Attesten vakantiegeld

P_Master
Topic Starter
Berichten: 17

Attesten vakantiegeld

#1 , 27 dec 2015 10:49

Beste,

Ik heb een vraagje over wat mij te wachten staat volgend jaar in mei.

In oktober ben ik van werkgever veranderd. Zoals de wetgeving het oplegt, heb ik een attest ontvangen met vermelding van mijn enkel, dubbel en aanvullend vakantiegeld. Dit resulteert tevens dat ik volgend jaar 9 vakantiedagen heb opgebouwd en kan opnemen. (bevestigt door mijn nieuwe werkgever).

In november en december 2015 heb ik normaliter dan 4 vakantiedagen opgebouwd (2 in november & 2 in december) die volledig door de nieuwe werkgever betaald zullen worden. Laten we ervan uitgaan dat ik € 2000,00 bruto verdien bij de nieuwe werkgever

Totaal 13 dagen op te nemen in 2016

Kunnen jullie nagaan of mijn onderstaande redenering klopt. Vakantiegeld is één van de 'moeilijkere' materies, vind ik persoonlijk :?

MEI 2016

+ Enkel vakantiegeld (€ 2000 / 20d) * 13 = € 1300
+ Dubbel vakantiegeld (€ 2000 / 20d) * 13 * 92% = € 1196

- aftrek attest enkel : +- € 800
- aftrek attest dubbel: +- € 650
- aftrek attest aanvullend: +- €90
-----------------------------------------------------------------------------------
Totaal te ontvangen dubbel VG: € 1196 - € 650 = € 546,00

- Wat gebeurt er met het verschil enkel vakantiegeld = € 500,00 ? Wordt dit ook uitbetaald of ben ik gerust dat ik voor 13 dagen gewoon doorbetaald blijf, eens ik mijn vakantie opneem?

of zal het als volgt berekent worden : € 1196 - € 800 - € 650 - € 90 = € - 344 -> aftrek op mijn loon van mei 2016 ?

- Krijg ik ook mijn gewoon loon doorbetaald m.a.w. € 2000,00 (prestaties voor de maand mei)?

Alvast bedankt!
"I am the empty crib of Peter Pan

A silent kite against the blue, blue sky"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 27 dec 2015 17:18

Met de bedragen die je uitbetaald kreeg bij je ontslag heeft je nieuwe werkgever niets te maken.

Je nieuwe werkgever zal je in mei 2016 enkel en dubbel vakantiegeld uitbetalen voor de vier dagen die je bij hem in 2015 opgebouwd hebt. Je kan dus 4 dagen verlof opnemen en voorts onbetaalde dagen omdat deze door je vorige werkgever reeds enkel en dubbel betaald waren. Als je 9 onbetaalde dagen wenst op te nemen (en 4 betaalde) zal je in mei +- 20 werkdagen - 9 onbetaalde dagen van je maandloon krijgen verhoogd met dubbel vakantiegeld voor 4 dagen.

Je hebt nog altijd het voordeel dat het door je vorige werkgever uitbetaalde bedrag aan het lagere gemiddelde belastingstarief belast wordt. Als je bij je vorige werkgever nog niet opgenomen verlofdagen van 2015 openstaan had dan heeft hij je die ook uitbetaald.

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 27 dec 2015 19:09

Sirkii, sorry, je zit ernaast...

Het vakantieattest dat de vorige werkgever afgeleverd heeft moet de werknemer overdragen aan de nieuwe werkgever.
Er zal dan, zoals TS het correct veronderstelt, een verrekening gemaakt worden.

TS zal bij de berekening van het vakantiegeld bij de nieuwe werkgever, het reeds ontvangen vakantiegeld van de vorige werkgever, afgetrokken zien worden van de berekening. Op het moment dat TS verlof neemt zal hij doorbetaald worden.

Alleen zo kunnen loonverschillen tussen oude werkgever en nieuwe werkgever, die dus ook invloed hebben op het vakantiegeld en uitbetaling bij opname van vakantiedagen, opgevangen worden.

P.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 27 dec 2015 21:15

Oeps. Sorry. Je hebt gelijk. Als je meer verdient bij je nieuwe werkgever krijg je blijkbaar een extraatje.

Terug naar “Loon”