Te veel loon inhouden?

dupregerd
Topic Starter
Berichten: 3

Te veel loon inhouden?

#1 , 07 jan 2016 10:13

Een half jaar lang betaalt mijn werkgever mijn loon verkeerd uit na loonsopslag in juli: ik ontvang het voltijds loon voor een 4/5 tewerkstelling. De werkgever merkt dit op in december en beslist eigenhandig mijn eindejaarspremie niet uit te betalen en het saldo te verrekenen in januari. Hij brengt me op de hoogte van de fout langs werkgeverszijde nadat hij de eindejaarspremie verrekend heeft in het loonprogramma. Dit is ook het moment dat ik de fout op mijn loonstaten opmerk.

- dit mag toch niet (wet op loonsbescherming)?
- kan ik vragen om mijn eindejaarspremie toch uit te betalen.
- moet de werkgever mij het loon blijven betalen dat hij me de laatste 6 maanden betaalde? Of mag hij dit eenzijdig aanpassen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 07 jan 2016 11:05

Dat je werkgever het te veel betaalde loon terugvordert is normaal mits hij kan aantonen dat er effectief een fout gebeurd is (wat het geval lijkt te zijn)

De werkgever had evenwel niet eenzijdig tot die inhoudingen mogen overgaan. Hij had met u afspraken moeten maken over de terugbetalingsmodaliteiten omdat inderdaad de wet op de loonbescherming een limitatieve lijst opsomt van looninhoudingen die de werkgever eenzijdig kan doen (belastingen etc maar géén terugvordering van te veel uitbetaald loon)

Als jij de terugbetaling zou weigeren dan rest de werkgever het opstarten van een process (wat hij redelijkerwijs zal winnen) ... Als je akkoord bent dat er effectief te veel loon uitbetaald is zou'k problemen vermijden door een terugbetalingsovereenkomst van het saldo met de baas te negotiëren om de werkrelatie clean te houden.

dupregerd
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 07 jan 2016 13:46

En wat met het feit dat hij zes maanden te veel betaalde? Opent dit rechten?

Ik weet dat dit een eerder hypothetische vraag is daar ik een 'cleane' relatie wil behouden. De actie van de werkgever is echter ook niet correct en daarenboven onwettelijk ... wat me nog het meest stoort is de arrogantie waarmee dit gebeurt: een 'sorry' voor het ongemak kan er niet af.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 07 jan 2016 14:07

Een fout kan nooit rechten openen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dupregerd
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 07 jan 2016 15:23

Ok. Dank jullie wel.

Terug naar “Loon”