beloofde opties bedrijfswagen bij bestelling geweigerd

Daan123
Topic Starter
Berichten: 10

beloofde opties bedrijfswagen bij bestelling geweigerd

#1 , 21 jan 2016 10:06

Mijn werkgever weigert beloofde opties op auto ten laste te nemen. Die opties waren onderhandeld als deel van een promotie (deels bruto loonsopslag, deels grotere auto mét bepaalde opties ten laste van de werkgever: staat op email) met ingang op een bepaalde datum. Die promotie is mij beloofd om mij te houden, anders ging ik aan de slag bij een concurrent.

Nu moet die grotere auto dus besteld worden, maar de werkgever komt terug op zijn gegeven schriftelijk akkoord en zegt nu dus dat die opties ten mijnen laste zijn.

Hoe kan ik mijn betwisting naar de werkgever staven?
In eerste instantie door te verwijzen naar de email waar de opties letterlijk in vermeld staan. Dit is reeds gebeurd en de werkgever blijft bij zijn weigering.
In tweede instantie met welke wetsartikels?

Dankuwel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 jan 2016 10:14

Laat hem maar die grotere auto bestellen, teken niks en als hij de factuur stuurt, stuur je hem die mail.

Een gegeven akkoord over opties hoort bij het loon (pas op: dus ook eventueel belastbaar!), kan hij dus niet zomaar afnemen.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 21 jan 2016 10:15

Als U alles wat de werkgever eerst hebt beloofd op papier hebt staan, verbreekt uw werkgever feitelijk de overeenkomst.
Het is aan U te beslissen wat U doet.
Ofwel aanvaard U de verbreking, ofwel niet. In dat laatste geval zal U een andere werkgever moeten zoeken.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 jan 2016 10:22

niet te vlug... als de opties geen grote waarde hebben, is er geen belangrijke eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst. Bovendien best eerst in gebreke stellen. Pas dan nadenken over een verbreking door de werkgeer...

mjers
Berichten: 1788

#5 , 21 jan 2016 10:23

Tuurlijk moet hij die opties erbij geven... Wat zou je doen als hij opeens zou beslissen om uw loon een stuk te verlagen? Komt op hetzelfde neer. onaanvaardbaar!

Daan123
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 21 jan 2016 14:14

Dankjewel voor de reacties.
Ik denk ook dat er een mogelijkheid is dat de werkgever dit als een uitsteltaktiek gebruikt. Ik blijf momenteel met de kleinere bedrijfswagen verder rijden en dus hoe langer hij de bestelling van de grotere bedrijfswagen kan uitstellen (door over de opties te discussiëren), hoe voordeliger voor hem.
Hoe kan ik de werkgever het best aanzetten om de bedrijfswagen mét de opties snel te bestellen? Ik heb mijn configuratie voor de grotere bedrijfswagen op 16/12/2015 doorgegeven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 21 jan 2016 14:27

zal afhangen wat er concreet in die mails afgesproken is.

Daan123
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 21 jan 2016 15:17

In die email staat het volgende vermeld:

-bruto maandsalaris van XXXX
-type grotere bedrijfswagen mét vermelding van de opties
-promotie gaat in vanaf begin november 2015

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 21 jan 2016 15:31

dan vraagt u waarom u sinds november 2015 nog uw beloofde promotie niet krijgt zoals afgesproken in mail dd. XX/XX/XXXX. Dat u de werkgever hiervoor in gebreke stelt.

Laat weten dat, indien u geen bewijs van bestelling krijgt tegen 31/01/2016, u genoodzaakt zal zijn hieruit uw conclusies te trekken over het naleven van de arbeidsovereenkomst door de werkgever.

Daan123
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 21 jan 2016 15:59

Hartelijk dank.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 jan 2016 06:18

Tuurlijk moet hij die opties erbij geven... Wat zou je doen als hij opeens zou beslissen om uw loon een stuk te verlagen? Komt op hetzelfde neer. onaanvaardbaar!
er is nog wel een verschil tussen loon en een beloning
en in dit geval kan men met die opties geen brood bij de bakker kopen

ik zou toch maar eerst de tekst van de mail laten nalezen door je vakbond, als je de uitvoering van een overeenkomst gaat eisen moet je het bestaan van een overeenkomst kunnen bewijzen art 1315bw. enkel die mail kan al zeker niet voldoende zijn, je moet ook het aanbod hebben aanvaard.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 22 jan 2016 09:31

het aanbod zal stilzwijgend aanvaard zijn door de loonsverhoging in november. En dit is wel degelijk loon, zonder discussie.

Daan123
Topic Starter
Berichten: 10

#13 , 22 jan 2016 10:48

Inderdaad, de brutoloonsverhoging is al doorgevoerd door de werkgever vanaf november.
En het aanbod is ook door mij aanvaard per email.

Daan123
Topic Starter
Berichten: 10

#14 , 03 feb 2016 11:06

De werkgever vraagt nu een document te ondertekenen waarin staat dat in geval ik mijn ontslag geef of in geval van beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderling overleg, dat ik dan de rest van de looptijd van de extra opties ter mijner laste moet betalen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 03 feb 2016 11:19

scan die overeenkomst eens in en mail die door of typ die over? Elk woord kan belangrijk zijn, kan zijn dat je dit gerust mag tekenen zonder dat de werkgever je ooit geld kan eisen... (idem voor het schriftelijk akkoord waarover je sprak)?

Terug naar “Loon”