Hierdoor krijg je dus in die maand minder loon (want al gekregen van vorige werkgever) maar wordt je wanneer je verlof neemt wel doorbetaald.
Sommige werkgevers (maar dit is écht de uitzondering) maken deze verrekening niet in mei, maar iedere keer wanneer je verlof neemt. Het komt er dan vaak op neer dat je voor jouw verlofdagen geen loon krijgt. De manier van berekenen is anders, maar het resultaat hetzelfde.
Hetzelfde gebeurt trouwens als je verandert van 'vaste' werkgever. Stel, je vertrekt binnen 6 maanden bij je huidige werkgever, dan zal ook hij jouw vervroegd vakantiegeld uitbetalen (lees: loon voor je verlofdagen van volgend jaar). Jouw nieuwe werkgever zal dan ook weer dat vakantiegeld recuperern.
De achterliggende reden is dat jouw huidige werkgever niet moet betalen voor vakantiedagen die je hebt opgebouwd voor prestaties die niet bij hem gemaakt zijn.

Je zal op jouw loonbrief zien staan: recuperatie vervroegd vakantiegeld vorig jaar (of iets in dien aard). Dit bedrag ga je ook terugvinden op het vakantieattest dat je van het uitzendbureau gekregen hebt en aan jouw nieuwe werkgever hebt overhandigd. Op dit vakantieattest staat ook op hoeveel dagen verlof je recht hebt.

P.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2016 00:35

als je ervoor hebt gewerkt als uitzendkracht moet je rekening houden dat de verekening van de sociale zekerheidsbijdragen iets anders is dan dat u gewoon bediende was ervoor

voor die berekening is het belangrijk of je nu meer of minder verdiend, best controleren dat men niet teveel heeft afgetrokken

30/3/1967
Art. 48. Op het ogenblik dat de bij artikel 46 bedoelde bediende (of leerling-bediende) zijn vakantie neemt, levert hij de attesten ontvangen bij toepassing van dit artikel af aan de werkgever die hem alsdan te werk stelt. <KB 1995-05-15/48, art. 10, 019; Inwerkingtreding : 10-12-1995>
Deze werkgever betaalt het overeenkomstig de artikelen 38 of 39 berekende vakantiegeld uit, na aftrek van de voor het vakantiedienstjaar bij toepassing van artikel 46 reeds betaalde sommen.
Deze aftrek mag evenwel niet meer bedragen dan het vakantiegeld dat door de werkgever, die de bediende (of de leerling-bediende) te werk stelt op het ogenblik van de vakantie, zou verschuldigd geweest zijn voor de arbeid die hij bij andere werkgevers in de loop van het vorig vakantiedienstjaar heeft verricht, zo deze arbeid in zijn dienst ware verricht geweest.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”