Bedrijfswagen

Me18
Topic Starter
Berichten: 16

Bedrijfswagen

#1 , 31 mei 2016 22:26

In mijn arbeidsovereenkomst staat er vermeld dat ik een bedrijfswagen krijg volgens de car policy. Verder staat er in dat ik keuze heb tussen 4 merken volgens de fleet condities. En er staat een bepaald leasebudget in per maand.

Nu heeft er bij ons iemand ontslag genomen, die heeft een wagen van 3 jaar oud die door de firma werd aangekocht, geen lease. Ze hebben beslist dat ik deze wagen krijg en er nog 2 jaar mee moet rijden.

Kunnen ze mij dit zomaar opleggen? Er staat in mijn contract dat ik mag kiezen tussen 4 merken en nu pinnen ze mij dus vast op 1 merk en niet eens een auto naar mijn eigen keuze wat wel zo beloofd was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 01 jun 2016 08:42

Staat er toevallig ook niet in de car policy dat de werkgever een (gebruikte) wagen mag toewijzen ?

Me18
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 02 jun 2016 21:51

Er staan een clausule in voor new starters: "The employer may insist on taking a car which is available in the fleet. "

Ik werk er ondertussen 7 maanden, er staat niets over een proefperiode in mijn contract, alleen dat ik na 6 maanden een lease-auto krijg. Er staat ook nergens een definitie voor "new starter". Plus heeft een arbeidsovereenkomst geen voorrang op algemene bepalingen zoals een car policy? Zo staat er in mijn contract letterlijk dat ik een auto mag kiezen uit 5 verschillende merken...

Daarnaast vroeg ik mij ook nog af of de car policy eigenlijk niet in het Nederlands zou moeten zijn?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jun 2016 21:56


Daarnaast vroeg ik mij ook nog af of de car policy eigenlijk niet in het Nederlands zou moeten zijn?
Als je in Vlaanderen werkt moet het in het Nederlands zijn, de taalwetgeving is van toepassing op het arbeidscontract en de de car policy maakt daar deel van uit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 03 jun 2016 09:47

Arbeidsovereenkomst heeft inderdaad voorrang op een car policy.
Meer zelfs: een car policy is in feite niet afdwingbaar, daar deze eenzijdige veranderingen kan opleggen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jun 2016 10:32

Er staan een clausule in voor new starters: "The employer may insist on taking a car which is available in the fleet. "
Ik denk dat je in dat geval "new starter" mag interpreteren als: "elke nieuwe werknemer die nog geen bedrijfswagen heeft." Dit lijkt me een normale clausule voor bedrijfswagens. In onze car policy is ook een gelijkaardige clausule opgenomen.
er staat niets over een proefperiode in mijn contract, alleen dat ik na 6 maanden een lease-auto krijg.
Staat daar ook vermeld welke lease auto? Is er in uw arbeidsovereenkomst vermeld dat u die lease auto zelf mag kiezen? Indien niet, is de werkgever enkel verplicht u een lease auto aan te bieden, en dit is gebeurd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Me18
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 08 jun 2016 10:39

In mijn arbeidscontract staat dat ik een lease-wagen krijg, volgens car policy, met een budget van XX/maand. De keuze, afhankelijk van fleet-condities, tussen 5 merken.

De wagen die ik nu zou krijgen is geen lease-wagen maar een wagen die de firma zelf heeft aangekocht. Daarnaast heb ik ook geen keuze tussen 5 merken, wat er dus wel in mijn contract staat.

Als mijn contract voorrang heeft op de car policy dan schenden ze mijn contract toch?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jun 2016 14:30

In mijn arbeidscontract staat dat ik een lease-wagen krijg, volgens car policy, met een budget van XX/maand. De keuze, afhankelijk van fleet-condities, tussen 5 merken.
Als mijn contract voorrang heeft op de car policy dan schenden ze mijn contract toch?
Uw contract verwijst naar de car-policy en de fleet-condities... Het enige dat uw contract specifieert is welk budget u krijgt voor uw leasewagen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Me18
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 08 jun 2016 16:44

Ja dus, hoeveel is een auto van 3 jaar oud waard om te leasen? Lager dan hetzelfde model welk je nieuw zou bestellen nee?

