1 dag vaderschapsverlof niet uitbetaald

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

1 dag vaderschapsverlof niet uitbetaald

#1 , 02 mar 2016 10:28

Tijdje geleden is mijn vrouw bevallen.
Hierbij heb ik dan 10 dagen vaderschapsverlof verspreid opgenomen in functie van noodzakelijkheid.
Alle 10 de dagen vielen wel binnen de 4 maanden na de geboorte.

Werkgever was hierin correct: 3 dagen uitbetalen, 7 dagen niet, maar wel doorgeven aan het sociaal secretariaat dat deze dagen vaderschapsverlof waren, zodat zij dit konden doorgeven aan de mutualiteit.

Paar maanden fast forward: ik krijg de uitbetaling van de mutualiteit: 9 dagen vaderschapsverlof, waarvan 3 ten laste van werkgever: 6 betaald.
Dit klopt dus niet.
In de maand van uitbetalen heb ik ook gekeken naar m'n loonfiche, en daarop is m'n laatste dag verlof omgezet naar 'toegestane afwezigheid'.
Volgens m'n baas is dit door het sociaal secretariaat zelf gebeurd, terwijl hij het wel correct had doorgegeven.

Ik heb hem al meermaals gevraagd om hiervoor te kijken, en hij neemt hiervoor contact op met het secretariaat, doch blijft het stil van hun kant.
Als ik zelf de gegevens van hun opzoek, zeggen ze dat als ze optreden als sociaal secreteriaat voor een bedrijf ik ze als werknemer niet kan contacteren, maar alles via de contactpersoon in mijn eigen bedrijf moet regelen (wat hier dus mijn baas is).

Ik zit nu op het punt dat mijn geduld zo goed als op is, we zijn per slot van rekening al een half jaar verder...

Mijn inziens heeft mijn baas niet verkeerd gehandeld, maar hij is wel diegene die mijn aanspreekpunt is, me dunkt.

Welke stappen kan ik nu zetten?
Ingebrekestelling sturen naar het sociaal secretariaat, zonder dat ik daar een contactpersoon heb? Of is dit nog te ver gezocht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mar 2016 09:06

nee, aan je werkgever laten weten dat je die dag toegestane afwezigheid nooit gevraagd hebt, maar dit vaderschapsverlof was.

Dat je, als je die dag niet omgezet ziet in vaderschapsverlof, je de dag toegestane afwezigheid zal betwisten (gezien de werkgever geen bewijs zal hebben van gevraagde afwezigheid) en dit zal resulteren in het verplicht betalen van loon voor die dag door de werkgever.

Probleem kan trouwens door 2 zaken komen:
- verkeerde aangifte van de werkgever aan het ziekenfonds (vraag het ingevulde inlichtingenblad op aan de werkgever)
- verkeerde verwerking door sociaal bureau.

Indien het 2e het probleem is: Als je het inlichtingenblad kan bekomen, geef dat dan af aan het sociaal bureau via de werkgever. Die moeten het dan rechtzetten.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#3 , 10 mar 2016 12:59

Weekje verder, ondertussen nogmaals een aantal minnelijke pogingen ondernomen.

Werkgever blijft erbij dat hij het juist doorgegeven heeft aan het sociaal bureau.
Als hij het nogmaals navraagt, blijft het nog steeds stil van hun kant.

Ondertussen heb ik het zelf ook nagevraagd, rechtstreeks aan het sociaal bureau.
Krijg ik een leuk standaard antwoord dat ze geen vragen van werknemers beantwoorden, maar dat deze via de werkgever moeten lopen. Bij problemen moet ik maar de vakbond erop zetten.

Werkgever heeft nooit het inlichtingenblad gehad, mutualiteit heeft deze rechtstreeks aan het sociaal bureau overgemaakt.
Met dat ze nu al niet antwoorden op deze vragen, gaan ze vermoedelijk ook niet reageren op de vraag om dit blad vrij te geven, en dit zal vermoedelijk ook niets oplossen omdat het dan toch eerst terug naar hun moet gestuurd worden.

Reclame

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#4 , 10 mar 2016 13:56

Mijn contactpoging met het sociaal bureau heeft wel iets uitgemaakt.

Zij hebben nu mijn werkgever gecontacteerd, en zijn blijkbaar razend omdat ik rechtstreeks contact gezocht heb met hun (en dit heeft hij zonet uitgewerkt op mij, leuk is wel anders).
Maar nu zijn ze eindelijk de zaak aan het uitzoeken...

Terug naar “Loon”