Ziekte-uitkering, verlofdagen, verkeerde communicatie

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Ziekte-uitkering, verlofdagen, verkeerde communicatie

#1 , 07 jan 2016 14:18

Mijn vrouw zit sinds juli op een ziekte-uitkering, dit nog tot en met komende woensdag (zwangerschapsrust).
Omdat het einde van het jaar in die periode viel, werden haar resterende verlofdagen niet uitgekeerd als ziekte-uitkering, maar betaald door de werkgever.

Normaal had ze nog 20 dagen staan, waarvan 12 gewone dagen en 8 overuurdagen (in de vorm van: 40 uren werken per week, voor een contract van 38 uur).
Haar werkgever heeft beslist om 6 dagen over te dragen naar 2016 (verboden, maar wordt oogluikend meestal toegelaten, voor zover ik weet), door te geven aan de mutualiteit dat ze nog 6 dagen had, en die 8 andere dagen (waar ze wel voor gewerkt had) is ze kwijt.

We zijn halverwege december: ziekte-uitkering wordt betaald, dit is een laag bedrag, en sluit aan bij de schatting van 6 dagen onbetaald.
Eind december: verlof wordt betaald, dit bedrag is echter veel lager dan verwacht.
Vandaag: loonfiche zit in de bus (altijd eerst afwachten en zien, vonden we), en hierop staat er dat mijn vrouw 1 verlofdag uitbetaald is.

Dus ze neemt contact op met HR, en die zeggen haar dat ze maar recht had op 1 dag, en dat die 6 dagen een fout was.
Echter willen ze geen correctie opmaken voor de mutualiteit, waardoor ze 5 dagen onbetaald is.
Wat kunnen wij hier nu mee doen? In totaal zijn dit dus 13 dagen dat ze onbetaald is (waarvan 8 effectief gewerkt, en 5 waar ze gewoon recht op heeft).

Aangetekende brief sturen naar de HR-dienst, die verticaal zal geklasseerd worden, maar er wel voor zal zorgen dat haar job op de helling staat?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Loon”