vervoerskosten?

dajuna
Topic Starter
Berichten: 14

vervoerskosten?

#1 , 07 dec 2007 00:04

Ik ben pas na mijn scheiding van dit jaar opnieuw aan het werk moeten gaan en heb daar nu een paar vragen over.
Ik ben een alleenstaande vrouw van 56 jaar en werk 3 uur per dag in de keuken en op dat zelfde bedrijf werk ik s'avonds 4 uur in de poets ,nu is mijn vraag als iemand zich tweemaal per dag naar zijn werk moet begeven heeft hij dan recht op twee keer vervoerskosten of is dat maar eenmalig,ik werk van 11 tot 14 uur en van 17 tot 21 uur. Ik krijg twee loon brieven een van in de keuken en een van de poets
moet ik nu maar èèn keer sociale zekerheid betalen of twee keer ?

groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 dec 2007 10:43

“Art.19...Onder arbeidsduur wordt verstaan : de tijd gedurende welke het personeel ter beschikking is van de werkgever...”(Arbeidswet 16 maart 1971)

De verplaatsing van woonst naar werk en omgekeerd geldt in principe dus niet als arbeidsduur.

18 JANUARI 1965. - Koninklijk besluit houdende algemene regeling inzake reiskosten is niet van toepassing in de PRIVÉbedrijven.Ik ga ervan uit dat u bij een privébedrijf werkt.

5 MAART 1991. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19ter van 5 maart 1991...betreffende de financiële bijdrage van de werkgevers in de prijs van het vervoer van de werknemers...betreft enkel OPENBAAR vervoer.

Uw werkgever kan wel krachtens individuele of collectieve arbeidsovereenkomst een vergoeding voor andere vervoerkosten toekennen.Dit dient dus onderzocht in uw bedrijf.

“Art.17.De bijdragevoeten en de grenzen ten belope waarvan het loon van de werknemer in aanmerking komt voor de berekening ervan, worden vastgesteld op de volgende wijze:§ 1. Ten aanzien van de werknemersbijdrage:...(zie zelf verder)”(R.S.Z.-Wet 27 juni 1969).

De bijdragevoeten zijn procentueel,zodat spreiding over twee loonbrieven geen verschil oplevert.Voor de grenzen evenwel dienen de bedragen van beide loonbrieven OPGETELD.De grens van 34500Fr/maand = € 855,23/maand.Spreiding over twee loonbrieven zou dus fraude KUNNEN zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Loon”