ecochecks gestolen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: ecochecks gestolen

#16 , 29 jan 2016 20:29

Men moet zelfs geld niet aangetekend versturen, tenzij uw arbeidsovereenkomst dit wel zou verplichten.
aangetekend niet, een kwitantie is wel verplicht:

art. 5 § 1 W loonbeschermingswet
De uitbetaling van het loon in geld moet gebeuren hetzij van hand tot hand, hetzij in giraal geld.
Indien de uitbetaling van het loon van hand tot hand gebeurt, moet de werkgever een kwitantie van deze uitbetaling aan de werknemer ter ondertekening voorleggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#17 , 29 jan 2016 21:12

Men moet zelfs geld niet aangetekend versturen, tenzij uw arbeidsovereenkomst dit wel zou verplichten.

Voor de rest werd de brief wel afgeleverd, maar daarna opengemaakt. Dit valt ten laste van TS, niet van het bedrijf. Zoals ik al eerder zei, TS is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn brievenbus.
werkgever zal moeten bewijzen dat de brief onbeschadigd toegekomen is... wat deze niet kan.
Als een enveloppe beschadigd is voor afgifte, wordt dit zo gemeld door de postbode. Als hiervan geen melding is, mag men dus aannemen dat deze in orde was bij afgifte. Als TS inderdaad gaat aanvoeren dat de postbode de cheques heeft gestolen, dien TS dit te bewijzen.

Akkoord over kwintatie bij giraal geld, hetgeen hier uiteraard niet het geval is.

eylis
Berichten: 8840

#18 , 29 jan 2016 21:28

Ecochecks worden (door bedrijven die bij de pinken zijn) nooit per post verstuurd. Zoals enkelen hier aangeven: ofwel overhandigen en voor ontvangst laten aftekenen, ofwel storten op een electronische kaart of iets dergelijks. Stel dat een bedrijf zo'n 500 werknemers heeft en die krijgen allemaal per post een omslag checks van 150 tot 300 euro warde. Gegarandeerd dat er minstens bij één iemand iets fout loopt. Echt niet OK van de baas...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#19 , 29 jan 2016 21:49

Aangifte doen van diefstal bij de politie en PV nr aan uw werkgever doorgeven.

WP002
Berichten: 1479

#20 , 29 jan 2016 23:07

Ik werk ook op de Universiteit Antwerpen. Ik vind het alleszins raar, want vorig jaar werden de cheques intern verdeeld via de personeelsdienst. Wat er in de praktijk op neerkwam dat de secretaresse van ons departement de hele zwik voor iedereen ging afhalen en het daarna verdelen geblazen was op het secretariaat.

WP002
Berichten: 1479

#21 , 29 jan 2016 23:09

Men moet zelfs geld niet aangetekend versturen, tenzij uw arbeidsovereenkomst dit wel zou verplichten.

Voor de rest werd de brief wel afgeleverd, maar daarna opengemaakt. Dit valt ten laste van TS, niet van het bedrijf. Zoals ik al eerder zei, TS is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn brievenbus.
Lijkt me sterk. TS heeft geen inspraak gehad in de wijze van verzending (ik overigens ook niet). Diefstal zal met 99 % zekerheid gebeurd zijn vóór de cheques in zijn bus zijn beland.

Dva
Topic Starter
Berichten: 26

#22 , 29 jan 2016 23:16

de brief van de univ is gedagstempeld op 21/1 en ligt pas vandaag in de bus. De brief is een tweetalige nederlands bovenkant / engels onderkant verzonden vanop middelheimlaan 1 (departement personeel & organisatie) met naam, handtekening op de brief, telefoon en emailadres. Trouwens, de collega's hebben ze ook per post gekregen en al een paar dagen geleden in de bus gehad, mét ecocheques. Dus geen hoax. 8 dagen voor een brief, die is overduidelijk onderweg blijven plakken.

fgkvg
Berichten: 1

#23 , 30 jan 2016 11:40

Beste Dva,
woont u toevallig ook in Berchem?
ik kwam hier terecht op dit forum omdat we in een identieke situatie zitten: mijn man werkt ook aan UA, kreeg ook gisteren een opengescheurde envelop in de bus (opengedaan aan linkse korte kant), met afstempel datum 21 januari. De brief vermeldt voor eenzelfde bedrag als bij u aan ecocheques, maar die zijn dus duidelijk door iemand eruit gehaald.
Het vreemde is dat onze reguliere postbode een zeer attent man lijkt, en dat die dat dus ofwel niet gezien heeft, ofwel om andere reden heeft nagelaten er een bericht of sticker bij te doen om aan te tonen dat het al open was.
Na het lezen van de berichten op dit forum zal ik mijn man aangifte laten doen bij politie, en kopie naar werkgever.
Ik had gisteren al het gevoel dat we niet alleen zouden zijn, en dat er potentieel een hele lading enveloppen met ecocheques systematisch onderschept is geworden in een post distributiecentrum, nadat ze afgestempeld waren op do 21/01, dan mee naar huis genomen, opengedaan, en een paar dagen later terug gepost in dat distributiecentrum. Ik vraag me af of de werkgever of uitgever die cheques kan laten blokkeren? (waarschijnlijk te veel werk)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 30 jan 2016 11:56

Als een enveloppe beschadigd is voor afgifte, wordt dit zo gemeld door de postbode. Als hiervan geen melding is, mag men dus aannemen dat deze in orde was bij afgifte. Als TS inderdaad gaat aanvoeren dat de postbode de cheques heeft gestolen, dien TS dit te bewijzen.

Akkoord over kwintatie bij giraal geld, hetgeen hier uiteraard niet het geval is.
je bent niet eens zeker dat deze afgeleverd werd op het adres door de postbode. Werkgever is 100% zeker verantwoordelijk voor de verzending en bewijs van ontvangst van de cheques.

Werkgever kan, als de werknemer al toegeeft dat hij de brief ontvangen heeft, niet bewijzen dat de ecocheques erin zouden gezeten hebben.

@hierboven: werkgever kan idd de cheques blokkeren, maar ze zullen wss al uitgegeven zijn.

giserke
Berichten: 2434

#25 , 30 jan 2016 13:11

Naar mijn weten is het wettelijk verboden geld te versturen in een enveloppe via de post.
Laatst gewijzigd door giserke op 30 jan 2016 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#26 , 30 jan 2016 13:11

Naar mijn weten mag geld niet worden verstuurd in een enveloppe via de post.
geld niet, ecocheques/maaltijdcheques wel.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#27 , 30 jan 2016 13:52

volgens mij is de verzender verantwoordelijk. Die moet geld aangetekend verzenden. Als de post dan niet correct toekomt, is die verantwoordelijk. Het gaat hier om geld.
moeten bezorgen is niet gelijk aan moeten aangetekend verzenden

antwoord is al gegeven de werkgever moet bewijzen dat je ze gekregen hebt, zelfs al staat uw brievenbus wagenwijd open
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38596

#28 , 30 jan 2016 21:59

#23 of gewoon leeg in de brievenbussen gestoken door de daders ..
Vermoedelijk staan er nu veel afdrukken op ...maar best enveloppe meenemen in een nieuwe lege papieren zak naar politie en niet meer vastpakken.
Als iedereen dat doet komt er misschien wel een bruikbare indicie uit/van.

johan V
Berichten: 174

#29 , 30 jan 2016 22:06

Ik dacht dat daar ook een naam op vermeldstond.Of ben ik verkeerd?

Franciscus
Berichten: 38596

#30 , 30 jan 2016 22:17

Wiens naam dat zal die van de klager zijn niet van een mogelijke dader...

Terug naar “Loon”