Geen inkomen sinds 1 oktober 2015 - nu pas aanpassing?

Adens
Topic Starter
Berichten: 6

Geen inkomen sinds 1 oktober 2015 - nu pas aanpassing?

#1 , 26 jan 2016 22:46

Hallo allemaal.

Ik heb per 1 oktober afstand van rechten gedaan zodat mijn man gebruik kon maken van de "huwelijksquotiënt".
Nu kon dat volgens het sociaal bureau van mijn man zijn werkgever (Acerta) pas aangepast worden per 1 januari 2016.
Daardoor hebben wij plots 4 maanden moeten overbruggen met maar 1 inkomen.
Is er een wettelijke basis voor die uitspraak?

Want wij hebben NU extra inkomen nodig, niet binnen 2 jaar (als we chance hebben) wanneer we het terug krijgen van Vadertje Staat.
We hebben liever iets meer spendable inkomen per maand dan ineens een giga teruggave, we hebben namelijk ondertussen ook een kindje gekregen.

Kunnen wij deze bedrijfsvoorheffing -die we gedurende 4 maanden in feite teveel betaalden- niet terugvorderen? Mij lijkt dat echt absoluut niet logisch dat ik per 1 oktober een wijziging doorgeef (enfin, mijn man heeft dat meermaals doorgegeven, oa schriftelijk & ik heb zelf gebeld met het sociaal bureau) maar dat die pas vanaf 1 januari van kracht gaat.

Edit: Wij zijn wettelijk gaan samenwonen in 2013 en zijn gehuwd februari 2014, daar kan het dus niet aan liggen lijkt mij, aangezien wettelijke samenwoonst gelijkgesteld wordt met gehuwd in dit geval (of dat heb ik toch zo begrepen).

Iemand suggesties/links/verwijzingen naar wetgeving? Mijn eeuwige dank alvast...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adens
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 26 jan 2016 22:58

Ok, ik heb dit gevonden: http://financien.belgium.be/sites/defau ... 1214NL.pdf (PDF).
Op pagina 3-4 te lezen: "voor het jaar waarin de wettelijk samenwonenden met elkaar in het huwelijk treden, worden zij als gehuwden aangemerkt, tenzij de verklaring van wettelijke samenwoning tijdens hetzelfde jaar is afgelegd "
En ook: "Om de vermindering van de bedrijfsvoorheffing wegens gezinslasten vast te stellen, moet de gezinstoestand van de verkrijger van de inkomsten in aanmerking worden genomen zoals die zich voordoet op 1 januari van het jaar waarin de inkomsten worden betaald of toegekend.
De schuldenaar van de bedrijfsvoorheffing :
- mag echter, bij wijziging van de gezinstoestand in de loop van het jaar, de nieuwe toestand in aanmerking nemen zodra hij daarover is ingelicht ;
- moet evenwel rekening houden met de gezinstoestand die hem door de Algemene Administratie van de Fiscaliteit zou zijn medegedeeld en zulks vanaf de eerste betaling of toekenning van inkomsten tijdens de tweede maand die op de mededeling volgt."

Mag ik hier dan uit opmaken dat ze mogen maar niet móeten?

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 26 jan 2016 23:22

"afstand van rechten ?"

Indien het grensbedrag in 2015 werd overschreden valt er nooit een eurocent te recuperen vanaf 01-10-2015 voor de huwelijkscoefficient, omdat je er gewoon geen recht op hebt en kan het slechts vanaf 01-01-2016


bij een huwelijkscoefficient is het ofwel een volledig jaar, ofwel niks. Ook al verdien je elf maanden geen eurocent en één maand 20 000 euro.

huwelijkscoefficient heeft NIKS met gezinslast te maken ( vandaar dat die 2 maanden ook niet geldig zijn )



bedrijfsvoorheffing op basis van gezinslast is iets anders, maar daar heb je ook niks over gezegd
Een partner kan nooit fiscaal ten laste zijn ( kinderen wel )

Reclame

Adens
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 27 jan 2016 10:03

Afstand van rechten doe je als je een uitkering (vb. werkloosheid krijgt) en niet meer aan de plichten die daarmee samengaan wil/kan voldoen. Je doet dan afstand van oa uitkering voor een minimum van 6 maanden. In mijn geval wilde RVA/VDAB mij dwingen zwaar onder mijn niveau te solliciteren en eender welke job aan te nemen, iets dat eerder tijdens mijn opleiding afgeraden werd om niet desperaat over te komen wanneer een "for real" job uw pad kruist. Normaal gesproken wilde ik een vrijstelling aanvragen gedurende de periode dat mijn kindje nog niet naar school moet, maar die vrijstelling werd plots afgeschaft.
Mijn man en ik hebben besloten dat ik afstand van rechten zou doen en dus zonder inkomen viel op dat moment, omdat hij dan via de HQ maandelijks minder BV zou moeten betalen. Dat zou zogezegd opwegen.
Ik ben ongeveer een jaar werkzoekende geweest met een minimumuitkering aangezien voorgaande job een slecht betaald interimbaantje was.

De verantwoordelijke van de vakbond op mijn man zijn werk heeft uitgerekend dat hij rond de 340 per maand extra over zou houden van zijn brutoloon.
Op hun loonfiche staat wel degelijk "partner ten laste" hoewel ik ook al gelezen had op de website van de overheid dat dat niet kon. Ze bedoelen hiermee dat de partner geen eigen beroepsinkomsten heeft (ik heb daarvoor gebeld naar het sociaal bureau).

Waar kan ik dat terugvinden in de wetgeving, dat bij HQ een volledig jaar gerekend wordt of niks?

