kinderen ten laste

aquastatic
Topic Starter
Berichten: 2

kinderen ten laste

#1 , 22 jan 2016 11:21

Ik bekeek mijn loonbrief eens wat beter (doe ik helaas nooit) en merkte dat er geen kinderen ten laste op staan.
Normaal zou er sinds 2013 één kindje en sinds 2015 nog een kindje ten laste moeten staan. Op mijn belastingsbrief heb ik wel kinderen ten laste. Ik heb naar het secretariaat van mijn werk gebeld, en die zeiden dat ze er van uit gingen dat de kinderen ten laste bij de papa staan hoewel ik dus wel alleenstaande ben en dat wel op mijn loonbrief staat. Het ging nu worden aangepast. Maakt dit nu voor mij veel verschil uit voor mijn loon en of belastingen? Kan er voor de voorbije 2,5 jaar nog iets aan gedaan worden? Ik ben super slecht in van die dingen, en zou precies mijn loonbrief eens beter moeten bekijken en begrijpen..
gegroet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 22 jan 2016 11:33

Als het secretariaat het aanpast zal uw maandelijks loon wat hoger liggen, maar zal u niet zoveel terugtrekken van de belastingen als voorheen. Een nuloperatie dus, al is het over het algemeen natuurlijk interessanter om sneller over uw geld te kunnen beschikken en dus inderdaad te vragen uw loon aan te passen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 22 jan 2016 11:33

Het verschil zal zijn dat je netto meer per maand krijgt, waardoor je minder zult terug krijgen van de belastingen.
Ten laste nemen heeft enkel een gevolg voor de belastingen, dus dit heb je op je afrekening van de voorbije jaren wel al gehad.
Je kunt niets terugvorderen, aangezien dit al al in orde was.

Wat is er specifiek:
Doordat je minder belastingen moet betalen, met een kind ten laste (of zelfs 2 in jouw geval), zal je werkgever ook minder afstaan en dus meer netto geven, het bruto bedrag blijft voor hem immers gelijk.
Voor je afrekening tellen de tussentijdse bedragen, en het feit dat je 2 kinderen ten laste hebt.
Die tussentijdse bedragen waren gewoon hoger, waardoor je meer terug trok.

Als je niet veel terug trok, of zelfs hebt moeten bijbetalen, is het zelfs nadelig om de kinderen ten laste te laten nemen op je loonbrief.

Reclame

aquastatic
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 22 jan 2016 18:39

Oke, dankjullie voor de uitleg. Ik trok wel altijd wat terug, dus nu zal dat dan wat lager liggen, maar mijn loon iets hoger. daar kan ik wel mee leven!

Terug naar “Loon”