Gewaarborgd loon bij interim.

Nibby
Topic Starter
Berichten: 13

Gewaarborgd loon bij interim.

#1 , 02 jan 2016 14:26

Goedemiddag iedereen,

Ik heb een vraag i.v.m gewaarborgd loon tijdens een periode van interimwerk. Dit zijn de feiten :
Vanaf 23 juni ben ik van start gegaan als arbeider bij een bedrijf. Dit verliep via een interimkantoor aan de hand van wekelijkse contracten. Van 31 augustus tot 4 september ben ik een week afwezig geweest wegens ziekte. Omdat ik reeds meer dan een maand anciënniteit had ging ik er van uit dat ik recht had op een gewaarborgd loon uitbetaald door het interimkantoor. Het interimkantoor had me echter doorverwezen naar de ziekenkas, zij zouden me een uitkering betalen voor mijn week ziekte. Hiervoor moest ik een hele resem papieren invullen en ook op medisch onderzoek gaan. Ik heb deze papieren niet ingevuld omdat ik vermoedde dat dit niet correct is verlopen en dat het interimkantoor voor het gewaarborgd loon moest zorgen. Daarom nam ik terug contact op met het interimkantoor. Ik kreeg als antwoord dat ze voor die week ziekte geen contract hadden opgesteld dus dat ze geen loon konden uitbetalen. Ik vroeg hoe dat kwam en hierop konden ze me blijkbaar geen antwoord geven.

Weten jullie hoe ik dit best verder afhandel en of dit zomaar kan dat het interimkantoor geen contract opstelt als je een week ziek bent? Een kennis van mij zit bij hetzelfde interimkantoor en heeft wel een gewaarborgd loon ontvangen zonder de ziekenkas erbij te betrekken.

Hopelijk kan iemand me verder helpen!
Alvast bedankt en een prettig nieuwjaar toegewenst aan allen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 02 jan 2016 18:44

Slechte timing, en ik vrees dat je er niets kan aan doen!

Je hebt enkel recht op een gewaarborgd loon van het interimkantoor als je ziek valt tijdens je contract.
Je moet dus wettelijk een getekend contract in je handen hebben.

Val je ziek op de eerste werkdag na het verlopen van je contract (vermoedelijk dus zoals in jouw geval, 21ste was een maandag), dan wordt je door de ziekenkas betaald.

Moest je al 65 dagen bij dezelfde klant van het interimkantoor werken (wat in jouw geval niet zo was), dan had het interimkantoor nog eens 25% van je loon moeten betalen bovenop wat je van de ziekenkas trok!

Moest je maandag gewerkt hebben en dinsdag ziek geworden, dan was er niets aan de hand geweest en had het interimkantoor u gewoon blijven doorbetalen (misschien was uw kennis in die situatie).
Het interimkantoor had gelijk en u had hun correcte aanwijzingen moeten opvolgen!

Het probleem is eigenlijk dat er nogal laks wordt omgesprongen met de contracten bij interimkantoren, normaal moet u om u in te dekken elke vrijdag langs het interimkantoor gaan om uw nieuw contract voor de komende week te gaan ondertekenen!
Dit wordt echter zeer zelden effectief zo gedaan...

Nibby
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 03 jan 2016 12:15

Hey berenod,

Zeer bedankt voor de uitgebreide reactie !
Tijdens mijn ziekte heb ik jammer genoeg niet zo'n duidelijke reactie gekregen als van u. :D
Ik zal de papieren van de ziekenkas dan toch nog invullen, en hopelijk ben ik hier niet te laat mee !

Nogmaals bedankt.
Groeten Nibby.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 jan 2016 20:31

Je hebt toch wel recht op iets: https://www.acv-online.be/acv-online/Ik ... iekte.html

(zie "contract is net afgelopen")

Terug naar “Loon”