Is dit occasioneel/divers inkomen?

shadowser
Topic Starter
Berichten: 4

Is dit occasioneel/divers inkomen?

#1 , 15 feb 2016 22:14

Ik denk binnenkort een afspraak te maken met een boekhouder om dit duidelijker te maken, maar ondertussen wil ik de vraag hier al even stellen :).

Als ik als student wat geld wil bijverdienen door bvb. adverenties op een website of door een paar programmeer opdrachten, mag dit dan gezien worden als occasionele inkomst?

De regelgeving hieromtrent lijkt me erg onduidelijk.

Ook vraag ik mij af wat er gebeurt, zou het toch niet als occasioneel inkomen geaccepteerd worden, in deze post vond ik dit:
geef dat aan als diverse inkomsten; indien fiscus niet akkoord gaat zullen ze het wel herkwalificeren en samen met uw andere inkomsten belasten.
Samen met uw andere inkomsten? Vraag me af wat hiermee bedoeld wordt. Inkomsten als werknemer?

------------------------------------------------------------------------------------------

Heb wat gekeken naar zelfstandige in bijberoep worden. Lijkt me interessant, maar vraag me af waarom het nu zo veel moeite moet kosten om enkel bvb. wat geld bij te verdienen van advertenties. Het zou interessanter zijn zou er een andere optie zijn waarbij dit allemaal niet nodig is (zoals occasionele inkomst), maar dat hoger belast is. Dit zou veel toegankelijker zijn voor studenten en ze motiveren een eigen bedrijf op te richten indien alles goed gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 15 feb 2016 22:19

Artikel 4 btw wetboek:

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

shadowser
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 15 feb 2016 22:29

Natuurlijk moet hier belasting op betaald worden, maar moet ik hiervoor zelfstandige in bijberoep worden, of mag dit als divers inkomen beschouwd worden? Dat is eigenlijk de grote vraag :).

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 15 feb 2016 22:34

Zelfstandige + btw-nummer

shadowser
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 15 feb 2016 22:40

Dacht ik ook, bedankt voor het antwoord! Zal dan binnenkort contact opnemen met een starters adviseur. :) Kan dit eigenlijk invloed hebben op de kinderbijslag? Heb wat brochures enzo besteld over een onderneming starten en daarin staat dat recht op kinderbijslag nog geldt (als ik het goed begrepen heb; voor zelfst. in bijberoep). Veel zaken om aan te denken vooraleer een onderneming te starten!

Trouwens, zou graag de reden weten waarom dit geen divers inkomen is. Misschien werd dit niet goed begrepen, maar op divers inkomen is er toch ook btw? Uw antwoord blijkt het tegengestelde te zeggen.

LeenW
Berichten: 12818

#6 , 15 feb 2016 22:46

Eenmalige activiteit vs. geregelde activiteit. Dan wordt het divers inkomen een beroepsinkomen.

shadowser
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 15 feb 2016 22:47

Nu is het duidelijk, bedankt!

Terug naar “Loon”