Net hetzelfde werk; Ander loon

Lex88
Topic Starter
Berichten: 7

Net hetzelfde werk; Ander loon

#1 , 12 jan 2016 21:33

Ik heb het al enkele keren meegemaakt in mijn leven en heb mij altijd de vraag gesteld hoe zoiets ethisch of wettelijk verantwoord is.
Al 3x werd ik als buitenfirma ingehuurd om net hetzelfde werk te doen als interne werknemers.

a)
  1. De eerste keer gebeurde dit bij een bedrijf X dat onderdelen van windmolens schoonmaakt met spuitbussen en andere industriële schoonmaakmiddelen waarbij ik overigens mezelf vragen stel over de effecten op de algemene gezondheid. Dit was erg vuil werk tegen het minimumloon via een interim kantoor: Er werkten echter ook mensen van bedrijf X die hetzelfde werk deden: Ze hadden een veel beter loon
b)
  • Als kwaliteitscontroleur op inhuurbasis via een interimkantoor werd ik tewerkgesteld bij verschillende bedrijven in de automotive: Soms deden we hetzelfde werk als de arbeiders die in het paritair comité Metaal zaten: Ze hadden een veel beter loon voor hetzelfde geld
c)
  1. Momenteel werk ik al jaren lang in de bewakingsector. Eén bepaalde klant van deze bewakingsfirma, de plek waar ik dus tewerkgesteld ben, kan je qua loon gelijkstellen met de sector Chemie. Ik heb dus collega's (interne bewakingsagenten van de klant) die ongeveer het dubbele van mij verdienen. Ze doen net hetzelfde werk: Alleen is hun loon het dubbele dan dat van mij.
Vraag:
Waarom doet niemand iets aan dergelijke praktijken?
Dit is toch niet ethisch verantwoord?
Wat zijn jullie meningen hierover vanuit juridisch standpunt?
Laatst gewijzigd door Lex88 op 12 jan 2016 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2016 21:48

dit zijn de vragen die zeer veel arbeiders en bedienden zich stellen.

Dit zal je eens moeten vragen aan je vakbond, een leraar 6de leerjaar met 35 jaar dienst verdiend het dubbel dan iemand met 6 maanden dienst, allebeide zelfde werk en zelfde resultaat maar ander loon, en in de zelfde school
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 12 jan 2016 21:52

Gelieve de regels van het forum ook te respecteren, geen namen aub.

Reclame

Lex88
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 12 jan 2016 22:06

Bedankt voor uw respons denlowie, ik snap uw redenering maar waar jij het over hebt is volgens mijn inziens door toedoen van een anciënniteitsregeling en valt dus binnen een wettelijk kader. Hetgeen waar ik het over heb is iets totaal anders: Namelijk een zakelijke constructie waarbij ik de ethiek & het wettelijke aspect in vraag stel:

1.
  1. Bedrijf A huurt buitenfirma's in, deze buitenfirma's profileren zich onder een ander paritair comité om een lagere loonkost te realiseren.
2.
  • Bedrijf A krijgt dan nog eens BTW terug door de inhuur van de externe firma waardoor het uiteindelijk mogelijk is om mensen in te huren onder de prijs waaraan hun paritair comité vast hangt.
Outcome: Bedrijf A kan mensen aannemen voor hetzelfde werk maar voor minder loonkost. De werkmens is den dupe & vraagt zich af waarom men in eerste instantie Paritair Comité's heeft uitgevonden als de loonkosten en dus ook het loon toch zo gemakkelijk omzeild kunnen worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2016 07:58

Als je via een interim werkt is het interim je werkgever, dus je praat over twee verschillende werkgevers die op de zelfde werkplek en het zelfde werk doet.
Je moet je loon onderhandelen bij je interim kantoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 jan 2016 22:16

Bedankt voor uw respons denlowie, ik snap uw redenering maar waar jij het over hebt is volgens mijn inziens door toedoen van een anciënniteitsregeling en valt dus binnen een wettelijk kader. Hetgeen waar ik het over heb is iets totaal anders: Namelijk een zakelijke constructie waarbij ik de ethiek & het wettelijke aspect in vraag stel:

1.
  1. Bedrijf A huurt buitenfirma's in, deze buitenfirma's profileren zich onder een ander paritair comité om een lagere loonkost te realiseren.
2.
  • Bedrijf A krijgt dan nog eens BTW terug door de inhuur van de externe firma waardoor het uiteindelijk mogelijk is om mensen in te huren onder de prijs waaraan hun paritair comité vast hangt.
Outcome: Bedrijf A kan mensen aannemen voor hetzelfde werk maar voor minder loonkost. De werkmens is den dupe & vraagt zich af waarom men in eerste instantie Paritair Comité's heeft uitgevonden als de loonkosten en dus ook het loon toch zo gemakkelijk omzeild kunnen worden
Ik veronderstel dat je niet via interim werkt. Dan is hier wettelijk niets mis mee. Het principe van BTW snap je niet echt, men krijgt niet zomaar BTW teug, men moet ook BTW betalen, hé.

Dat je een andere loonkost kan halen via een ander PC is logisch. Dat is geen misbruik van PC of "gemakkelijk omzeilen", maar een onlosmakelijk feit van het werken met PC's. Het alternatief, zonder PC's, zou een stuk slechter zijn.

Terug naar “Loon”