Hoger nettoloon door kind ten laste

Tsjoten
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoger nettoloon door kind ten laste

#1 , 31 mei 2016 13:51

Ik ben voor het ogenblik aan het scheiden.
De voorbije jaren had ik ons kind ten laste, wat mij een verminderde bedrijfsvoorheffing opleverde en dus ook een hoger nettoloon.
We zijn nu bezig met de verdeling, zowel van goederen als van financiën.
Eén van de zaken waar we nog niet uit zijn, is het verschil in loon dat ik kreeg met één kind ten laste.
Kan dit aanzien worden als een pure netto-inkomst voor mij? Ik weet dat dit sowieso invloed heeft op onze gezamenlijke belastingsaangifte (we waren gehuwd met scheiding van goederen) maar ik heb geen idee of dit effectief een geldelijk voordeel voor mij betekende tov mijn echtgenote en zoja of het geldelijk voordeel voor mij effectief even groot was dan het verschil op mijn loonstrookje.
Wie kan me hier meer info over verschaffen?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 16 jun 2016 19:50

OP zich kan je dat niet zo simpel stellen. Die belastingvermindering is in essentie ook voorzien om in het levensonderhoud van dat kind te kunnen voorzien. Het is een belastingvermindering voor het gezin. Als morgen dat kind niet meer ten laste is zal je in se dat kind ook niet meer voeden of kleden en heb je niet alleen iets minder netto loon, maar ook geen uitgaven meer voor dat kind. Anderzijds is de kans groot dat je dan weer alimentatie zal betalen en die is dan weer aftrekbaar van je belastbare inkomsten, waardoor je weer een hoger netto loon zal uitkomen. Dus het wegvallen van de kinderaftrek wordt ruimschoots gecompenseerd door de aftrek van alimentatie...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Loon”