Extra prestaties worden niet betaald door werkgever

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

Extra prestaties worden niet betaald door werkgever

#1 , 03 dec 2007 01:18

Ik krijg bepaalde prestatie, die niet bij mijn normale dagtaak horen, maar niet uitbetaald door de werkgever. Dit is een situatie die al ettelijke jaren aansleept. De werkgever heeft altijd beloofd dat hij deze EXTRA prestatie zou vergoeden maar tot nu is daar nog niets van in huis gekomen. Kunnen jullie mij een eindje op weg zetten om hieraan te verhelpen?
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 dec 2007 09:30

Ik ga ervan uit dat u met ‘prestaties die niet bij mijn normale dagtaak horen’ bedoelt dat u overuren maakt.

“Art.29.§ 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.§ 2. Voor de toepassing van dit artikel wordt als overwerk aangemerkt, arbeid verricht boven 9 uren per dag of 40 uren per week of boven de lagere grenzen vastgesteld overeenkomstig artikel 28.In afwijking van het eerste lid wordt de arbeid verricht met naleving van de voorwaarden en de grenzen die van toepassing zijn op een arbeidsregeling bedoeld bij de artikelen 20, 20bis, 22, 1° en 2°, en 23, niet als overwerk aangemerkt.”(Arbeidswet 16 maart 1971).

“Art.9.Het loon moet op gezette tijden, ten minste tweemaal in de maand, met een tussenpoos van ten hoogste zestien dagen, worden uitbetaald, behalve wat betreft...”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

‘het loon’ omvat ook dit voor de ‘prestaties die niet bij (uw) normale dagtaak horen’

‘Het misdrijf dat erin bestaat niet of niet op de voorgeschreven tijdstippen en binnen de voorgeschreven termijnen het loon uit te betalen is voltrokken door één enkel verzuim, op het ogenblik waarop uiterlijk moet worden betaald(Artt. 9, 42.1°, en 46 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers)’(Cass. A.R.5731,19 oktober 1987,R.W. 1987-88,1054).

‘Uit de bepalingen van de artt.29,§1 en 53 Arbeidswet en 9 Loonbeschermingswet volgt dat de niet-betaling van overloon een aflopend misdrijf is‘(Cass. 4 december 1989,R.W. 1989-90,1192-1193,J.T.T. 1990,5,noot,T.S.R. 1990,21).

Leg zonodig klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten =http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=836 en maak de Procureur des Konings daarvan medegeadresseerde.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 05 dec 2007 19:08

Bedankt voor de hulp.

Echter ik werk deeltijds. Verandert dit iets aan de zaak?
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Reclame

Terug naar “Loon”