Opslag.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

Opslag.

#1 , 25 feb 2016 12:59

Om een heeeeeel lang verhaal zo kort mogelijk te houden: Mijn vrouw heeft een directiefunctie in een kleine firma( dochteronderneming ), maar werd daar amper voor betaald. De zoon( niet onze lol) was daar voorlopig zaakvoeder, papaatje was zaakvoeder moederbedrijf. Papaatje wil nu een stap terugnemen, dus de zoon is zich aan het inwerken op het hoofdbedrijf. Bedoeling is dat mijn vriendin binnen afzienbare tijd meegaat, en dus daar directeur wordt, terwijl de zoon de zaakvoerder blijft. Nu zijn ze aan het onderhandelen over opslag. Eerst was zijn idee commissie op verkoop te geven, maar daar sta ik niet 100% achter, ze heeft een gsm met abbo gekregen, en gaat einde maart haar firmawagen krijgen. Een VW Tiguan.

Doch op commissie wil zeggen dat als uw salesteam er zijn botten aan veegt, er weinig tot niks binnenkomt. Verkopen ze goed, dan is het natuurlijk goed voor ons. Maar het is die fluctuatie die me niet aanstaat.

Nu heeft hij het voorstel gedaan om haar part-time in the schrijven in de NV die beide bedrijven huisvest. Mag dat? Een fulltime en een parttime job combineren? En dit bij dezelfde NV? Allez, ik veronderstel dat dat toch de bedoeling is, kan me moeilijk voorstellen dat ie haar huidige fulltime job ook maar parttime gaat maken. Op die manier zou er van een zogezegde opslag toch totaal geen sprake zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2016 11:45

er zijn er die burgemeester en parlementair zijn = 2 keer voltijds loon bij dezelfde werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 feb 2016 09:01

een burgemeester en een parlementair heeft geen loon, maar een wedde. Essentieel verschil met een loon wat betreft cumuleerbaarheid en maxima.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2016 09:20

Men spreekt enkel over een wede bij ambtenaren,onderwijs en militairen, andere werknemers hebben geen wede maar een loon.
Bedrijfsleiders en zaakvoerders hebben een bezoldiging.

Eigenlijk speelt het weinig rol als men elkaar maar verstaan wat we bedoelen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 28 feb 2016 13:18

Euh...ik ben misschien de enige die hierover struikelt maar ik veronderstel dat de echtgenote van TS niet onder diens voogdij staat en bijgevolg zelf zou mogen beslissen wat ze al dan niet doet?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 feb 2016 14:16

Misschien wil de OP wel weten welk advies hij aan zijn vrouw kan geven? Wat al dan niet wettelijk is? Ik zie het probleem op dat vlak niet.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#7 , 29 feb 2016 12:20

Zoals JPV al zei, wilde ik gewoon raad en informatie vragen. We willen zien welke pistes er eventueel mogelijk zijn om opslag te krijgen. Aangezien ze Kader is, zijn bepaalde zaken mogelijk die je als arbeider niet hebt( voordelen in natura etc). Ik wil weten hoever we kunnen gaan, zonder hebberig te klinken. JPV weet hoeveel mijn vrouw netto per maand heeft, en geloof me, voor een kaderfunctie is het gene vette. Probleem is gewoon dat de baas steeds maar de bal terugkaatst naar mijn vrouw, omdat hij zelf natuurlijk zo weinig mogelijk wilt toegeven. Er is vorig jaar een crisismanager aangenomen op zelfstandige basis, die stuurt iedere maand een factuur van 13000 euro. Dus wat betaal je dan aan een directiefunctie? 4000 euro netto? 5000 euro netto? Ze heeft ooit eens een aanbod gehad om voor een ander bedrijf te gaan werken, waar ze 6000 euro netto zou kunnen verdienen. Maar dat was natuurlijk een veel groter bedrijf. En ze moest regelmatig reizen. Maar dat was "enkel maar " een quality-managersfunctie.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#8 , 29 feb 2016 13:23

Laat ons zeggen dat mijn voorstel is, dat er een opslag komt die idem is aan onze afbetaling lening, plus eventueel renovatielening. Hoeft natuurlijk niet in 1x, geleidelijk aan is ook goed. Dan spreken we over een opslag van 1500 euro netto. Dan heeft ze als directeur 3750 euro netto. Wat toch niet overdreven is voor een "directeur".

Er moet ook rekening worden gehouden dat de maandelijks bijdrage van de werkende dochter op een bepaald moment ook gaat wegvallen. :idea:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 feb 2016 13:54

Akuma, ik denk dat ik het je al een tiental keer gezegd heb op een ander forum, maar nooit over netto beginnen. Dat heeft geen nut.

Bovendien kan je directeur zijn van een relatief groot bedrijf en slechts 2000 net krijgen, of directeur zijn van een klein bedrijf waar 5000 net nog neit genoeg is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 feb 2016 14:02

Laat ons zeggen dat mijn voorstel is, dat er een opslag komt die idem is aan onze afbetaling lening, plus eventueel renovatielening. Hoeft natuurlijk niet in 1x, geleidelijk aan is ook goed. Dan spreken we over een opslag van 1500 euro netto. Dan heeft ze als directeur 3750 euro netto. Wat toch niet overdreven is voor een "directeur".:
Ik ken mensen met een managementsfunctie binnen een multinational (vergelijkbaar met directeursfunctie van een KMO, wat verantwoordelijkheid betreft), die dit niet halen in hun netto-loon, hoor. Geloof me vrij. Het staat uw vriendin / vrouw natuurlijk vrij om opslag te vragen, maar in onderhandelingen moet je nog altijd tot een compromis komen. Als ze al een GSM en bedrijfswagen gekregen heeft, mag je dit al rekenen als een nett-opslag van meer dan €500. Dan nog eens een extra opslag vragen die resulteert in €1500 netto meer, kan er misschien wel eens over zijn voor de werkgever...
Er moet ook rekening worden gehouden dat de maandelijks bijdrage van de werkende dochter op een bepaald moment ook gaat wegvallen. :idea:
Wat heeft de werkgever van uw vrouw / vriendin, te maken met het wegvallen van die maandelijkse bijdrage? :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#11 , 29 feb 2016 16:17

Akuma, ik denk dat ik het je al een tiental keer gezegd heb op een ander forum, maar nooit over netto beginnen. Dat heeft geen nut.

