Minder loon door sluitingsdag?

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Minder loon door sluitingsdag?

#1 , 04 feb 2016 22:58

Ik werk sinds september vorig jaar in een bedrijf. Deels heb ik mijn eigen functie, deels (enkel op zaterdagen) ben ik verkoper om mijn collega's te ondersteunen wegens gebrek aan personeel.
Bruto verdien ik 2400 Euro (wat neerkomt op 1564 Euro netto in mijn geval). Gisteren wou ik eens kijken hoeveel ik extra had verdiend met de tax shift.
Bleek ik op mijn rekening 1575 Euro te zien. Achteraf had ik uit eigen berekeningen gezien dat ik 11 Euro meer verdiende door de indexering.
Aangezien Januari een "speciale" maand was wat feestdagen betreft, heb ik blijkbaar minder verdiend dan gedacht.
Vandaag ging ik dus even bij mijn HR horen en daar kwamen zij met volgend antwoord: Aangezien ons bedrijf op zaterdag 2 januari een sluitingsdag had, heb ik ipv 21 dagen, zogezegd maar 20 dagen gewerkt. Ze hebben mij als het ware een dag onbetaald verlof aangerekend.
Kan dit zomaar daar ik die dag perfect wou werken, maar het bedrijf dicht was. Het is mijn probleem toch niet dat het bedrijf sluit? Dit mag ik toch niet voelen in mijn loon? of is dit kort door de bocht?

Ik zit in het PC200

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 feb 2016 05:21

Als bediende moet je zonder discussie doorbetaald worden op sluitingsdagen van de firma. Er kan geen effect van vakantie (onbetaald bij arbeiders) of tijdelijke werkloosheid wegens collectieve sluiting spelen.

Je moet dus uitbetaald worden voor je volledige brutoloon (2400 euro).

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 09 feb 2016 19:52

Ik heb net mijn loonsbrief ontvangen en er staat het volgende:

Statuut: Bediende
Paritair comité: 200
Basisloon: 2410,32 Euro

Gewerkte dagen = 20 dagen (ik werk maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag) = 2207,04 Euro
Feestdag = 1 dag ( 1 januari) = 116,16 Euro
Gerechtvaardigd afwezig (=sluitingsdag van ons bedrijf op 2 januari) = 1 dag = (hier staat geen bedrag achter)

Totaal bruto = 2323,20 Euro

En hieronder komen alle afhoudingen, maar dit heeft hier geen belang.
Persoon van de HR vertelde mij dus dat ik nog geen verlof had, waardoor dit niet als betaald verlof aangenomen werd. Ik weet dat in de bouwsector er het bouwverlof is en mensen dan verplicht worden daar hun verlof te nemen. Is dit iets dergelijks?

Wil dit dan zeggen dat ik in Februari minder zal verdienen dan een gemiddelde maand? Lijkt toch totaal niet logisch als bediende? Het is alsof ik een arbeiderscontract heb.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 feb 2016 20:32

Zoals ik het hier en elders las, is er geen collectieve sluiting geweest (dan was die tijdelijke werkloosheid mogelijk, zie https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... ro8MFjhDIU).

Je hebt geen afwezigheid zélf gevraagd, dat de werkgever beslist te sluiten zonder de regels van collectieve sluiting na te leven (beslissing ondernemingsraad, raadplegen werknemers, ...), is zijn probleem. Hij MOET je uitbetalen, maar doet nu alsof je zélf om die afwezigheid gevragd hebt.

Een bediende wordt per maand betaald en moet dus in principe hetzelfde loon krijgen, behalve als hij onbetaald verlof neemt..

Jij werkt blijkbaar 6 uur op zaterdag (8 uur andere dagen) en wordt dan ook voor slechts 160 uur in plaats van de normale 166 uur betaald omdat je zogezegd 6 uur onbetaald verlof gevraagd hebt. Daardoor is je brutoloon nu 160/166 * 2410,32 = 2323,20 euro. Dat is een correcte berekening mocht je dat onbetaald verlof gevraagd hebben. (87,12 euro = 14,52 euro/uur)

Mocht je hetzelfde tegengekomen hebben in februari, zou de berekening iets anders zijn, omdat je dan 160 uur moest werken en er dan maar 154 uur gewerkt hebben, je brutoloon zou dan dus 154/160 * 2410,32 = 2319,93 euro zijn, je zou dan dus 90,39 euro verliezen (15,065 euro/uur). Een uur in februari is dus meer waard dan dat in januari.

Terug naar “Loon”