steeds weer loon problemen

peterstahl
Topic Starter
Berichten: 3

steeds weer loon problemen

#1 , 25 dec 2015 11:51

Mijn oudste dochter werkt al 13 jaar voor een gerant afdeling van de grootste warenhuisketen van ons land (het begint met een C) als manusje van alles in de winkel: kassa, rekken vullen, weekendwerk, magazijnwerk,.... wat is nu het geval, tot nu heeft ze al verschillende geranten 'versleten' en steeds weer wordt ze , wat loon, extra voordelen en vakantiegeld betreft na overname, in de zak gezet. Zelf durft ze niet te reageren, ze heeft drie kleine kinderen en een zieke man en wil haar werk niet kwijtraken.
Hier een klein overzichtje van de problemen:
1. ze heeft recht op ecochecques (volgens het paritair commitee, mijn vakbond zegt dit ook), nog nooit 1 cheque gezien, boekhouding zegt NEE,
2. bij elke overname moet ze een papier tekenen waarin staat dat ZIJZELF ONTSLAG neemt, enkele dagen later word ze dan terug aangenomen met een nieuw contract maar zonder enige anciënniteit voordelen ed,
3.haar vakantiegeld wordt steeds uitbetaald in December (!), in Juli krijgt ze dan bericht dat ze het volledige bedrag moet terugbetalen; waarom? als ze dat niet doet krijgt ze geen loon uitbetaald,
4. in November jl heeft de laatste gerant er de brui aan gegeven. De man heeft gokproblemen en kan zijn leveranciers niet meer betalen. Dus heeft mijn dochter weer een papier moeten tekenen dat ze zelf ontslag neemt. Hetzelfde herhaald zich weeral.
5.de boekhouding is nooit te bereiken of zegt gewoon dat alles in orde is. Mijn vermoeden is dat verschillende personen in het bedrijf samenwerken om mijn dochter te benadelen door premies zelf te innen. Een vakbondsafvaardiging is er immers niet.
Dit is nog maar het tipje van de ijsberg. Ik overweeg een anonieme klacht bij de sociale inspectie, maar ik heb gezien op hun site dat de werkgever achter de namen komt van de aanklager, dus ik vrees voor haar werk.
Haar nadeel in de loop der jaren beloopt vele duizenden euro's en ik wil dat dit ophoudt. Wat kan ik doen?
Dank U voor Uw deskundig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 dec 2015 12:06

Arbeidsinspectie inschakelen en zo snel mogelijk ander werk zoeken, wat ik wel raar vind is dat ze al die jaren daar nog werkt als alles niet in orde is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

peterstahl
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 dec 2015 10:08

Mijnheer, dank u voor uw reactie. Al vele malen heb ik mijn dochter aangemaand om ander werk te zoeken, maar ze durft niet, omdat ze geen diploma heeft en dan zijn de mogelijkheden eerder beperkt. Ik heb haar aangeraden avondonderwijs te volgen, maar met drie kleine kinderen is dit niet makkelijk. Bij effectief veranderen van werk kunnen we ook niks meer doen tegen haar werkgever en eventueel een recuperatie van gemiste voordelen eisen denk ik.
Dus direct de Arbeidsinspectie inschakelen volgens u, ok maar zal ze dan niet de gebeten hond zijn achteraf? Het hele systeem van geranten (franchise) is precies gemaakt om enkele jaren zoveel mogelijk te frauderen op kosten van de werknemers en dan alles achterlaten in de grootst mogelijke chaos .
Is de Arbeidsinspectie even efficiënt als de Sociale Inspectie? Volgens mij gaan de mensen van de Sociale Inspectie verder, ze kijken verder dan een nazicht van het arbeidsreglement. Ik wil gewoon dat die machteloosheid ophoudt en dat mijn dochter haar geld kan recupereren op de 1 of ander manier. Bij een effectief en correct werkend systeem kan mijn dochter er blijven werken in de wetenschap dat ze niet voor niks werkt. Indien zij zich inschrijft bij een vakbond zouden deze ook een zaak tegen de werkgever kunnen starten, maar dit sleept al zovele jaren aan, met minstens drie verschillende geranten, die met de noorderzon zijn vertrokken en wellicht hun papiersnipperaar goed hebben gebruikt. De bewijslast ligt immers in ons kamp, de andere werknemers verlaten na een jaar de firma, anderen komen, bekijken de zaak en zijn dan weer weg. Er zijn nog twee anderen die al wat jaren daar werken, maar als je met de baas naar bed gaat en af en toe een enveloppe met inhoud overhandigd krijgt houd het op he.....
Misschien zijn er nog mogelijkheden die mijn dochter uit de wind zetten als de controle is gebeurd en de tekortkomingen zijn vastgesteld. We moeten 100% zeker zijn dat ze haar werk niet verliest, anders beginnen we er niet aan.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 dec 2015 11:35

De arbeidsinspectie doet controle op de naleving van de sociale wetten, en die inspecteurs worden ook sociale inspecteurs genoemd.

Die gaan de naam van je dochter niet vernoemen, maar een goede werkgever zal dit toch zeer snel weten van wie dit komt!

Mocht ze toch ander werk hebben dan kan ze nog steeds klacht neerleggen, en wat ze niet of te weinig gekregen heeft vorderen.

Waarom sluit ze zich niet aan bij een vakbond, zij gaan dan de arbeidsinspectie inschakelen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 26 dec 2015 12:25

Zodra een contract is gestopt, heeft men nog één jaar om een vordering in te stellen om achterstallig loon te bekomen.

peterstahl
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 26 dec 2015 22:59

Heren, dank u voor uw advies. Dus ze is het merendeel van haar tegoeden al kwijt omdat ze maar één jaar terug kan vorderen? Daarvoor gaat ze haar job niet riskeren, ook al blijft de fraude duren. Zelfs met de steun van de vakbond kan deze haar niet beschermen tegen ontslag, men vindt wel een stok om de hond te slaan. Dus het zou beter zijn om er weg te gaan en dan de vakbond inschakelen......
Het is toch godgeklaagd dat werkgevers er zomaar mee wegkomen en dat jarenlang.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 26 dec 2015 23:06

ze heeft tot één jaar na het ontslag tijd om een vordering in te stellen, maar ze kan we totl 5 jaar in het verleden alles terugvorderen

Terug naar “Loon”