Bovendien kan je directeur zijn van een relatief groot bedrijf en slechts 2000 net krijgen, of directeur zijn van een klein bedrijf waar 5000 net nog neit genoeg is.
Maar die van 2000 euro heeft waarschijnlijk een hoop andere extra-legale voordelen, en bonussen etc. De zaakvoerder heeft ook "maar" 2500 netto, maar heeft Porsche bmw en Ferrari in zijn garage staan. En dan nog te zwijgen over de huur etc die allemaal via de zaak lopen...

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#12 , 29 feb 2016 16:19


Er moet ook rekening worden gehouden dat de maandelijks bijdrage van de werkende dochter op een bepaald moment ook gaat wegvallen. :idea:
Wat heeft de werkgever van uw vrouw / vriendin, te maken met het wegvallen van die maandelijkse bijdrage? :roll: :roll: :roll:
Zijn zaken waar rekening mee moet gehouden worden in ons geval. Het is niet de bedoeling dat er opslag komt, en dat nadien we tot de conclusie komen dat we erop achteruit boeren....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 mar 2016 09:23

Zijn zaken waar rekening mee moet gehouden worden in ons geval. Het is niet de bedoeling dat er opslag komt, en dat nadien we tot de conclusie komen dat we erop achteruit boeren....
U laat hier bijna uitschijnen dat het vertrek van het inwonende kind de schuld zou zijn van de promotie die uw vrouw maakt? Elke opslag, hoe klein ook, zorgt ervoor dat u er op vooruit gaat financieel. Als ik hoor dat uw vrouw al een firmawagen krijgt en GSM, denk ik dat dit alleen al een ferme stap vooruit is. Maar uiteraard mag u het onderste uit de kan proberen halen. The Sky is the Limit, nietwaar? :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

puttemanp
Berichten: 615

#14 , 01 mar 2016 10:01

Doch op commissie wil zeggen dat als uw salesteam er zijn botten aan veegt, er weinig tot niks binnenkomt. Verkopen ze goed, dan is het natuurlijk goed voor ons. Maar het is die fluctuatie die me niet aanstaat.
En het is net de taak van de 'directeur' ervoor te zorgen dat het salesteam gemotiveerd is, haalbare KPI's heeft, de nodige opleidingen en training heeft om ervoor te zorgenen dat de targets gehaald worden.
Op comissie is eerder een eerlijke deal denk ik zo...

P.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#15 , 01 mar 2016 11:06

Zijn zaken waar rekening mee moet gehouden worden in ons geval. Het is niet de bedoeling dat er opslag komt, en dat nadien we tot de conclusie komen dat we erop achteruit boeren....
U laat hier bijna uitschijnen dat het vertrek van het inwonende kind de schuld zou zijn van de promotie die uw vrouw maakt? Elke opslag, hoe klein ook, zorgt ervoor dat u er op vooruit gaat financieel. Als ik hoor dat uw vrouw al een firmawagen krijgt en GSM, denk ik dat dit alleen al een ferme stap vooruit is. Maar uiteraard mag u het onderste uit de kan proberen halen. The Sky is the Limit, nietwaar? :roll: :roll: :roll:

U kent het hele verhaal niet. Is ook te uitgebreid om hier uit de doeken te doen. Laat me zeggen dat ik inderdaad het onderste uit de kan wil halen. Ze iheeft al die jaren haar kl.... afgedraaid, en er nooit geen appreciatie voor gekregen. Kent u een werknemer die tijdens revalidatie na knie-operatie 3x per week naar het bedrijf wilde gebracht worden om weekplanningen op te stellen, lonen te betalen, telefoontjes doen etc..En raar maar waar: Dat zijn identiek dezelfde woorden die de zaakvoerder heeft gebruikt:" Als die crisismanager oprot, dan komt 160K euro vrij per jaar, en dan is the sky the limit". Firmawagen zijn ze haar al jaren aan het beloven, en GSM is er gekomen omdat ik van mijn neus heb gemaakt. Van de factuur die wij maandelijks aan telenet qua gsm moesten betalen, was er 70% work---related. En dan ineens is er de mogelijkheid om haar een Iphone 6 te kopen van 1000 euro...

En u heeft een kind? U kind betaald bijvoorbeeld 400 euro per maand "onderhoudsgeld", U krijgt 200 euro netto opslag, en u kind verlaat het ouderlijk nest. Volgens mijn berekening heb ik dan nog steeds 200 euro verlies...Door het feit dat ik vaste nacht doe, heb ik weinig tijd om het huishouden te runnen, dat doet mijn dochter, ze werkt parttime voorlopig. Als ze gaat alleen wonen, zijn wij genoodzaakt om een kuisvrouw in te schakelen. Is ook ongeveer 90 euro per maand. Zijn allemaal zaken die ik in het achterhoofd hou.

Terug naar “Loon”