ecochecks gestolen

Dva
Topic Starter
Berichten: 26

ecochecks gestolen

#1 , 29 jan 2016 19:03

Beste, mijn werkgever, de Universiteit Antwerpen, heeft me voor 108 euro maaltijdchecks toegestuurd via bpost, zonder aangetekend schrijven. Ik heb de opengescheurde enveloppe met brief en zonder checks vandaag in de bus gevonden. Volgens postdatum is die brief 9 dagen onderweg geweest. Kan ik mijn werkgever aansprakelijk stellen? Kan die zomaar zonder aangetekend schrijven ecochecks opsturen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dva
Topic Starter
Berichten: 26

#2 , 29 jan 2016 19:07

correctie: ecochecks (dus ook "geld")

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 29 jan 2016 19:14

U bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van uw brievenbus. Als er geen brief van de post bij steekt, is de brief normaal afgeleverd en werd er pas daarna iets uit gehaald.

Reclame

Dva
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 29 jan 2016 19:17

volgens mij is de verzender verantwoordelijk. Die moet geld aangetekend verzenden. Als de post dan niet correct toekomt, is die verantwoordelijk. Het gaat hier om geld.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 29 jan 2016 19:20

Dat klopt niet, geld is banbiljetten of muntstukken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2016 19:26

Ik dacht dat dit nu allemaal via een kaartje ging ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dva
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 29 jan 2016 19:32

waardepapieren zijn ook geld

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 29 jan 2016 19:38

Neen, geld is geld. Er zijn meerdere verschillen tussen geld en ecocheques.

Dva
Topic Starter
Berichten: 26

#9 , 29 jan 2016 19:44

los daarvan, mag men ecochecks sturen zonder aangetekend schrijven? Op mijn vorig werk moesten wij daar zelfs voor tekenen dat we ze hadden gekregen!

Dva
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 29 jan 2016 19:44

is een verzender niet altijd verantwoordelijk, of het nu checks zijn of iets anders?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 29 jan 2016 19:48

volgens mij is de verzender verantwoordelijk. Die moet geld aangetekend verzenden. Als de post dan niet correct toekomt, is die verantwoordelijk. Het gaat hier om geld.
het gaat niet om geld, maar het is wel de verzender die moet bewijzen dat de cheques ontvangen zijn. Dat kan deze hier niet.

De werkgever zal dus de cheques als gestolen moeten opgeven en je die terug opsturen. Werkgever kan wel eisen dat je aangifte doet.

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 29 jan 2016 19:53

Men moet zelfs geld niet aangetekend versturen, tenzij uw arbeidsovereenkomst dit wel zou verplichten.

Voor de rest werd de brief wel afgeleverd, maar daarna opengemaakt. Dit valt ten laste van TS, niet van het bedrijf. Zoals ik al eerder zei, TS is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn brievenbus.

Dva
Topic Starter
Berichten: 26

#13 , 29 jan 2016 19:56

LeenW, wie zegt dat die brief niet bij de post is opengemaakt? Of door de postbode zelf? Dat is niet aan mij om te bewijzen. Volgens JPV moet de werkgever ze vervangen, en dat strookt met wat ik ook dacht. Thx.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 jan 2016 19:59

Dit is een discusie zonder einde, bij mijn oudste zoon word dit overhandigd, en mijn jongste zoon is dit een kaartje, waar het op gestort word !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 29 jan 2016 20:25

Men moet zelfs geld niet aangetekend versturen, tenzij uw arbeidsovereenkomst dit wel zou verplichten.

Voor de rest werd de brief wel afgeleverd, maar daarna opengemaakt. Dit valt ten laste van TS, niet van het bedrijf. Zoals ik al eerder zei, TS is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn brievenbus.
werkgever zal moeten bewijzen dat de brief onbeschadigd toegekomen is... wat deze niet kan.

Terug naar “Loon”