Bonus uitbetaling na ontslag

ZonnigeSter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bonus uitbetaling na ontslag

#1 , 14 mar 2016 13:03

Hallo,

Ik had een vraag omtrent de uitbetaling van een bonus na ontslag. Iedereen krijgt elk jaar een bonus uitbetaald op basis van collectief behaalde doelstellingen (ook gekend als ' niet recurrent resultaatsgebonden voordeel').
De situatie is als volgt: ik heb in 2015 niet effectief gewerkt, maar ben in zwangerschapsverlof (dat gelijkgesteld is met gewerkte dagen) en gewoon betaald verlof geweest, voordat ik mijn ontslag gegeven heb.
De bonus wordt het jaar erop in februari uitbetaald, zowel aan werknemers als ex-werknemers ( in dit geval dus februari 2016). Momenteel heb ik die bonus nog niet ontvangen.
Mag mijn ex-werkgever zomaar beslissen van mij die bonus niet toe te kennen, ook al heb ik daar recht op?
Welke stappen kan ik ondernemen indien ze mij met een smoesje dit niet willen uitbetalen?

mvg,
Z.S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2016 09:15

een kopieetje van de toekenningsvoorwaarden inscannen en hier in jpv zijn brievenbus steken, anders is het onbegonnen werk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 mar 2016 09:22

: ik heb in 2015 niet effectief gewerkt, maar ben in zwangerschapsverlof (dat gelijkgesteld is met gewerkte dagen) en gewoon betaald verlof geweest, voordat ik mijn ontslag gegeven heb.
.
Als je dat jaar niet gewerkt hebt, hoe kon je dan uw doelstellingen bereiken?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 mar 2016 09:38

op zich hoeft zwangerschapsverlof niet gelijkgesteld te zijn met gewerkte dagen wat betreft uitbetaling van een bonus (weliswaar zou je dat kunnen betwisten). Heb je een idee van de uitbetalingsvoorwaarden van de bonus?

foopah
Berichten: 19

#5 , 15 mar 2016 10:19

Voor wat het waard is, voor zowel mijn collectieve als persoonlijke bonus van 2015 moet ik nog in dienst zijn én mag ik niet in opzeg zijn op 1 april 2016. Bonus wordt uitbetaald eind april. Maar dit staat wel letterlijk zo vermeld in de bonusbrief.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2016 10:32

Voor wat het waard is, voor zowel mijn collectieve als persoonlijke bonus van 2015 moet ik nog in dienst zijn én mag ik niet in opzeg zijn op 1 april 2016. Bonus wordt uitbetaald eind april. Maar dit staat wel letterlijk zo vermeld in de bonusbrief.
Bij ons is het zo dat de bonus wel nog uitbetaald wordt, maar pro rata en aan een lagere "evaluatiefactor" indien de persoon op moment van uitbetaling van de bonus uit dienst is. Zo heeft ieder bedrijf wel zijn eigen uitbetalingsvoorwaarden, dus die moet de TS erop nalezen om te kijken of ze om te beginnen recht heeft op de bonus (al dan niet volledig). Zonder die voorwaarden te weten kan niemand hier iets zinnigs over zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mar 2016 11:43

Voor wat het waard is, voor zowel mijn collectieve als persoonlijke bonus van 2015 moet ik nog in dienst zijn én mag ik niet in opzeg zijn op 1 april 2016. Bonus wordt uitbetaald eind april. Maar dit staat wel letterlijk zo vermeld in de bonusbrief.
er moet een cao of een toetredingsakte zijn waar de toekenningsvoorwaarden instaan

cao 90
Artikel 5
§ 1. De niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen worden ingevoerd door een op ondernemingsniveau gesloten collectieve arbeidsovereenkomst.

Artikel 6
§ 1. In afwijking van artikel 5 van deze overeenkomst worden voor de werknemers voor wie er geen vak-bondsafvaardiging is, de niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen ter keuze van de werkgever inge-voerd hetzij door een collectieve arbeidsovereenkomst, hetzij door een toetredingsakte die wordt opge-steld volgens de procedure bepaald in de wet betreffende de uitvoering van het interprofessioneel akkoord 2007-2008, hoofdstuk II - Niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 mar 2016 12:17

Er zijn ook bonussen los van cao90

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mar 2016 13:45

Er zijn ook bonussen los van cao90
→ "ook gekend als ' niet recurrent resultaatsgebonden voordeel"

ook fiscaal voordelige niet recurrente bonussen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 15 mar 2016 14:11

bonussen zijn gewoon extra loon. Extra loon kan in verschillende vormen, die al dan niet een voordelig stelsel hebben qua belastingen of RSZ. Een bonus kan bvb ook in de vorm van ecocheques.

ZonnigeSter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 mar 2016 14:07

Bij mijn vorige werkgever is het effectief zo dat de bonus wel uitbetaald wordt aan mensen die inmiddels uit dienst zijn gegaan.
In de modaliteiten staat ook dat zwangerschapsverlof gelijkgesteld is.

Dus normaal gezien heb ik er recht op. Maar ze proberen daar nogal eens onderuit te komen met een drogreden.
En ik weet dan niet goed wat ik dan kan doen.

Een advocaat nemen lijkt me wat straf voor zo een klein bedrag (rond 400€ netto). Niet? Ik ben ook niet bij een vakbond ofzo.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 18 mar 2016 22:10

Wat is hun argumentatie?

ZonnigeSter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mar 2016 00:14

Wel, zoals verwacht heb ik vandaag mijn antwoord gekregen. De reden dat zij opgeven is dat ik uit dienst ben gegaan voor het einde van de referteperiode.
Ik weet uit het verleden dat dit geen geldige reden is. Ze hebben dat nog geprobeerd bij ex werknemers, maar moesten dit dan toch uitbetalen. Ik ben er ook zeker van dat als ik een andere ex-werknemer contacteer die ook uit dienst is gegaan voor het einde vd referteperiode dit wel gekregen heeft. Dat kan ik ook nog als argumentatie gebruiken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 19 mar 2016 07:34

Dan hebben ze dus geen punt en zal je in het slechtste geval bij weigering naar de arbeidsrechtbank moeten gaan. Dat kan je ook in eigen persoon, als een vakbond je niet kan bijstaan.

Terug naar “Loon”