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 27 jan 2016 10:39

Anderzijds is het zo, als je de jaargrens voor de huwelijkscoefficient niet zou overschreden hebben, dat je dan voor het volledige jaar 2015 daar wel in aanmerking voor zou komen.
Het is logisch dat de werkgever daar geen rekening mee kan/mag mee houden in 2015. (mensen kunnnen verschillende beroepen hebben, en het is ook niet eenvoudig om dat bedrag soms uit te rekenen )

Vorig jaar was de grens 10 200 euro per jaar

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140626_01155950
Laatst gewijzigd door jefke007 op 27 jan 2016 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 jan 2016 10:45

De verantwoordelijke van de vakbond op mijn man zijn werk heeft uitgerekend dat hij rond de 340 per maand extra over zou houden van zijn brutoloon.
dat klopt, gemiddeld, zie later.
Op hun loonfiche staat wel degelijk "partner ten laste" hoewel ik ook al gelezen had op de website van de overheid dat dat niet kon. Ze bedoelen hiermee dat de partner geen eigen beroepsinkomsten heeft (ik heb daarvoor gebeld naar het sociaal bureau).
idd, is een vulgariserende term, die strikt genomen echter niet correct is.
Waar kan ik dat terugvinden in de wetgeving, dat bij HQ een volledig jaar gerekend wordt of niks?
Is gewoon de manier van berekenen van belastingen, men berekent je belastingen per jaar, niet per maand. De bedrijfsvoorheffing is enkel een voorafhouding en een "schatting" van de belastingen die betaald moeten worden.

Voor de bepaling van de bedrijfsvoorheffing zijn er 3 mogelijkheden:
- echtgenoot heeft persoonlijke beroepsinkomens: dan moet men kijken naar het beroepsinkomen van die echtgenoot van dat jaar. Geen toepassing van kortingen op voorhand
- echtgenoot heeft persoonlijke beroepsinkomens, maar onder de 130 euro/maand NETTO op jaarbasis gerekend (toestand 1/1/2015): er is een korting van zo'n 1600 euro op jaarbasis voorzien.
- echtgenoot heeft géén persoonlijke beroepsinkomens: vermindering met zo'n 3200 euro. Hier staat niet expliciet dat men op jaarbasis moet kijken, maar is het logisch dat ook hier men op jaarbasis kijkt.

Jij valt dus imho onder de eerste bepaling en aldus is er géén toepassing van die 3200 euro bij de berekening van bedrijfsvoorheffing.
http://financien.belgium.be/sites/defau ... 160101.pdf (punt 10)

Afhankelijk van je inkomen in 2015 zal je, itt tot wat iemand hier zei, wel degelijk een stuk van het huwelijksquotient kunnen hebben. Als je werkloosheidsuitkering effectief een minimumuitkering is als samenwonende, zit je met je inkomen laag genoeg om daar uiteindelijk van te profiteren. Dat zal dan, zoals wettelijk voorzien, wel pas vanaf aanslagjaar 2017, inkomsten 2016 zijn. Vanaf 01/01/2016 voldoe je wel aan het derde puntje van hierboven, dus moet de afhouding toegepast worden.

Adens
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 27 jan 2016 11:03

Hallo,

Dank voor de antwoorden!
Ik heb nooit meer uitkering genoten dan 500 euro per maand dus ik krijg sowieso nog wel terug via mijn man (HQ) met de afrekening, daar ben ik vrij zeker van.
Ik vind het gewoon nogal ongepast dat de overheid een voorschot eist (BV) en dat we -als we teveel betaalden- in feite bijna 2 jaar moeten wachten om dat terug te krijgen. Iedereen weet al lang dat de Belgische overheid graag in ons zakken zit natuurlijk, ik had gewon gehoopt dat daar op één of andere manier een legaal achterpoortje in bestond zodat we daar onderuit konden.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 27 jan 2016 11:31

Enkel de mensen die veel aan de belastingen op hun aanslagbiljet moeten betalen zijn bevoordeeld, ZIJ genieten 18 maanden van een renteloze lening, meestal is het andersom en geniet de fiscus 18 maanden van een renteloze lening van ons.

Dus mensen die veel moeten bijbetalen zouden superblij moeten zijn.


een legaal maar moeilijk truukje : ga bij 10 werkgevers 4 uur per week werken en ze houden allemaal te weinig voorheffing af ( of zelfs geen voorheffing )

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 27 jan 2016 11:34

het geld dat teveel afgehouden werd is van oktober tot december. Dat geld kan je al terug krijgen vanaf oktober 2016 tot 1 jaar later. Het kan evengoed zijn, afhankelijk van jullie inkomen, dat jullie zelfs dan nog moeten bijbetalen (bvb bij bouwvakkers zie ik dat).

Men heeft de berekening van de bedrijfsvoorheffing nu al enorm ingewikkeld gemaakt. Het nog moeilijker maken door per maand te rekenen, zal alles nog een héél stuk ondoorzichtiger maken, dus laat maar.

Adens
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 27 jan 2016 12:06

Ok, dat laatste daar kan ik wel inkomen...
Misschien moet ik mezelf omscholen tot boekhouder, werk gegarandeerd! Ze maken het elk jaar minder en minder transparant, dat zal wel voor een reden zijn... Bedankt hé!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 jan 2016 12:58

waarom een inkomen laten vallen voor het huwelijksquotient? wie heeft u dat wijsgemaakt en dan nog in oktober
het is niet dat u op een jaar 3000€ verdiend dat het hele huwelijksquotient wegvalt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 27 jan 2016 14:04

ze laat het inkomen niet vallen voor het HQ, ze had er gewoon op gerekend. De motivatie om dat inkomen te laten vallen kan je elders in haar posts zien :)

Terug naar “Loon”