Zelfde job - ander loon

Soul08
Topic Starter
Berichten: 15

Zelfde job - ander loon

#1 , 14 dec 2015 20:44

Bij ons op het werk heeft iedereen een ander loon, dat wist ik al op voorhand maar dat het zo extreem was wist ik niet.
Vandaag ontdekte ik dat mijn collega, zelfde diploma en zelfde ervaring binnen de sector een compleet ander bruto loon heeft.
Zo heb ik 1650 en zij 2460 bruto.
Ik ben alleenstaande met 2 kinderen, zij samenwonend met 1 kind.
Netto heeft zij 200 euro meer dan mij.
Uiteraard heb ik mijn baas hierover aangesproken maar zij begrijpen niet dat ik over 200 euro netto 'zaag'.
Ik krijg precies niet uitgelegd dat netto lonen niet vergelijkbaar zijn.
Ik zit in een andere situatie dan haar dus mijn werkgever moet zich niet op mijn nettoloon vastpinnen want anders gaat hij toch lopen met mijn fiscaal voordeel?
Bij het uitleggen dat ik 2 kinderen ten laste heb krijg ik als antwoord dat dat hun probleem niet is.
Ik wil enkel verduidelijken dat ik daardoor anders belast ben en dat dit MIJN voordeel is.
Ik moet hier woensdag nog een gesprek over voeren maar weet niet goed hoe ik moet uitleggen dat dit pure discriminatie is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 dec 2015 21:53

het is geen discriminatie tenzij je een grond hebt waarom die zou discrimineren. Het feit dat je meer kinderen hebt en alleenstaand bent, lijkt me geen reden waarom jij 800 euro minder verdient dan je collega.

In welk paritair comité werk je?

Soul08
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 15 dec 2015 09:30

Ik zeg niet dat ik gediscrimineerd wordt omwille van mijn kinderen.
Maar wij oefenen dezelfde job uit, zelfde diploma en zij heeft bruto 900 meer?
Netto is dit 200 euro, doordat ik een laag bruto heb betaal ik ook minder en doordat ik 2 ten laste heb heb ik nog een fiscaal voordeel.
Maar zij heeft wel meer voordeel tov pensioen, 13e maand, vakantiegeld, ziekteuitkering of zelfs werkloosheidsuitkering.
Zij focussen op mijn netto die niet slecht is, ja door mijn gezinssituatie en laag loon.
Ik focus op het bruto waar ik minder voordelen door heb, pensioen etc.

Zij vergelijken onze nettolonen en baseren zich daar op.
Maar das toch appels met peren vergelijken?

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 15 dec 2015 10:25

Maar ik begrijp niet waarom je over netto begint tegen uw werkgever?
Die heeft daar geen zakens mee.

Als jij en ik beiden hetzelfde bruto loon verdienen, kan ik door privéomstandigheden tot 500 euro netto meer verdienen dan jij.

Het enige wat telt voor uw werkgever is uw bruto loon.
Daar moet dan ook de discussie over gaan.
Tenslotte wordt uw vervangingsinkomen en uw pensioenopbouw berekent aan de hand van uw bruto loon.

Waarom heeft zij meer (bruto) loon dan u? Ondanks dat ze evenveel ervaring heeft en hetzelfde diploma?
Het kan natuurlijk ook zijn dat haar prestaties uitzonderlijk goed zijn.

Wat is uw diploma en uw werkervaring en welke job oefen je uit?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 15 dec 2015 11:12

je hebt jammer genoeg je loonsonderhandelingen niet echt goed aangepakt. Om te beginnen staat het elke werknemer vrij om bij de aanvang van een contract een bepaald loon voor te stellen. Of de werkgever daar op in gaat is natuurlijk de vraag; dus wordt er onderhandeld. Sommigen slagen er dan inderdaad in een beter loon te krijgen dan een andere werknemer die bijvoorbeeld gewoon aanvaard wat men hem voorstelt; Regel 1 bij loonsonderhandeling is: onderhandel over onderhandelbare punten. Dat je kinderen hebt is geen onderhandelbaar punt. Want de werkgever heeft daar inderdaad geen rechtstreekse reden voor om dat te verlonen. Maar wel dat je om één of andere reden voor de werkgever zeer onmisbaar bent. Dan kan je met een sterk dossier onderhandelen. Het argument "we zijn allemaal gelijk (diploma, opleiding etc)" geldt misschien vanuit uw perspectief; Maar je weet niet hoe de werkgever daarover denkt. Dat is dus koffiedik kijken. Probeer te achterhalen, wat je onmisbaar maakt in het bedrijf. Het kan iets heel specifiek zijn. en onderhandel eventueel over andere dingen dan centen. Extralegale voordelen, tijdskrediet, thuiswerken. Denk er eens goed over na. Een nee heb je, een ja kan je mits goed onderhandelwerk nog krijgen; succes!

Soul08
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 15 dec 2015 15:31

Mijn werkgever moet zich in het netto loon.
Dat is net het probleem.
Ik probeer hem uit te leggen dat mijn netto zijn zaken niet zijn.
Zij heeft 900 bruto meer dan mij.
Mijn werkgever zegt ja maar netto verschillen jullie lonen maar 200 euro.
Waarop ik aanhaal dat dit komt omdat ik een andere gezinssituatie heb.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 15 dec 2015 16:05

Mijn werkgever moet zich in het netto loon.
Dat is net het probleem.
Ik probeer hem uit te leggen dat mijn netto zijn zaken niet zijn.
Zij heeft 900 bruto meer dan mij.
Mijn werkgever zegt ja maar netto verschillen jullie lonen maar 200 euro.
Waarop ik aanhaal dat dit komt omdat ik een andere gezinssituatie heb.
Ik denk dat uw werkgever dat wel goed genoeg weet maar u gewoon aan het lijntje houd.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 17 dec 2015 22:54

Inderdaad dient de discussie enkel over het belastbaar loon te gaan. Als uw werkgever u geen opslag wil geven rest je een optie: een nieuwe werkgever zoeken die beter betaalt.

Terug naar “Loon”