Daarnaast, "de fleetcondities" slaat dus op de keuze tussen de 5 merken waarover er sprake is. Tenzij ze deze "fleetcondities" ineens veranderd hebben naar 1 merk, maar dan moet dit voor iedereen gelden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 jun 2016 09:20

Ja dus, hoeveel is een auto van 3 jaar oud waard om te leasen? Lager dan hetzelfde model welk je nieuw zou bestellen nee?
Voor zover ik weet, blijft een maandelijks leasebudget hetzelfde, en verminderd dit niet naarmate de wagen ouder wordt.
Daarnaast, "de fleetcondities" slaat dus op de keuze tussen de 5 merken waarover er sprake is. Tenzij ze deze "fleetcondities" ineens veranderd hebben naar 1 merk, maar dan moet dit voor iedereen gelden.
De car-policy speficieert ook dat new starters een wagen kunnen toegewezen worden die reeds beschikbaar is in "the fleet". Dit "overruled" uw keuze uit 5 merken voor uw eerste wagen. Vanaf uw tweede wagen kan u dit dan eisen.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waarom je hier moeilijk over doet. Binnen een paar jaar krijg je een wagen naar uw keuze, en een bedrijfwagen is nog altijd een leuk extraatje dat uw werkgever je aanbiedt. Als je hiervoor het je werkgever lastig wil maken, vrees ik dat hij een niet zo positief beeld van u als werknemer gaat krijgen. En zelfs al maak je er effectief een zaak van, dan vrees ik dat het een dubbeltje op zijn kant gaat zijn, met net iets meer kans dat uw werkgever aan het langste eind trekt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Me18
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 09 jun 2016 09:48

Het gaat er mij vooral om dat ze mij tijdens mijn sollicitatiegesprek gezegd hebben dat ik een nieuwe auto zou mogen kiezen en dat dit nu ineens niet meer het geval is. Daarnaast zijn ze hier heel pro "gelijkwaardige behandeling" voor alle juniors behalve dan als het op dit aankomt... Binnen een paar maand mag een collega die na mij begonnen is dan wel een nieuwe wagen uitkiezen... sorry maar dat kan er bij mij niet in. Leuk extraatje als ze hun beloftes nakomen ja...En het gaat mij écht niet om het soort wagen want in andere bedrijven waar ik gesolliciteerd heb zou het budget veel hoger liggen, maar gewoon om het feit dat ik niet zelf mag kiezen wat wél beloofd was. Maar ja, dat staat natuurlijk niet letterlijk op papier. Ik zou zeker geen zaak beginnen, maar wel een andere job zoeken want als ze op zoiets banaal al hun beloften niet nakomen dan hoeft het voor mij ook niet meer.

Me18
Topic Starter
Berichten: 16

#12 , 09 jun 2016 09:49

En daarnaast dacht ik dat mijn contract voorrang had op de algemene car policy en dat deze dus niets kan "overrulen".

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 jun 2016 10:47

En daarnaast dacht ik dat mijn contract voorrang had op de algemene car policy en dat deze dus niets kan "overrulen".
Ja, indien uw contract iets anders dan de carpolicy zou specifiëren. Maar als uw contract zegt: "U hebt recht op dit en dit, volgens de regels die de carpolicy oplegt", dan overruled uw contract helemaal niets. Het verwijst gewoon naar de carpolicy.

Het staat u natuurlijk vrij om een andere job te kiezen, maar dan lijkt het mij dat u om de verkeerde redenen bij deze werkgever begonnen bent. Anyway, da's natuurlijk een off-topic discussie. U kan altijd naar uw baas stappen en zeggen: "Kijk, ik wens zelf een bedrijfswagen te kiezen, en geen toegewezen te krijgen. Als dit niet kan, ga ik uitkijken naar een andere job." en dan kan u zien wat er gebeurt: ofwel wenst men u echt héél graag te houden en mag je een wagen kiezen, ofwel laten ze het zoals het is, en speelt het voor hen niet zo héél veel rol of je blijft of niet. Een derde mogelijkheid is dat ze jou zelf ontslaan omdat ze hun twijfels hebben over uw motivering. It's your bet!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Me18
Topic Starter
Berichten: 16

#14 , 09 jun 2016 11:27

Moest mijn motivatie een mooie auto geweest zijn dan was ik hier niet begonnen, dus daar zit het wel OK.
Een werkgever die zijn beloftes niet nakomt, jammer genoeg staat het niet zo in mijn contract en dat is mijn eigen fout, maar dat is volgens mij niet OK.

Maar goed, I'll take my chances :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 jun 2016 11:47

Beloftes niet nakomen is wel wat kort door de bocht: je krijgt weldegelijk een bedrijfswagen, en binnen een jaar of twee jaar, zal je waarschijnlijk wel zelf je wagen mogen kiezen uit die 5 merken. Er is enkel een andere visie op een paar details van deze belofte. Maar bon, iedereen beslist zelf hoe zwaar daar aan te tillen uiteraard... Succes, zou ik zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”