bedrijfsvoorheffing

ERBRO
Topic Starter
Berichten: 10

bedrijfsvoorheffing

#1 , 24 dec 2015 15:39

hoi,hoi,ik ben nu tewergesteld als arbeider in de bouw pc 124 ik betaal de vaste afhouding rsz,de bedrijfsvoorheffing,bbsz,nu ik weet ook dat de belastingen op inkomen afhankelijk zijn van heel veel factoren of je terugtrekt of bijbetaald,maar ik zit nu voor een dilemma,ik kan een andere job doen binnen het bedrijf maar dan wel met een bediende contract pc 200,nu in mijn geval zijn de afhoudingen op mijn brutoloon voldoende zodat ik jaarlijks geen belastingen meer moet bijbetalen,maar als ik overstap op een bediende contract,hoe kan ik dan bepalen of dit voldoende is?het is zo dat men weinig kan afhouden en heb je netto meer maar op het einde van de rit moet je veel bijbetalen,en ben je als werknemer verliezer,zo bekijk ik het ik heb dan netto per maand minder,maar moet ook niets bijbetalen dus nu mijn vraag IS HET VERSTANDIG OM OVER TE GAAN VAN ARBEIDER NAAR BEDIENDE ? EN NU DE HAMVRAAG:ALS MIJN WERKGEVER MIJ EEN BRUTOLOON VOORSTELT ALS BEDIENDE WAT ZIJN DE GEBRUIKELIJKE PERCENTAGES BEDRIJFSVOORHEFFING? dank u,mvg erik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 dec 2015 15:50

Een bediende betaald net evenveel belastingen dan een arbeider dit maakt geen enkel verschil.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 24 dec 2015 16:10

Hoeveel belastingen je betaald is afhankelijk van uw brutoloon. Meer brutoloon is meer belastingen betalen, maar ook een hoger nettoloon.

Als uw brutoloon als bediende hetzelde is als uw brutoloon als arbeider. Dan zal je netto exact evenveel overhouden.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 dec 2015 16:13

hoi,hoi,ik ben nu tewergesteld als arbeider in de bouw pc 124 ik betaal de vaste afhouding rsz,de bedrijfsvoorheffing,bbsz,nu ik weet ook dat de belastingen op inkomen afhankelijk zijn van heel veel factoren of je terugtrekt of bijbetaald,maar ik zit nu voor een dilemma,ik kan een andere job doen binnen het bedrijf maar dan wel met een bediende contract pc 200,nu in mijn geval zijn de afhoudingen op mijn brutoloon voldoende zodat ik jaarlijks geen belastingen meer moet bijbetalen,maar als ik overstap op een bediende contract,hoe kan ik dan bepalen of dit voldoende is?het is zo dat men weinig kan afhouden en heb je netto meer maar op het einde van de rit moet je veel bijbetalen,en ben je als werknemer verliezer,zo bekijk ik het ik heb dan netto per maand minder,maar moet ook niets bijbetalen dus nu mijn vraag IS HET VERSTANDIG OM OVER TE GAAN VAN ARBEIDER NAAR BEDIENDE ? EN NU DE HAMVRAAG:ALS MIJN WERKGEVER MIJ EEN BRUTOLOON VOORSTELT ALS BEDIENDE WAT ZIJN DE GEBRUIKELIJKE PERCENTAGES BEDRIJFSVOORHEFFING? dank u,mvg erik
Gelieve niet in hoofdletters te schrijven, dat komt schreeuwerig en onbeleefd over.

Bedrijfsvoorheffingen zijn wettelijk bepaald en kan je in principe niet "negatief" van afwijken (enkel bij interim is er een stuk vrije keuze). Je kan de schalen hier vinden: http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... berekening . Verminderingen die mogelijk zijn staan ook daar vermeld.

De overgang van arbeider naar bediende moet je bekijken met alle voordelen meegerekend. Het paritair comité bouw heeft een hoop extra voordelen (promotievergoeding, begeleidende maatregelen bij ziekte/arbeidsongeval/beroepsziekte, rustdagen, hospitalisatieverzekering (incl. goedkope premie voor kinderen), weerverlet, getrouwheid (dat laatste wel bijna te vergelijken met een eindejaarspremie in PC 200), pensio-B, ...). Die voordelen heb je in PC 200 niet (toch niet wettelijk verplicht). Daarentegen heb je in PC 124 een slechtere regeling voor kilometers die je vanuit de "koer" naar het werf moet doen,iets wat in principe als bediende beter geregeld is.

Op zich is arbeider/bediende op vlak van bedrijfsvoorheffing gelijk, daar moet je dus niet naar kijken. Maak dat je bruto als werknemer in PC 200 minstens gelijk is als dat van in PC 124 en reken dan alle extra voordelen in die je niet meer krijgt als PC200-werknemer. Dat zal afhangen van wat je werkgever vrijwillig geeft (groepsverzekering? hospitalisatieverzekering? extra verlofdagen? ...).

ERBRO
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 24 dec 2015 16:31

dank u voor de uit leg,het schrijven in hoofdletters was bedoeld om mijn vraag te onderscheiden van mijn schrijven,was helemaal niet slecht bedoeld,nog een vraag kan het dat je als bediende een firmawagen hebt maar die laat staan op het werk en met de fiets gaat?doe dat als arbeider nu ook en is toch een mooie vergoeding op maandbasis,mvg erik

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 dec 2015 06:52

Werkgever kan beslissen slechts 1 vervoersmiddel terug te betalen en dus eisen dat je met de firmawagen komt.

Echter, als je geen privé-kilometers doet met die wagen, kan je overeenkomen dat het geen firmawagen is (waardoor je er nooit mee mag rijden privé, maar je ook geen afhouding van je loon hebt als bedrijfsvoertuig). Dan is de vergoeding woon-werkverkeer per fiets wel weer verplicht.

ERBRO
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 25 dec 2015 20:16

Het gekke van alles is nu,ik ga plaatse bij de klanten en kom op minimaal 2a3plaatsen per dag,ben arbeider in de bouw,ik krijg een fietsvergoeding tot op het fabriek,neem mijn camionette materiaal en ben weg,savonds terug,als ik overstap op het bediende contract zegt hem dat dat dient voor als ik BV's in de file zit 1,5 uur dit niet meer betaald word,terwijl dat nu als arbeider dit wel is,ik vind dit maar ne rare uitleg,en denk dat hij mij ergens te sluw af wil zijn ,wat is jullie gevoel hierbij? Mvg,erik

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 dec 2015 20:35

kan je iets duidelijker schrijven?

Als je bedoelt dat hij je 1,5 uur niet meer zal uitbetalen en dit nu wel doet, dan lijkt het me duidelijk dat hij je wil beduvelen...

ERBRO
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 25 dec 2015 21:06

Tja komt voor mij ook zo over,nu zijn mijn uren betaald tot op fabriek inclusief de rijtijden,maar ben niet van plan als er file is dit gratis te doen,ben savonds ook graag thuis ,heb er geen probleem mee langer van huis te zijn maar niet voor niets

Terug naar “Loon”