Wanneer starten overuren ?

Pokereye
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Wanneer starten overuren ?

#1 , 23 feb 2016 15:50

Beste

Ik ben werkzaam als bediende (categorie C) en werk van maandag tot en met donderdag van 8uur tot 16.30uur en vrijdag van 8uur tot 14.30uur met telkens een halfuur middagpauze.
Mijn overuren worden aan 100% in "recup" teruggegeven en aan 50% betaald.
Werkzaam in Lier (ons kantoor is daar gevestigd maar werken ook vaak op locatie).

Echter was er afgelopen week een discussie tussen mezelf en mijn werkgever. Wij zijn actief in heel Vlaanderen, wat vaak met zich meebrengt dat wij op verplaatsing starten om 8uur om daar diensten te leveren. Volgende scenario deed zich voor.
Ik sprak af met mijn collega om half8 op een parking in Mechelen om zeker om 8uur in Sint-Niklaas te zijn. Ik had graag voor dat halfuur vroeger begonnen, een halfuur overuur gezien. Nu is dit nagevraagd en beweert mijn werkgever dat dit niet kan gerekend worden als overuur, daar de werken op locatie bij de klant om 8uur begonnen.

Echter had ik altijd begrepen dat een rechtstreekse verplaatsing woonplaats -> werkplaats (kantoor van ons bedrijf of klant) niet tot overuren gerekend werd, maar woonplaats -> tussenstop/parking/werkplaats (kantoor van ons bedrijf -> werkplaats van onze klant wél werd gerekend vanaf de moment dat we op de tussenstop/parking/werkplaats (kantoor van ons bedrijf) zijn vertrokken naar de werkplaats van de klant.

Of bekijk ik dit verkeerd ?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 feb 2016 09:31

is een stuk ingewikkelder. Wat staat er als plaats van tewerkstelling op je arbeidsovereenkomst, wat doe je van werk en waarom heb je afgesproken op die parking?

Pokereye
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2016 11:10

Plaats tewerkstelling is op ons hoofdkantoor, maar we werken ook vaak ter plaatse bij klanten. Ik werk daar als preventieadviseur, vandaar dat we vaak in bedrijven/productie komen. Op die parking hebben we afgesproken omdat dit vanaf de woonplek, ergens midden in was en zo verder konden rijden met één wagen (firmawagen) in plaats van twee wagens (twee firmawagens) en rechtstreeks bij de klant zelf af te spreken.

Reclame

Pokereye
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2016 10:26

Toevallig iemand aanwezig hier die mij hierover een correcte uitleg kan verschaffen ?

Bedankt alvast !

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 mar 2016 10:46

wat is vaak? continu of pakweg de helft van de tijd? om duidelijk te maken hoe moeilijk zo'n antwoord is: ik heb hier een boek van 200 pagina's over je vraag... dus enkel over verplaatsingstijd.

Pokereye
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mar 2016 14:55

Dit gebeurt toch twee keer per week, dus dit zou mij toch gemakkelijk twee extra dagen vakantie per maand opleveren als ik de overuren mag doorgeven vanaf de moment wij vertrekken vanop kantoor of vanop een verzamelplaats tot bij de klant.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 mar 2016 17:03

zal normaal geen overuren zijn. Mocht je eerst naar de gebruikelijke plaats van de tewerkstelling gaan wel.

Echter, bepaalde rechtleer stelt dat een lange afstand wél overuren kan zijn (het "Franse" systeem), mits aftrek van de normale rijtijd woon-werk. Dit is echter geen duidelijk uitgemaakte zaak in rechtspraak en ik zou er geen discussie met een huidige werkgever over durven starten.

Pokereye
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mar 2016 11:36

Ik snap inderdaad dat dit een moeilijke discussie wordt/is, maar mij lijkt het bizar als ik mijn gewoon woon-werk verkeer heb naar kantoor, maar daar twee uur vroeger moet zijn, om op het normale uur te kunnen starten bij een klant in West-Vlaanderen. Dan lijkt het mij logisch dat mijn overuren zouden starten van zodra ik op kantoor vertrek naar die klant.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 mar 2016 12:33

rechtspraak is daar niet van overtuigd :).

Pokereye
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mar 2016 09:05

Ok, hartelijk dank voor uw reactie !

Terug naar “Loon”