Randstad betaalt gewaarborgd loon niet: "onvoldoende ancienniteit"

Ns1991
Topic Starter
Berichten: 12

Randstad betaalt gewaarborgd loon niet: "onvoldoende ancienniteit"

#1 , 28 jan 2016 09:12

Ik ben 19 november 2015 via Randstad beginnen te werken in een bedrijf. Het bedrijf sloot tussen Kerst en Nieuwjaar de deuren als algemene sluiting. Tot en met 23 december had ik een contract, 24ste was een vervangdag voor 15/08 en 25ste vrijdag was het Kerst. De week erop vrijdag was het 1/01, dus ook een Feestdag. Het bedrijf was "dicht" dus van 23 december tot en met vrijdag 1/01. Vanaf 4 jan had ik weer een nieuw contract.

Nu was ik de week van 18/01 ziek door griep. Ze beloofden me na het inleveren van mijn doktersattest (binnen 48u) gewaarborgd loon, want ik heb daar lang genoeg voor gewerkt.

Op mijn loonbrief zou niets veranderen zeiden ze. Nu kreeg ik mijn loonbrief en het is plots een ander verhaal: onvoldoende ancienniteit en geen uitbetaling. Alleen mijn enkel en dubbel vakantiegeld. Ik moet maar bij de CM gaan aankloppen, maar die geven me maar 60% van mijn brutoloon. Ik moet ook rekeningen betalen...

Reden is zogezegd omdat het bedrijf gesloten is geweest bij kerst en Nieuwjaar en mijn ancienniteit is dus vervallen?! Daar kan ik toch niets aan doen? In totaal werk ik er al langer dan twee maanden? Ook mijn HR verantwoordelijke op mijn werk vond dit een flauw excuus.

Mag Randstad dit doen? Zelfs voor de sluiting had ik al langer dan een maand gewerkt. Ze maken me precies wat wijs. Ancienniteit begon voor mij op 19 november 2015.....

Mvg

NS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2016 09:41

Anciënniteit (art. 13 W)
Voor de toepassing van de bepalingen van de wetten en overeenkomsten die steunen op de anciënniteit van de werknemer in de onderneming, dient rekening te worden gehouden met de periodes van activiteit van de uitzendkracht bij het uitzendbureau die alleen zijn onderbroken:
1)
ofwel door periodes van schorsing van de uitvoering der overeenkomst waarvoor de uitzendkracht onderworpen bleef aan de sociale zekerheid, voor zover hij tijdens die periodes niet bij een andere werkgever tewerkgesteld is geweest;
2)
ofwel door periodes van inactiviteit van 1 week of minder.

Indien langer dan 1 week inactiviteit (wat het geval is) en indien ze geen contract willen geven voor die periode (contacteer daarvoor de plaats waar je werkelijk werkt), heeft Randstad gelijk.

Reclame

Terug naar “Loon”