Loon Discriminatie

JKpowned
Topic Starter
Berichten: 9

Loon Discriminatie

#1 , 04 dec 2015 21:15

Ik heb een vraag ivm loon discriminatie:

Waar ik nu werk hebben alle mensen die van Firma A komen een hoger loon dan mensen die niet via Firma A bij Firma B werken.
Firma A heeft een hoger loon sowieso als je daar start met werken maar normaal is het loonbehoud niet van toepassing als je u verplaatst naar Firma B maar de personen hebben dit wel gekregen. Ik zelf ben gestart bij Firma B en heb de zelfde functie als de andere personen maar wel een veel lager loon aangezien ik niet via Firma A in Firma B ben terecht gekomen. Mag dit zomaar? Is dit niet loondiscriminatie? Het is toch totaal oneerlijk dat mensen die van Firma A komen voor het zelfde werk meer verdienen gewoon omdat men voordien daar gewerkt heeft? Kan ik nu niet eisen dat men de lonen gelijkstelt? En moest hier geen gehoor aan gegeven worden kan ik dan verdere stappen zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 04 dec 2015 21:33

in de privésector kan elke nieuwe werknemere in principe het loon onderhandelen dat hij of zij wenst te verdienen. Het staat het bedrijf uiteraard vrij daar wel of niet op in te gaan. Dus als een werknemer van firma A komt en als loon XX kreeg, is het nogal evident dat die nieuwe werknemer datzelfde loon voorstelt. Een werknemert die niet van die andere firma komt heeft dan wellicht gewoon het basisbarema gekregern dat de firma normaal voorstelt aan een werknemer. Is het discriminatie? Neen, eigenlijk niet: want je had bij intrede ook een loonsonderhandeling kunnen voeren. Een bedrijf kan immers vinden dat de ene werknemer andere of meer specifieke competenties heeft dan een andere persoon. En dat mogen ze honoreren. Het is echter wanneer tijdens de loopbaan bepaalde wereknemers zomaar out of the blue bonussen zouden krijgen en andere niet dat er sprake zou kunnen zijn van discriminatie.

JKpowned
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 04 dec 2015 21:48

Als nieuwe werknemer weet je dit uiteraard niet tot achteraf en zou je gewoon niet aanvaard worden. Het spijtige is dat ik meer competenties heb dan de andere maar ik wel een veel lager loon heb. Ik heb namelijk meer verantwoordelijkheid en moet mijn kennis persoonlijk bijschaven terwijl dit bij de rest niet noodzakelijk is, ook weet ik veel specifieke dingen die andere niet weten door opleiding en deze dus ook gebruik. Ik doe ook dingen waarvoor ik dusdanig niet betaald voor wordt die normaal iemand hoger in functie allemaal doet. Zal dus zoeken worden naar nieuw werk :/ Of misschien wekelijks een dagje staken :p

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2015 21:58

Waarom ga je niet eens praten over een eventuele opslag ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 05 dec 2015 07:13

Ga naar je werkgever, leg de situatie uit en vraag opslag tot op gelijk niveau, spontaan zullen ze het niet aanbieden. Maar wees inderdaad bereid om je conclusies te trekken indien dit niet toegekend wordt. Dergelijke situaties komen vaak voor en geven altijd aanleiding tot spanningen (en personeelsverloop).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Loon”