Te veel overuren

Ruigekerel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Te veel overuren

#1 , 14 mar 2016 16:07

Hallo,

Kan ik ergens terugvinden hoe het zit met de belastingen bij (veel) te veel overuren?
Ik zit dit jaar boven de 500u overuren, en ik zou wel graag weten wat daar de consequenties van zijn, en of het interessant is om dat te blijven doen.
Zit die belastingsbijdrage al in mijn uitbetaald loon, of ga ik op het einde van het jaar moeten teruggeven. Toch belangrijk, denk ik.

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 14 mar 2016 16:43

Wat er met die overuren gebeurt hangt af of je bediende of arbeider bent. Bij bediendes worden die normaal niet betaalt. Meestal wordt er gecompenseerd met verlof.
Arbeiders worden normaal uitbetaald.

Het hangt ook af of je die overuren op vraag van je werkgever hebt gepresteerd of niet.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2016 20:06

wordt er een overurentoeslag betaald?

Fiscale lastenverlaging voor overuren, http://www.sodiro.be/juridische-info/?s ... bsubnav=21
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 mar 2016 07:00

Wat er met die overuren gebeurt hangt af of je bediende of arbeider bent. Bij bediendes worden die normaal niet betaalt. Meestal wordt er gecompenseerd met verlof.
Arbeiders worden normaal uitbetaald.
ik weet niet waar je dit haalt, maar zowel bedienden als arbeiders hebben dezelfde regels.


Het hangt ook af of je die overuren op vraag van je werkgever hebt gepresteerd of niet.
Sowieso: overuren niet op vraag van de werkgever, moeten niet uitbetaald worden.

Concreet qua belastingen: als je de overuren laat uitbetalen, tellen die mee als gewoon loon, behalve de eerste X uren (afhankelijk van bepaalde regels). Die zullen dus ook professief belast worden, tot een percentage van maximaal 50%

Ruigekerel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2016 20:03

Ik ben bediende, en ik krijg bij mijn werk de keuze om overuren te doen, alsook de keuze ze te compenseren of te laten uitbetalen. Ik laat ze dus uitbetalen. Die belasting, wordt dat dan ingehouden op mijn loon, of moet ik op het einde van het jaar inleveren?

Terug naar “Loon”