Maaltijden / maaltijdvergoeding bij telewerk

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

Maaltijden / maaltijdvergoeding bij telewerk

#1 , 05 apr 2016 07:37

Sinds enkele jaren staat mijn werkgever telewerk toe. Initieel was dit om ervoor te zorgen dat de bedrijfsactiviteiten konden worden voortgezet in het kader van het BCP (in geval van brand, panne edm). De laatste jaren kan er ook op vraag van de werknemer worden thuisgewerkt bij stakingen en verhoogd terreuralarm. Er bestaat echter geen reglement hierover en er worden geen vergoedingen uitgekeerd. Geen vergoedingen voor privé pc gebruik, internet enzo maar ook niet voor de maaltijden die we mislopen (ondanks voorzien in het contract). De werkgever betaalt € +10 per maaltijd in een geselecteerd restaurant. Maar bij thuiswerk krijgen we dus niets.

Kunnen we in dat geval een vergoeding vragen/opeisen? Zo ja, kan dit met terugwerkende kracht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 05 apr 2016 09:04

Je moet het intern regelement eens nakijken: ik begrijp dat de maaltijd genomen moet worden in dat "geselecteerd" restaurant. De werkgever heeft dat systeem ingevoerd omdatie er geen bedrijfskeuken is en hij de werknemer een warme maaltijd wil gunnen als hij op de werkvloer is. Dat is een gunst en geen verplichting. Als je Niet op de werkvloer bent, kan je daar niet gaan eten, want je werkt thuis. Vergelijk het met bedrijven die een eigen bedrijfsrestaurant hebben waar je aan zeer democratische prijzen kan eten. De werkgever betaalt daar ook aan bij (met de bijdrage voor een dagschotel betaalt hij zijn kosten niet om de keuken te runnen) In geval werknemers thuis werken en dus niet eten in het bedrijfsrestaurant betaalt de werkgever uiteraard niets aan de werknemer. Het is een gunst voor diegenen die op kantoor zijn .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2016 10:10

Niet volledig hetzefde, maar wij krijgen maaltijdchecues voor elke gewerkte dag. Ook voor een dag telewerk krijgen we een maaltijdcheque. Langs de andere kant: mijn vriendin kan op haar werk tegen een zeer goedkoop tarief eten, maar dit is geen verplichting en mensen die van thuis werken, kunnen hier uiteraard geen gebruik van maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 05 apr 2016 10:23

Vragen staat vrij, doe dat best via een afgevaardigde.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 apr 2016 13:03

is het een verplichting om thuis te werken of een mogelijkheid? Privé of openbare dienst?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 apr 2016 13:25

is het een verplichting om thuis te werken of een mogelijkheid?
OP vermeldt dat de werkgever het "toestaat" en dat het "op vraag van de werknemer" is. Lijkt me dus geen verplichting.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”